Modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 64/2007 – Proiect


lcÎn conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008 cu modificările ulterioare, şi a normelor metodologice de aplicare, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 1470/2007, Ministerul Finanţelor Publice este singurul administrator al datoriei publice guvernamentale. Normele metodologice la datoria publică necesită completări sau revizuiri ale prevederilor existente:

a) în vederea alinierii la practicile utilizate de către alte oficii de datorie publică, urmare a diversificării operațiunilor de administrare a datoriei publice prin introducerea operațiunilor de răscumpărare anticipată/preschimbare a titlurilor de stat emise pe piața internă și externă;
b) privind emisiunile de titluri de stat pe piețele externe;
c) privind procedurile de emisiuni de titluri de stat pentru populație prin mecanismul Bursei de valori București;
d) privind modalitatea de rambursare a ratelor de capital aferente împrumuturilor în valută; și
e) reglementarea situaţiei în care beneficiarii finanţărilor rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate nu transmit Ministerului Finanțelor Publice documentele prevăzute în reglementările în vigoare, care sunt necesare efectuării plăţii de către Ministerul Finanțelor Publice.

Prin prezentul act normativ, Ministerul Finanţelor Publice are în vederea ajustarea cadrului procedural astfel încât să permită executarea operațiunilor de răscumpărare (buy back) și preschimbare (exchange) anticipată a titlurilor de stat, atât cele aflate în circulație pe piața internă, cât și cele de pe piața externă.

Prin astfel de tranzacții se urmărește administrarea mai eficientă a riscului de refinanțare, prin utilizarea oportunităților pentru a răscumpăra înainte de scadentă, respectiv preschimba titlurile de stat aflate în circulație, emise anterior, cu titluri noi, pe termen mediu și lung. Introducerea acestor operațiuni are în vedere îmbunătățirea condițiilor aferente titlurilor de stat emise de România, atât pe piețele interne, cât și pe piețele externe, acestea înregistrând reduceri semnificative comparativ cu anii anteriori, acestea putând fi înlocuite cu titluri noi, care pot fi emise la condițiile curente favorabile existente în piață. În cazul operațiunilor de preschimbare, politica de emisiuni a obligațiunilor de tip benchmark lichide se coroborează cu politica de reducere a riscului de refinanțare.

Pentru realizarea operațiunilor de răscumpărare/preschimbare a titlurilor de stat emise pe piața externă se are în vedere parcurgerea unor etape similare de selecție a intermediarilor tranzacției, ca și în cadrul emisiunilor noi de euroobligațiuni, iar în cazul emisiunilor pe piața internă se are în vedere aplicarea procedurii de licitație la care vor participa dealerii primari, fie prin utilizarea aplicației de licitație electronică pentru piața primară, dezvoltată de Banca Națională a României, fie prin utilizarea unei platforme agreate de Ministerul Finanțelor Publice.

O altă modificare se referă la modul în care se stabilesc comisioanele de intermediere plătite de emitent pentru administratorii tranzacției. Actualmente, acestea se stabilesc la fiecare emisiune prin oferte competitive între dealerii Programului MTN, constituind un criteriu important în procesul de selecție.

Propunerea de amendament permite stabilirea acestora fie în momentul lansării tranzacției, fie anual în baza unei note interne aprobate de către ministrul finanţelor publice, în baza căreia emitentul va comunica în mod transparent reprezentanților pieței structura de comisioane, pe categorii de maturități, luând în considerare nivelul standard al comisioanelor plătite de emitenți suverani și instituții financiare internaționale pentru instrumente similare. În general emitenții suverani frecvenți din regiune se raportează la nivelul pieţei SSA (Sovereign and Supranational Agency) care propune un nivel mai ridicat al comisioanelor, în timp ce o parte dintre aceștia, cum este și cazul Poloniei, stabilesc o structură de comisioane pe maturități la începutul anului și o aplică în cadrul selecțiilor ulterioare, putând astfel să se concentreze pe criteriile calitative.

Proiectul de Hotărâre a Guvernului nu are impact asupra bugetului general consolidat, întrucât
hotărârea este emisă în vederea implementării prevederilor O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificări şi completări ulterioare.