Ordinul nr. 96/2017 – pentru aprobarea Regulamentului de organizare a activităţii de mentenanţă


AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
ORDIN
pentru aprobarea Regulamentului de organizare a activităţii de mentenanţă

ANEXĂ

În temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c), ale art. 9 alin. (1) lit. h) şi ş) şi alin. (5) lit. d) şi ale art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, ale Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 225/2016 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.

Art. 1. – Se aprobă Regulamentul de organizare a activităţii de mentenanţă, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. – Operatorii economici din sectorul energiei electrice şi termice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 3. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 4. – La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 35/2002 pentru aprobarea Regulamentului de conducere şi organizare a activităţii de mentenanţă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 916 din 16 decembrie 2002.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Niculae Havrileţ

Bucureşti, 18 octombrie 2017.
Nr. 96.

ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare a activităţii de mentenanţă

CAPITOLUL I Scop
CAPITOLUL II Domeniu de aplicare
CAPITOLUL III Definiţii şi abrevieri
CAPITOLUL IV Clasificarea lucrărilor de mentenanţă
CAPITOLUL V Lucrări de mentenanţă preventivă
CAPITOLUL VI Lucrări de mentenanţă preventivă minoră
CAPITOLUL VII Lucrări de mentenanţă preventivă majoră
CAPITOLUL VIII Lucrări de mentenanţă predictivă
CAPITOLUL IX Lucrări de mentenanţă bazată pe fiabilitate
CAPITOLUL X Lucrări de mentenanţă corectivă
CAPITOLUL XI Lucrări de modificare a SISC
CAPITOLUL XII Obiectivele activităţii de mentenanţă
CAPITOLUL XIII Responsabilităţile titularilor de licenţă în organizarea activităţii de mentenanţă
CAPITOLUL XIV Principii de elaborare a PAM
CAPITOLUL XV Dispoziţii finale
ANEXE
CAPITOLUL I
Scop

Art. 1. – (1) Regulamentul de organizare a activităţii de mentenanţă, denumit în continuare Regulament, stabileşte obiectivele, responsabilităţile şi cerinţele pentru desfăşurarea activităţii de mentenanţă de către titularii de licenţă din sectorul energiei electrice şi termice şi defineşte conţinutul unui program de asigurare a mentenanţei.
(2) Regulamentul prezintă principiile de încadrare a activităţilor desfăşurate de titularii de licenţă în categoriile de activităţi de mentenanţă.
(3) Prevederile Regulamentului reprezintă criterii de acceptare pentru activitatea de mentenanţă, în cadrul analizelor şi controalelor de verificare a conformităţii activităţii de mentenanţă cu prevederile Programului de asigurare a mentenanţei al titularilor de licenţă care, potrivit legii, aplică tarife reglementate aprobate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.
(4) Evaluarea performanţelor tehnice şi financiare ale titularilor de licenţă în activitatea de mentenanţă se realizează pe baza datelor şi informaţiilor obţinute prin aplicarea Regulamentului pentru realizarea Programului de asigurare a mentenanţei.

CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare

Art. 2. – Operatorii economici, titulari de licenţă acordată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei din sectorul energiei electrice şi termice, au obligaţia de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului regulament la asigurarea mentenanţei structurilor, instalaţiilor, sistemelor şi componentelor acestora aflate în gestiunea acestora.

Art. 3. – Prevederile Regulamentului se aplică următoarelor componente ale activităţii de mentenanţă:

a) organizarea, planificarea şi coordonarea activităţilor de mentenanţă, inclusiv stabilirea periodicităţii şi priorităţilor în promovarea acestora;
b) gestionarea dotărilor, echipamentelor, uneltelor, pieselor, materialelor şi serviciilor utilizate în activitatea de mentenanţă;
c) alegerea şi implementarea tipurilor de mentenanţă;
d) evaluarea şi analizarea rezultatelor activităţii de mentenanţă;
e) controlul costurilor activităţii de mentenanţă.

Art. 4. – (1) Programele, planurile, regulamentele, procedurile şi instrucţiunile stabilite în fiecare dintre componentele activităţii de mentenanţă precizate la art. 3 fac parte integrantă din Programul de asigurare a mentenanţei propriu fiecărui titular de licenţă.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1), împreună cu înregistrările privind îndeplinirea criteriilor de performanţă asociate activităţii de mentenanţă de către fiecare titular de licenţă, fac dovada că au fost stabilite măsuri adecvate în fiecare dintre cele 5 componente ale activităţii de mentenanţă prevăzute la art. 3, astfel încât să fie asigurate siguranţa în funcţionare şi disponibilitatea structurilor, instalaţiilor, sistemelor şi componentelor acestora, menţinerea în funcţionare şi extinderea duratei de viaţă a acestora, contribuind astfel la asigurarea continuităţii şi calităţii alimentării cu energie electrică şi/sau termică.

Art. 5. – Titularii de licenţă trebuie să precizeze în specificaţiile tehnice din cadrul documentaţiilor întocmite pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor de achiziţii publice obligaţia respectării de către contractant a criteriilor de acceptare pentru activitatea de mentenanţă prevăzute în Regulament, respectiv în Programul de asigurare a mentenanţei aplicat de către titularul de licenţă.

CAPITOLUL III
Definiţii şi abrevieri

Art. 6. – (1) Abrevierile utilizate în cadrul prezentului regulament au următoarele semnificaţii:

ANRE – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
PAM – Program de asigurare a mentenanţei;
SISC – structuri, instalaţii (sisteme), ansambluri, subansambluri, echipamente şi componente ale capacităţilor din sectorul energiei electrice şi termice, aflate în gestiunea titularilor de licenţă, încadrate în categoria mijloacelor fixe, pentru care se aplică PAM.

(2) În sensul prezentului regulament, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) agrement tehnic – apreciere tehnică favorabilă, concretizată într-un document scris, asupra aptitudinii de utilizare, în conformitate cu cerinţele legale în vigoare, a materialelor, pieselor, subansamblurilor, utilajelor, echipamentelor, instalaţiilor tehnologice industriale noi sau procedeelor tehnologice de montaj pentru care nu există şi nu pot fi încă elaborate standarde naţionale sau alte reglementări tehnice oficiale (normative, standarde de ramură, proiecte – tip aprobate etc.);
b) baze de proiectare – cerinţe esenţiale (funcţie, parametri importanţi, condiţii la interfaţa cu alte instalaţii/sisteme, consideraţii privind protecţia mediului, standarde aplicabile etc.) formulate pentru proiectarea SISC;
c) contract de resurse – contract prin care un operator economic furnizor de servicii se angajează să pună la dispoziţia unui operator economic având calitatea de utilizator mijloacele considerate necesare pentru desfăşurarea unor activităţi, fără să existe obligaţia de a dovedi îndeplinirea unui obiectiv stabilit, cuantificat. Mijloacele oferite pot fi: materiale (piese, utilaje, dotări), bunuri intelectuale (programe de calcul) sau resurse umane;
d) contract de rezultate – contract prin care un operator economic furnizor de servicii se angajează să realizeze, pentru un operator economic având calitatea de utilizator, o prestaţie definită prin unul sau mai multe obiective cuantificate şi să producă probele îndeplinirii acestor obiective, în condiţiile date. În astfel de contracte pot fi impuse condiţii referitoare la: restricţii privind desfăşurarea exploatării, durata permisă pentru desfăşurarea lucrărilor, costurile asociate, restricţii de mediu etc.;
e) examinare – activitate de supraveghere prin care se fac observaţii vizuale prin tehnici nedistructive;
f) exploatare – ansamblu de operaţii (manevre) executate pentru asigurarea adaptării continue la cerere a producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării de energie electrică şi/sau termică, în condiţii corespunzătoare tehnico – economice şi de siguranţă;
g) înlocuire echivalentă – schimbare care afectează exploatarea unei instalaţii sau a unui echipament prin instalarea unei componente diferite de componenta originală, dar care îndeplineşte cerinţele de proiect, inclusiv pe cele privind interfaţa cu restul instalaţiei;
h) înlocuire standard – schimbare în urma căreia în locul unei componente originale uzate se utilizează o componentă nouă, identică cu cea iniţială;
i) intervenţie accidentală – ansamblul lucrărilor de mentenanţă corectivă efectuate în regim de urgenţă, minim necesare pentru repunerea în funcţiune în cel mai scurt timp posibil a SISC scoase din funcţiune ca urmare a unor incidente şi deranjamente. În cazul în care prin intervenţie accidentală nu se poate realiza remedierea defectului în soluţie definitivă, se realizează o reparaţie provizorie, iar remedierea în soluţie definitivă se realizează prin programarea cu prioritate a lucrărilor de reparaţie de mentenanţă corectivă necesare;
j) mentenanţă – ansamblul tuturor acţiunilor tehnice şi organizatorice care se execută asupra SISC după punerea în funcţiune şi care sunt efectuate pentru menţinerea sau restabilirea stării tehnice necesare îndeplinirii funcţiilor pentru care au fost proiectate;
k) mentenanţă bazată pe fiabilitate – ansamblu de acţiuni şi măsuri realizate cu scopul de a stabili programul şi conţinutul lucrărilor de mentenanţă preventivă ce trebuie executate pentru a menţine şi eventual restabili, atunci când este necesar, starea tehnică a SISC, utilizând analize ale modurilor de defectare, analize de siguranţă, analize funcţionale, analize de criticitate etc.;
l) mentenanţă predictivă – ansamblu al lucrărilor de mentenanţă preventivă prin care se monitorizează, se stabileşte tendinţa de evoluţie şi se analizează parametrii caracteristici de performanţă sau proprietăţile SISC care dau indicii privind reducerea performanţelor sau apariţia iminentă a defectelor;
m) modernizare – ansamblu de lucrări prin care, fără a interveni asupra tehnologiilor utilizate în cadrul SISC, se înlocuiesc elementele uzate moral şi/sau fizic cu elemente noi, cu performanţe superioare, sau se adaugă elemente cu scopul de a creşte performanţele şi rentabilitatea SISC peste nivelul iniţial prevăzut în proiectul aprobat. Lucrările de modernizare nu reprezintă lucrări de mentenanţă deoarece, spre deosebire de acestea, asigură obţinerea de venituri suplimentare substanţiale faţă de cele realizate cu mijloacele fixe iniţiale, reduc substanţial cheltuielile de operare – mentenanţă şi conduc la majorarea valorilor contabile ale mijloacelor fixe;
n) modificare – schimbare efectuată asupra SISC, care implică sau rezultă din modificarea proiectului şi/sau a bazei de proiectare aprobate;
o) Program de asigurare a mentenanţei – ansamblul măsurilor organizatorice, responsabilităţilor, procedurilor şi resurselor prin care se pun în practică strategia şi obiectivele generale de mentenanţă a SISC;
p) reabilitare – ansamblu de lucrări complexe de mentenanţă efectuate asupra SISC prin care, fără modificarea tehnologiei iniţiale, se restabileşte starea tehnică şi de eficienţă a acestora la un nivel apropiat de cel avut la începutul duratei de viaţă;
q) reparaţie – lucrare de mentenanţă prin care se elimină un anumit defect produs sau iminent al SISC, în scopul aducerii acestora la starea normală de funcţionare. Reparaţia nu are o periodicitate prestabilită şi se realizează atunci când este necesar, în funcţie de starea tehnică a SISC.
Reparaţiile pot fi neplanificate, cu caracter accidental, realizate în regim de urgenţă în cadrul activităţii de mentenanţă corectivă sau pot fi planificate în cadrul activităţii de mentenanţă preventivă în urma constatării unor degradări iminente a stării tehnice a SISC, pentru a preveni o întrerupere accidentală a funcţionării acestora;
r) reparaţie accidentală – ansamblul lucrărilor de mentenanţă corectivă de complexitate mărită, efectuate în regim de urgenţă pentru eliminarea defectelor şi restabilirea stării tehnice iniţiale a SISC; reparaţia accidentală se execută pentru repunerea în funcţiune a SISC scoase din funcţiune ca urmare a unor incidente şi deranjamente sau pentru a preveni în regim de urgenţă producerea iminentă a unui defect;
s) reparaţie majoră – reparaţie care afectează structura (de exemplu, reparaţiile prin sudare care afectează incinte sub presiune sau structura metalică a unei instalaţii de ridicat) sau caracteristicile funcţionale ale unei instalaţii sau care conduce la schimbarea concepţiei iniţiale a componentelor acesteia;
ş) reparaţie minoră – reparaţie care nu afectează structura sau caracteristicile funcţionale ale unei instalaţii şi care nu schimbă concepţia iniţială a componentelor acesteia;
t) reparaţie provizorie – reparaţie efectuată în situaţii de urgenţă, în soluţie provizorie, folosind metode adecvate şi acceptabile de lucru pentru asigurarea integrităţii SISC şi pentru eliminarea riscurilor de accidentare a personalului. În cel mai scurt timp posibil, soluţia provizorie se îndepărtează şi se efectuează reparaţia în soluţie definitivă, prin care se restabileşte starea tehnică iniţială a SISC;
ţ) retehnologizare – ansamblu de lucrări de înlocuire/modificare a unor tehnologii existente uzate moral şi/sau fizic, utilizate în cadrul SISC, cu tehnologii bazate pe concepţii tehnice de dată recentă, în scopul creşterii producţiei, reducerii consumurilor specifice, scăderii cheltuielilor de exploatare şi întreţinere, schimbării combustibililor sau a tehnologiilor de ardere, reducerii emisiilor poluante etc. Retehnologizarea conduce la creşterea performanţelor SISC peste nivelul lor iniţial prevăzut în proiect. Lucrările de retehnologizare nu constituie lucrări de mentenanţă întrucât presupun un volum important de lucrări de modificare cu scop de modernizare aplicate SISC prin înlocuirea unor porţiuni mari din acestea sau/şi prin adăugarea unor componente. Retehnologizarea majorează valoarea de înregistrare contabilă a mijloacelor fixe şi prelungeşte durata de viaţă a acestora;
u) suport logistic – ansamblul mijloacelor organizaţionale, materiale (piese de schimb şi utilaje) şi al celor de natură intelectuală (documentaţii tehnice şi programe de calcul) necesar, în condiţii date, pentru mentenanţa SISC, corespunzător strategiei şi obiectivelor stabilite pentru activitatea de mentenanţă;
v) suport tehnic – lucrări de proiectare, examinări cu caracter special, planificare/programare şi alte lucrări similare executate pentru a sprijini lucrările de mentenanţă. Activităţile – suport tehnic includ şi urmărirea comportării în exploatare a SISC, optimizarea programului de mentenanţă predictivă, elaborarea procedurilor şi instrucţiunilor tehnologice de întreţinere, analiză şi interpretare a rezultatelor testelor şi măsurătorilor specifice lucrărilor de mentenanţă predictivă, elaborarea strategiilor şi planurilor de mentenanţă pe termen lung a SISC.

CAPITOLUL IV
Clasificarea lucrărilor de mentenanţă

Art. 7. – Lucrările de mentenanţă se clasifică în funcţie de amploare în următoarele categorii:

a) lucrări de mentenanţă minoră, constând în lucrări curente şi/sau lucrări minore realizate în scopul obţinerii de informaţii privind starea tehnică a SISC, inclusiv acţiuni de menţinere sau restabilire a stării tehnice a SISC, care nu necesită utilizarea uneltelor sau necesită utilizarea de unelte uzuale, portabile, şi care se pot executa de către personalul propriu titularului de licenţă sau cu terţi. Gestionarea lucrărilor de mentenanţă minoră se poate face prin sisteme simplificate, cu un grad redus de formalizare. Lucrările de mentenanţă minoră pot fi:

(i) lucrări curente – lucrări de mentenanţă care se execută imediat ce s-a identificat necesitatea lor, fără să fie necesar un document prin care acestea să fie iniţiate şi fără să fie necesară o aprobare formală;
(ii) lucrări minore – lucrări de mentenanţă care se execută în baza unei cereri formale, dar care nu necesită instrucţiuni detaliate de lucru sau controale speciale şi nu au impact asupra activităţii de exploatare sau a resurselor şi a termenelor angajate pentru alte lucrări;

b) lucrări de mentenanţă majoră, constând în lucrări de amploare, programate, stabilite pe bază de documentaţii tehnico – economice, care constau în reabilitarea şi/sau restabilirea condiţiilor normale de funcţionare a SISC care prezintă o comportare necorespunzătoare şi/sau fenomene de degradare. Sunt lucrări care necesită dotare tehnică specializată şi personal calificat.

Art. 8. – După nivelul de complexitate, necesarul de unelte/utilaje şi nivelul de calificare al executantului, lucrările de mentenanţă se încadrează în:

a) lucrări de mentenanţă de nivel 1, care constau în lucrări şi operaţii simple, de volum redus, necesare pentru menţinerea unor subansambluri şi elemente componente ale acestora într-o stare corespunzătoare din punct de vedere tehnic, în scopul prevenirii unor uzuri premature, deteriorări sau accidente. Aceste lucrări se execută conform instrucţiunilor furnizorilor de echipamente, regulamentelor şi instrucţiunilor tehnice de exploatare şi mentenanţă. Lucrările de monitorizare şi testare, precum şi alte tehnici de determinare a stării SISC se încadrează de asemenea ca lucrări de nivel 1.
Lucrările de mentenanţă de nivelul 1 se execută de regulă fără întreruperea funcţionării SISC. Lucrările care necesită întreruperea funcţionării se efectuează după obţinerea aprobării din partea autorităţii care are comanda operativă asupra desfăşurării procesului tehnologic;
b) lucrări de mentenanţă de nivel 2, care constau în lucrări considerate critice pentru funcţionarea normală a SISC, înaintea apariţiei necesităţii de executare a lucrărilor de nivelul 3 Aceste lucrări presupun de regulă întreruperea funcţionării, o demontare parţială a SISC şi executarea reparaţiilor. În această categorie de lucrări se includ operaţii de mentenanţă preventivă şi corectivă din categoria examinări, reparaţii minore şi/sau înlocuiri (de regulă, înlocuiri standard) amănunţite şi sistematice;
c) lucrări de mentenanţă de nivel 3, care constau în ansamblul de lucrări executate în vederea restabilirii stării tehnice iniţiale a SISC, prin înlocuirea şi repararea componentelor uzate. Aceste lucrări presupun utilizarea unor tehnici/tehnologii speciale şi personal adecvat, demontarea parţială sau completă a SISC, executarea reparaţiilor pentru eliminarea defectelor constatate şi înlocuirea componentelor îmbătrânite, chiar dacă acestea mai sunt în stare de funcţionare;
d) lucrări de mentenanţă de nivel 4, care constau în ansamblul de lucrări complexe (reabilitare, reparaţii de cel mai înalt grad de complexitate) efectuate asupra unor SISC prin care, fără modificarea tehnologiei iniţiale, se restabileşte starea tehnică şi de eficienţă a acestora la un nivel apropiat de cel avut la începutul duratei de viaţă.

Art. 9. – În funcţie de planificare lucrările de mentenanţă se clasifică în următoarele categorii:

a) lucrări de mentenanţă preventivă, constând în lucrări de mentenanţă planificate, cu caracter profilactic, executate pentru prevenirea defectelor, respectiv pentru reducerea probabilităţii de defectare sau degradare a SISC;
b) lucrări de mentenanţă corectivă, constând în lucrări de mentenanţă neplanificate, care se execută după defectare sau după o întrerupere voită, pentru evitarea producerii unui defect a cărui apariţie este iminentă, în scopul readucerii SISC în starea necesară pentru a-şi putea îndeplini funcţiile pentru care au fost proiectate.

Art. 10. – În funcţie de criteriul de planificare lucrările de mentenanţă se clasifică în:

a) lucrări de mentenanţă bazată pe timp, constând în activităţi periodice de supraveghere, control vizual, inspecţii tehnice, revizii tehnice, realizate prin planificare la intervale predeterminate de timp, indiferent de starea tehnică constatată a SISC, în vederea menţinerii sau restabilirii performanţelor SISC;
b) lucrări de mentenanţă bazată pe stare, constând în activităţi de determinare/prognozare prin diferite procedee a stării tehnice a SISC şi în lucrări de menţinere/restabilire a performanţelor acestora, care rezultă ca necesare.

Art. 11. – Starea tehnică a SISC se monitorizează în cadrul activităţilor de exploatare şi mentenanţă, pe bază de informaţii înregistrate şi sistematizate în baze de date care oferă pentru fiecare SISC imaginea stării sale tehnice:

a) reale, atunci când culegerea informaţiilor se face prin metode de supraveghere;
b) probabile (prognozate), atunci când se utilizează tehnici evoluate de analiză, specifice mentenanţei predictive şi mentenanţei bazate pe fiabilitate.

Art. 12. – (1) Clasificarea lucrărilor de mentenanţă şi termenii definiţi la capitolul III se utilizează la gruparea lucrărilor de mentenanţă în scopul raţionalizării procesului de gestionare a activităţii de mentenanţă de către titularii de licenţă la realizarea PAM.
(2) Alegerea unei metode de clasificare trebuie să fie adecvată specificului de activitate a titularului de licenţă şi trebuie să faciliteze procesul de organizare, planificare, gestionare, realizare, evaluare, analizare şi recepţionare a lucrărilor de mentenanţă.
(3) În anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul regulament, se prezintă un model recomandat de clasificare a lucrărilor de mentenanţă.

CAPITOLUL V
Lucrări de mentenanţă preventivă

Art. 13. – Lucrările de mentenanţă preventivă constau în lucrări care se efectuează la intervale de timp predeterminate, în vederea prevenirii defectării unor elemente componente ale SISC sau pentru reducerea probabilităţii de evoluţie în timp a unor defecţiuni ale acestora.

Art. 14. – Lucrările de mentenanţă preventivă au scopul de a preveni întreruperile în funcţionarea SISC şi de a asigura realizarea duratei de viaţă a SISC, în condiţiile unor strategii de mentenanţă preventivă justificate atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere economic.

Art. 15. – În categoria lucrărilor de mentenanţă preventivă se includ:

a) lucrări de supraveghere a SISC şi controale în instalaţii efectuate prin personalul operativ (control de rond);
b) controale periodice în instalaţii, în afara celor efectuate prin intermediul personalului operativ prevăzut la lit. a), pentru constatarea stării tehnice a SISC şi pentru prevenirea incidentelor şi deranjamentelor; controalele periodice furnizează şi informaţii necesare pentru pregătirea lucrărilor de revizie tehnică şi reparaţii;
c) revizii tehnice, care constau în lucrări ce se execută periodic în scopul asigurării continuităţii în funcţionarea SISC prin: verificări, curăţări, reglaje, măsurători şi încercări, eliminarea unor defecţiuni prin înlocuirea unor piese şi subansamble uzate. Reviziile tehnice au şi scopul de constatare a stării tehnice a SISC în vederea programării reparaţiilor. În cazul în care la revizia tehnică se constată defecţiuni care nu pot fi remediate în durata programată, în care SISC sunt indisponibile şi nu este posibilă transformarea reviziei tehnice în lucrare de reparaţie de nivel 3, cu documentarea stării şi efectuarea prelungirii retragerii SISC din exploatare în timp util, se execută lucrările necesare eliminării defecţiunilor constatate, cu încadrarea acestora ca lucrări de mentenanţă corectivă;
d) lucrări de reparaţii majore, care constau în lucrări cu volum mare, având ca scop restabilirea stării tehnice iniţiale a SISC, prin înlocuirea elementelor defecte sau uzate.

Art. 16. – (1) În vederea stabilirii necesarului de lucrări de menţinere/restabilire a performanţelor SISC se execută în mod periodic sau continuu activităţi de supraveghere a SISC, cu scopul obţinerii de informaţii cu privire la starea tehnică a acestora.
(2) Activitatea de supraveghere se poate executa fie cu personal de mentenanţă şi de exploatare propriu titularului de licenţă, fie cu terţi.
(3) Activitatea de supraveghere se execută pentru urmărirea încadrării în parametrii caracteristici de funcţionare a SISC, prevăzuţi în norme tehnice sau în caietele de sarcini. Valorile observate se compară cu valorile înregistrate la punerea în funcţiune şi, la depăşirea unui nivel prescris aferent funcţionării în siguranţă, se execută lucrări de menţinere/restabilire sau se întrerupe funcţionarea SISC.
(4) Supravegherea constă într-o combinaţie de activităţi programate de monitorizare, testare şi examinare, realizate, după caz, de către personalul de exploatare sau de către personalul de mentenanţă, cu suportul personalului din compartimentele tehnice. Supravegherea include următoarele acţiuni:

a) monitorizarea, care constă în activitatea de supraveghere executată de către personalul de exploatare şi de către personalul de mentenanţă, prin care sunt urmăriţi parametrii de funcţionare a SISC:

(i) personalul de exploatare trebuie instruit să recunoască anomaliile în funcţionarea SISC şi să întreprindă primele măsuri cu caracter corectiv;
(ii) monitorizarea realizată de către personalul de exploatare are loc de la distanţă, din camera de comandă, prin urmărirea indicatoarelor şi înregistratoarelor, sau pe teren, prin observaţii vizuale, acustice şi prin citirea aparaturii locale, realizate cu ocazia inspecţiilor şi controalelor/verificărilor;
(iii) de regulă, personalul de exploatare urmăreşte ca limitele de atenţionare (alarmare) sau de declanşare (protecţie) a SISC să nu fie depăşite;
(iv) complementar monitorizării executate de către personalul de exploatare, personalul specializat în probleme de mentenanţă trebuie să acorde atenţie deosebită tuturor parametrilor care depăşesc valorile normate;
(v) operaţiunile de monitorizare (de rutină) executate de către personalul de exploatare se programează/gestionează distinct de restul operaţiilor de monitorizare la care participă şi alte compartimente (mentenanţă, tehnic) şi care se execută la intervale de timp mai mari;

b) testarea, care constă în activitatea de supraveghere prin care se întreprind acţiunile necesare pentru a stabili dacă SISC funcţionează în limitele admise sau dacă sunt pregătite să îşi îndeplinească la cerere funcţia, în conformitate cu cerinţele tehnice:

(i) testarea se execută de către personalul de exploatare, pregătirea şi suportul tehnic fiind asigurate de către personalul din compartimentele tehnice;
(ii) testarea include teste funcţionale prin care se demonstrează capacitatea SISC (în special a celor aflate în rezervă) de a-şi îndeplini funcţia la nivelul proiectat, teste ale sistemelor de măsură şi control – protecţie, efectuate în scopul verificării setărilor acestora, precum şi alte teste;

c) examinarea, care constă în activitatea de supraveghere care se realizează vizual, pe suprafeţele interne sau externe ale SISC:

(i) examinarea se poate completa cu tehnici de examinare nedistructivă, net superioare, pentru detectarea defectelor interne în structuri metalice masive;
(ii) examinarea se execută de către personalul de mentenanţă sau alt personal tehnic specializat, pe baza specificaţiilor şi a suportului tehnic asigurat de către personalul din compartimentul tehnic.

Art. 17. – Periodicitatea execuţiei lucrărilor de mentenanţă preventivă (planificată) are în vedere durata normală de funcţionare a SISC, gradul de uzură a SISC şi importanţa acestora în funcţionarea instalaţiilor.

CAPITOLUL VI
Lucrări de mentenanţă preventivă minoră

Art. 18. – (1) Mentenanţa preventivă minoră constă în acţiuni planificate, de mică amploare, care includ activităţi de supraveghere, control vizual, control periodic, inspecţii şi revizii tehnice, precum şi de restabilire a condiţiilor de funcţionare a SISC.
(2) Mentenanţa preventivă minoră constă în lucrări/servicii curente, care nu necesită unelte sau necesită unelte uzuale, portabile, şi care pot fi efectuate de personalul de exploatare sau de mentenanţă propriu titularilor de licenţă sau de terţi.
(3) Mentenanţa preventivă minoră este constituită din lucrări de mentenanţă de nivel 1 şi 2, respectiv:

a) activităţi de supraveghere, control vizual (rond), control periodic, inspecţii tehnice, reprezentând lucrări de mentenanţă de nivel 1, ce constau în:

– controale periodice, monitorizare, probe funcţionale ale SISC etc.;
– acţiuni de supraveghere periodică a SISC, prin care se obţin informaţii privind starea tehnică a acestora;
– verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare funcţionării normale a SISC;
– stabilirea necesarului de lucrări pentru menţinerea/ restabilirea performanţelor SISC, inclusiv executarea unor lucrări de întreţinere curentă;

b) revizii tehnice, care constau în lucrări de mică amploare, reprezentând lucrări de mentenanţă de nivel 2, ce constau în:

– servicii de verificare şi asigurare a funcţionării corecte a SISC;
– investigarea stării tehnice a SISC;
– lucrări minore (demontare de subansambluri în vederea verificării stării tehnice) care, de regulă, se efectuează periodic;

c) lucrări speciale din cadrul lucrărilor de mentenanţă de nivel 1 sau 2, bazate pe tehnologii speciale şi realizate cu personal calificat, precum: lucrări de termoviziune, lucrări ce utilizează tehnologii de lucru sub tensiune, măsurători şi verificări speciale, inspecţii aeriene multispectrale. Inspecţiile aeriene multispectrale constau în servicii de verificare periodică a SISC prin tehnici speciale de filmare şi înregistrare în cel puţin două dintre spectrele vizibil, infraroşu şi ultraviolet, prin care se obţin informaţii privind starea tehnică, se verifică îndeplinirea condiţiilor necesare funcţionării normale şi se stabileşte necesarul de lucrări în vederea restabilirii performanţelor acestora.

Art. 19. – (1) În general, mentenanţa preventivă minoră este bazată pe timp şi se ajustează în funcţie de stare.
(2) Mentenanţa preventivă minoră bazată pe timp reprezintă ansamblul de lucrări/servicii periodice executate/prestate indiferent de starea tehnică a SISC, prin care se menţin/restabilesc performanţele acestora.
(3) Lucrările de mentenanţă preventivă minoră bazată pe timp sunt lucrări de supraveghere, control vizual, control periodic, inspecţii tehnice, revizii tehnice.
(4) Lucrările de mentenanţă preventivă minoră bazată pe timp se planifică în funcţie de categoria şi caracteristicile tehnice ale SISC, la intervale predeterminate de timp, stabilite fie pe baza informaţiilor din cărţile tehnice, manualele de utilizare sau a documentaţiilor obţinute de la fabricanţii/furnizorii SISC, fie pe baza experienţei de exploatare specifice.
(5) În funcţie de starea tehnică a SISC frecvenţa acţiunilor de mentenanţă preventivă minoră poate creşte (termenele prestabilite de realizare a lucrărilor se devansează).

Art. 20. – (1) Mentenanţa preventivă minoră bazată pe stare include activităţi de determinare/prognozare a stării tehnice a SISC, realizate pe baza informaţiilor obţinute prin supraveghere, control vizual, control periodic, inspecţii tehnice, inspecţii aeriene multispectrale, revizii tehnice sau prin analize specifice mentenanţei bazate pe fiabilitate sau mentenanţei predictive.
(2) Mentenanţa preventivă minoră bazată pe stare constă în culegerea unui volum relevant de informaţii cu privire la starea tehnică reală a SISC, prin metode care să implice cât mai puţine dezasamblări, respectiv cât mai puţine întreruperi în funcţionarea acestora şi în refacerea potenţialului de fiabilitate şi de performanţă a SISC atunci când informaţiile culese cu privire la starea tehnică a acestora indică necesitatea unor lucrări de menţinere/restabilire cu scopul de a preveni apariţia defectelor.
(3) Mentenanţa preventivă minoră se bazează pe documentaţia tehnică în vigoare, elaborată de furnizorul SISC sau de institute de specialitate, şi pe experienţa din exploatare.
(4) Lucrările de mentenanţă preventivă minoră se planifică la intervale de timp determinate, care ţin seama de caracterul specific, tehnologia, condiţiile de exploatare şi de importanţa SISC.

Art. 21. – În funcţie de vechimea şi tehnologia SISC, se pot defini:

– mentenanţă preventivă minoră “nominală”, care se aplică echipamentelor noi, cu tehnologii moderne, la intervale mai mari de timp (frecvenţă scăzută);
– mentenanţă preventivă minoră “întărită”, care se aplică echipamentelor vechi, cu tehnologii învechite, la intervale de timp mai mici (frecvenţă mare).

CAPITOLUL VII
Lucrări de mentenanţă preventivă majoră

Art. 22. – (1) Mentenanţa preventivă majoră constă în reparaţii majore, de amploare, programate, care includ lucrări de reabilitare, respectiv restabilire a condiţiilor normale de funcţionare a SISC.
(2) Lucrările de mentenanţă preventivă majoră se programează în funcţie de starea tehnică a SISC şi se pot executa la faţa locului sau în ateliere specializate.
(3) Lucrările de mentenanţă preventivă majoră pot fi executate de către personalul propriu al titularului de licenţă sau al terţilor, în special în cazul unor lucrări care necesită personal specializat.
(4) Mentenanţa preventivă majoră este constituită din:

a) lucrări de mentenanţă de nivel 3, constând în lucrări care se execută de regulă la faţa locului şi constau în repararea sau înlocuirea anumitor piese şi subansamble din componenţa SISC uzate, cu fiabilitate scăzută;
b) lucrări de mentenanţă de nivel 4, constând în lucrări complexe cu caracter general asupra SISC, care constau în reparaţii şi lucrări de înlocuire parţială sau integrală a pieselor sau subansamblelor care intră în componenţa SISC, fără modificarea tehnologiei iniţiale şi cu readucerea SISC la starea tehnică apropiată de cea iniţială.

(5) Mentenanţa preventivă majoră realizată la ansamblurile funcţionale se fundamentează, se planifică şi se programează pe bază de stare şi pe bază pe fiabilitate.

Art. 23. – Mentenanţa preventivă majoră realizată la categoriile de instalaţii/echipamente, altele decât ansamblurile funcţionale (de exemplu, clădiri, construcţii, rezervoare, conducte, împrejmuiri etc.), se planifică pe bază de timp şi stare, în funcţie de rezultatele inspecţiilor tehnice periodice şi de experienţa de exploatare.

CAPITOLUL VIII
Lucrări de mentenanţă predictivă

Art. 24. – (1) Lucrările de mentenanţă predictivă constau în diagnosticarea şi monitorizarea SISC în scopul depistării unor defecţiuni în fază incipientă, pentru reducerea probabilităţii de evoluţie a acestora în timp şi pentru evitarea avarierii SISC.
(2) Diagnosticarea şi monitorizarea SISC se realizează cu aparatură modernă de monitorizare (termoviziune, cromatografie etc.), care transmite informaţii în mod continuu sau la anumite intervale, pe baza cărora se stabilesc lucrările necesare pentru eliminarea deficienţelor constatate, precum şi gradul de urgenţă a acestora.
(3) Mentenanţa predictivă include următoarele activităţi, fără a se limita la acestea:

a) analiza vibraţiilor, analize spectrale, urmărirea temperaturii lagărelor, urmărirea impurităţilor metalice din uleiurile de ungere (ferografie), monitorizarea echipamentelor cu elemente rotative;
b) observaţii în spectrul infraroşu (termografie) asupra echipamentelor care emit căldură (motoare, întreruptoare, dulapuri electrice, zone izolate termic, aparataj electric din posturi de transformare, staţii electrice, linii electrice aeriene etc.), pentru detectarea zonelor defecte;
c) înregistrarea curbei efortului de deplasare pentru monitorizarea integrităţii mecanice în cazul armăturilor acţionate cu motor;
d) utilizarea sistemelor acustice pentru detectarea regimurilor de funcţionare anormale.

CAPITOLUL IX
Lucrări de mentenanţă bazată pe fiabilitate

Art. 25. – (1) Mentenanţa bazată pe fiabilitate constă într-un ansamblu de acţiuni şi măsuri realizate cu scopul de a stabili programul şi conţinutul lucrărilor de mentenanţă preventivă ce trebuie executate pentru a menţine şi eventual restabili, atunci când este necesar, starea tehnică a SISC, pe bază de analize ale modului de defectare, analize de siguranţă, analize funcţionale de criticitate, analize de risc etc., care iau în considerare comportarea în exploatare, starea tehnică, importanţa şi nivelul solicitărilor SISC.
(2) Stabilirea priorităţii acţiunilor de mentenanţă preventivă bazată pe fiabilitate se realizează pe baza probabilităţii de defectare a SISC cuantificată în funcţie de frecvenţa şi durata indisponibilităţilor, evoluţia parametrilor şi caracteristicilor de funcţionare, istoricul mentenanţei, costuri privind mentenanţa şi importanţa acestora.
(3) La stabilirea unui program de mentenanţă bazată pe fiabilitate este necesară parcurgerea următoarelor etape:

a) identificarea SISC a căror nefuncţionare sau funcţionare necorespunzătoare este critică (din punctul de vedere al producţiei de energie, al siguranţei în funcţionare sau al costurilor mentenanţei corective); această etapă implică analiza modurilor de defectare şi a efectelor acestora pentru fiecare SISC; pentru obiectivele nucleare se realizează şi analize de securitate;
b) stabilirea cauzelor ce pot conduce la nefuncţionarea sau funcţionarea necorespunzătoare a SISC critice, ceea ce implică detalierea modurilor şi a cauzelor de defectare până la un nivel relevant pentru activităţile de mentenanţă; metodele utilizate la identificarea cauzelor probabile de nefuncţionare sau funcţionare necorespunzătoare pot fi analizele funcţionale, arborii de defectare sau alte metode de analiză de fiabilitate;
c) stabilirea lucrărilor de mentenanţă preventivă care pot preîntâmpina apariţia cauzelor identificate în etapa precedentă; la alegerea lucrărilor de mentenanţă trebuie considerate atât cele simple, cât şi cele complexe, care implică utilizarea de scule/utilaje speciale, personal înalt calificat şi conduc la costuri importante;
d) stabilirea unui sistem de colectare şi analizare a datelor rezultate din aplicarea programului de mentenanţă bazată pe fiabilitate, care se tratează statistic pentru a obţine indicatorii de fiabilitate.

CAPITOLUL X
Lucrări de mentenanţă corectivă

Art. 26. – (1) Mentenanţa corectivă constă în lucrări care se efectuează după defectarea SISC, în scopul readucerii acestora în starea de a-şi putea îndeplini funcţiile pentru care au fost proiectate, sau după o întrerupere voită a funcţionării acestora, atunci când este iminentă producerea unui defect.
(2) Lucrările de mentenanţă corectivă sunt lucrări de intervenţie accidentală, reparaţie accidentală cu caracter neplanificat sau reparaţii planificate pentru remedierea în soluţie definitivă a SISC în urma unei reparaţii provizorii şi pot rezulta în urma mentenanţei preventive.
(3) Lucrările de mentenanţă corectivă pot cuprinde, în funcţie de tipul şi complexitatea defecţiunilor, oricare dintre operaţiile care se execută în cadrul celorlalte tipuri de mentenanţă, inclusiv activităţi de identificare, remediere şi înregistrare a cauzelor respectivelor defecţiuni.
(4) Mentenanţa corectivă constă în următoarele activităţi:

a) diagnoza defectărilor, prin intermediul căreia, pe baza informaţiilor rezultate în urma examinărilor, verificărilor şi/sau testelor, se identifică prin procese deductive cauzele probabile ale defectării;
b) reparaţii realizate prin înlocuiri sau prin alte lucrări de restabilire a stării de funcţionare;
c) reparaţii provizorii, prin executarea de lucrări în situaţii în care este ameninţată viaţa persoanelor sau integritatea SISC. Volumul unor astfel de lucrări nu trebuie să depăşească, de regulă, 1% din costul total al lucrărilor.

CAPITOLUL XI
Lucrări de modificare a SISC

Art. 27. – (1) Lucrările de modificare a SISC pot fi lucrări care:

a) combină elemente de mentenanţă corectivă menite să restabilească starea de funcţionare a SISC după apariţia unui defect cu elemente de mentenanţă preventivă destinate să evite reapariţia defectului;
b) pot comporta tehnici specifice activităţilor de construcţii – montaj alături de tehnici curente în activităţi de mentenanţă;
c) se pot realiza cu scopul de a menţine sau restabili performanţele şi fiabilitatea SISC la nivelul iniţial, dar, în anumite cazuri, pot fi iniţiate şi pentru a obţine îmbunătăţirea acestora peste nivelul stabilit prin proiect.

(2) Considerarea modificărilor drept o categorie de lucrări de mentenanţă preventivă este motivată de similitudinea caracteristicilor lucrărilor de modificare cu cele ale lucrărilor de mentenanţă preventivă (acţiuni planificate de menţinere/restabilire a performanţelor şi/sau fiabilităţii SISC, efectuate după punerea în funcţiune a acestora).
(3) Includerea lucrărilor de modificare în categoria lucrărilor de mentenanţă implică realizarea unei analize a costurilor şi a riscului ca rezultatele scontate să nu fie obţinute sau ca modificarea să implice efecte secundare nedorite.
(4) Utilizarea în cadrul lucrărilor de mentenanţă a unor materiale sau componente diferite ca tip, mărime sau compoziţie poate fi clasificată ca lucrare de modificare.
(5) Modificările asociate lucrărilor de retehnologizare sau de modernizare nu sunt lucrări de mentenanţă deoarece conduc la creşterea performanţelor SISC peste nivelul lor iniţial precizat în proiectul aprobat.
(6) Modificarea majoră reprezintă modificarea care afectează bazele de proiectare sau implică costuri care depăşesc limita stabilită pentru bugetul de exploatare/mentenanţă aprobat.
(7) Modificarea minoră reprezintă modificarea care nu afectează bazele de proiectare şi implică costuri care se încadrează în limita stabilită pentru bugetul de exploatare/mentenanţă aprobat. O modificare minoră nu implică, de regulă, un efort de proiectare multidisciplinar. O modificare minoră care implică costuri evaluate mai mari decât limita stabilită va fi tratată ca o modificare majoră.

CAPITOLUL XII
Obiectivele activităţii de mentenanţă

Art. 28. – Activităţile de mentenanţă a SISC se stabilesc astfel încât:

a) să contribuie la realizarea nivelului de siguranţă în exploatare a SISC în concordanţă cu obiectivele de fiabilitate, disponibilitate, securitate şi operare a acestora pe bază de costuri eficiente;
b) să se asigure protecţia personalului de exploatare, de mentenanţă, a populaţiei şi a mediului în conformitate cu prevederile legale în domeniu;
c) să se asigure periodic culegerea datelor necesare pentru evaluarea stării tehnice a SISC, astfel încât să se permită detectarea din timp a deteriorărilor sau stărilor care pot afecta performanţele tehnice de funcţionare şi/sau siguranţa SISC, aplicând cu prioritate programe de supraveghere şi mentenanţă predictivă;
d) să fie realizate în baza unui PAM întocmit în conformitate cu prevederile din Regulament, care să asigure că SISC îşi îndeplinesc funcţiile pe toată durata de viaţă;
e) responsabilitatea pentru elaborarea, aplicarea şi administrarea PAM să revină exclusiv titularilor de licenţă.

Art. 29. – Obiectivele activităţilor de mentenanţă constau în:

a) întocmirea unui PAM eficient, bazat pe costuri justificate prin rezultatele obţinute şi care să reflecte obiectivele titularilor de licenţă privind exploatarea SISC, siguranţa în funcţionare şi fiabilitatea acestora, protecţia muncii şi a mediului, precum şi aspectele prevăzute la art. 28;
b) aplicarea prevederilor PAM corelat cu importanţa pe care fiecare SISC o are pentru siguranţa exploatării, securitatea personalului, protejarea mediului sau pentru îndeplinirea altor cerinţe specifice;
c) crearea unui sistem de evaluare a rezultatelor aplicării şi a eficienţei PAM;
d) definirea clară a responsabilităţilor, pe niveluri ierarhice, în realizarea lucrărilor de menetenanţă, precum şi alocarea corespunzătoare a acestora;
e) asigurarea la timp a resurselor (suport tehnic, suport logistic, fonduri, forţă de muncă) necesare realizării PAM;
f) asigurarea evaluării şi măsurării stării tehnice a SISC prin aplicarea unor programe adecvate;
g) identificarea situaţiilor în care cerinţele programelor de mentenanţă sau criteriile interne de performanţă prescrise pentru lucrările de mentenanţă nu sunt respectate, în vederea urmăririi şi dispunerii soluţionării acestora;
h) respectarea cadrului legal general şi a cerinţelor specifice emise de ANRE în alocarea bugetelor şi contabilizarea activităţilor de mentenanţă. Bugetele alocate se justifică pe baza acţiunilor/cerinţelor de mentenanţă, iar cheltuielile de mentenanţă se asociază fiecărei activităţi specifice desfăşurate, asigurând condiţiile necesare pentru raportarea acestora către ANRE în conformitate cu prevederile art. 36.

CAPITOLUL XIII
Responsabilităţile titularilor de licenţă în organizarea activităţii de mentenanţă

Art. 30. – Titularii de licenţă acordată de ANRE au responsabilitatea de a aplica prevederile Regulamentului astfel încât mentenanţa SISC să se desfăşoare pe baza unui PAM corespunzător strategiei şi obiectivelor stabilite pe termen scurt şi pe termen lung.

Art. 31. – Responsabilităţile titularilor de licenţă privitoare la organizarea activităţii de mentenanţă sunt:

a) stabilirea şi actualizarea strategiei şi obiectivelor care stau la baza desfăşurării activităţilor de mentenanţă;
b) îndrumarea/instruirea personalului desemnat pentru conceperea, elaborarea şi implementarea PAM;
c) pregătirea PAM în conformitate cu cerinţele Regulamentului şi implementarea acestuia pentru toate activităţile de mentenanţă;
d) adaptarea sistemului financiar – contabil pentru a reflecta în mod corespunzător structura PAM adoptat şi desfăşurarea instruirii necesare pentru aplicarea instrucţiunilor privind întocmirea evidenţelor contabile şi fundamentarea bugetului pentru activităţile de mentenanţă, în mod unitar;
e) stabilirea bugetului, urmărirea şi raportarea cheltuielilor pentru activităţile de mentenanţă;
f) asigurarea că, în contractele încheiate cu un furnizor de servicii de mentenanţă, se prevăd clauze privind respectarea prevederilor PAM aplicat de titularul de licenţă;
g) urmărirea, revizuirea, analiza eficienţei şi controlul aplicării efective a PAM;
h) întocmirea rapoartelor privind starea tehnică a SISC;
i) crearea şi menţinerea unor baze de date cu privire la starea tehnică a SISC (date constructive şi funcţionale, cerinţe tehnologice de mentenanţă, dispoziţii de lucru, istoric, rezultate inspecţii etc.);
j) asigurarea resurselor necesare pentru menţinerea SISC în conformitate cu strategia şi obiectivele stabilite şi reducerea lucrărilor de mentenanţă restante la un nivel controlabil;
k) gestionarea şi întocmirea situaţiilor privitoare la executarea lucrărilor de mentenanţă;
l) urmărirea, evaluarea şi raportarea datelor cu privire la performanţele realizate în activitatea de mentenanţă;
m) furnizarea datelor privind bugetul şi cheltuielile de mentenanţă;
n) elaborarea, emiterea şi actualizarea normelor, procedurilor şi instrucţiunilor specifice unor activităţi şi/sau unor domenii proprii mentenanţei.

Art. 32. – (1) Titularii de licenţă alocă responsabilităţile privind elaborarea şi implementarea PAM unor compartimente/entităţi diferite de cele care au responsabilităţi de natura celor prezentate la art. 31 lit. a), b), g), h), i) şi k).
(2) Responsabilităţile de la art. 31 lit. a) se atribuie la nivelul conducerii centrale a titularilor de licenţă, iar responsabilităţile de la art. 31 lit. c) la nivelul structurilor organizatorice teritoriale, după caz.

CAPITOLUL XIV
Principii de elaborare a PAM

Art. 33. – (1) Titularii de licenţă întocmesc şi aplică un PAM care să asigure că activităţile de mentenanţă realizate conduc la păstrarea sau restabilirea disponibilităţii, performanţelor, fiabilităţii şi siguranţei în exploatare a SISC.
(2) PAM se dezvoltă pe baza strategiei generale şi a obiectivelor stabilite la nivelul fiecărui titular de licenţă.

Art. 34. – (1) PAM au grade diferite de complexitate în funcţie de natura SISC şi de obiectivele de mentenanţă adoptate de fiecare titular de licenţă.
(2) PAM se adresează cu prioritate acelor SISC care asigură o funcţionare a capacităţii energetice în condiţii de siguranţă şi de securitate, pentru a stabili dacă au loc procese de deteriorare şi pentru a identifica şi trata corespunzător problemele de uzură fizică şi morală care periclitează performanţele, siguranţa sau păstrarea în bună stare a acestora.
(3) Conţinutul PAM se structurează pe 5 capitole, în cadrul cărora se detaliază componentele activităţii de mentenanţă prevăzute la art. 3.
(4) Pentru domeniile sau cerinţele prevăzute în Regulament, care nu se includ în PAM, titularul de licenţă trebuie să prezinte justificări scrise, acestea fiind parte componentă a documentelor PAM.

Art. 35. – PAM propriu fiecărui titular de licenţă cuprinde prevederi referitoare la:

a) identificarea SISC cărora li se aplică PAM şi includerea lor într-o listă detaliată, utilizată la alegerea şi programarea lucrărilor de mentenanţă (centralizatorul SISC inclus în PAM). Cerinţele privind PAM se aplică diferenţiat, în concordanţă cu rolul şi importanţa pe care fiecare SISC îl are în funcţionare, în securitatea personalului şi a mediului, cu gradul de risc implicat şi cu istoria particulară de mentenanţă a acestora;
b) sistemul prin care activităţile de mentenanţă sunt planificate, programate şi coordonate;
c) alocarea responsabilităţilor şi a autorităţii pe fiecare nivel ierarhic în cadrul organizaţiilor implicate în asigurarea şi/sau desfăşurarea activităţilor de mentenanţă şi descrierea relaţiilor la interfaţa cu alte compartimente/entităţi organizatorice: exploatare, inginerie, managementul calităţii etc.;
d) si stemele de gestiune prin intermediul cărora se păstrează controlul asupra activităţilor de mentenanţă, se urmăreşte şi se măsoară eficienţa PAM şi se colectează datele relevante din teren pentru modificarea acestuia;
e) măsurile prin care se identifică, se evaluează şi se corectează eventualele probleme de natură constructivă sau funcţională apărute la SISC;
f) indicatorii şi criteriile folosite pentru aprecierea rezultatelor activităţilor de mentenanţă asupra SISC, precum şi performanţele personalului de mentenanţă.

CAPITOLUL XV
Dispoziţii finale

Art. 36. – La întocmirea şi aplicarea PAM propriu, operatorul de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie concesionari din sectorul energiei electrice respectă conţinutul prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul regulament.

Art. 37. – (1) În anul anterior începerii unei perioade de reglementare, operatorul de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie concesionari din sectorul energiei electrice au obligaţia de a transmite la ANRE, odată cu furnizarea datelor de fundamentare a tarifelor reglementate, PAM cu defalcarea valorică pentru fiecare an al perioadei de reglementare şi pentru fiecare categorie de lucrări de mentenanţă preventivă şi corectivă.
(2) Operatorul de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie concesionari din sectorul energiei electrice au obligaţia de a transmite la ANRE situaţia realizării programului anual de mentenanţă, în formatul şi la termenul prevăzute în Metodologia de întocmire a Raportului anual de către titularii de licenţe din sectorul energiei electrice şi termice, aprobată prin ordin al preşedintelui ANRE.
(3) În cazul în care gradul de realizare a lucrărilor de mentenanţă preventivă este mai mic de 90% din valoarea planificată, operatorii prevăzuţi la alin. (2) prezintă analiza cauzelor şi a efectelor nerealizării integrale a acesteia asupra stării tehnice a SISC, la termenul prevăzut la alin. (2).