Ordin ANAF nr. 2204/2015 – Procedura de reducere a normei de venit, în cazul activit. agricole


MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
ORDIN
privind aprobarea Procedurii de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole, şi pentru aprobarea unor formulare

În temeiul prevederilor:

– art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare;
– art. 5 alin. (4) şi art. 73 alin. (7), (8) şi (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

Art. 1. – Se aprobă Procedura de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2. – Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare, prevăzute în anexa nr. 2.

a) “Cerere pentru constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor produse de calamităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale”;
b) “Proces – verbal de constatare şi evaluare a pagubelor”;
c) “Cerere privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”;
d) “Referat privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”;
e) “Decizie de respingere a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, cod 14.13.02.13/r.c.

Art. 3. – Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularelor prevăzute la art. 2 sunt stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. – Anexele nr. 1 – 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 5. – Dispoziţiile prezentului ordin se aplică pentru veniturile realizate începând cu 1 ianuarie 2015.

Art. 6. – Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 7. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Mihai Gogancea Vătăşoiu

Bucureşti, 21 august 2015.
Nr. 2.204.


SUMAR:

  • ANEXA Nr. 1 Procedură de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole
  • ANEXA Nr. 2 Cerere pentru constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor produse de calamităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale
  • ANEXA Nr. 3 Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularelor

ANEXA Nr. 1

PROCEDURĂ
de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole

    1. Persoanele fizice care desfăşoară activităţi agricole, individual sau într-o formă de asociere, beneficiază de reducerea normei de venit, proporţional cu pierderea înregistrată, în cadrul anului fiscal curent, ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale, precum îngheţul, grindina, poleiul, inundaţiile, ploaia abundentă, seceta, precum şi a celor produse de animalele sălbatice, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:

a) venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit;
b) pierderea afectează peste 30% din suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale sau din animalele deţinute, pe fiecare categorie de produse vegetale sau categorie de animale, prevăzută la art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din cadrul unei unităţi administrativ – teritoriale;
c) persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică a depus formularul 221 “Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit”. În declaraţie contribuabilii înscriu suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale şi efectivele de animale, fără a se lua în considerare pierderea înregistrată, ca urmare a evenimentelor prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

2. Constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor se fac, la cererea persoanelor fizice/asocierilor fără personalitate juridică, de o comisie numită prin ordin al prefectului judeţului/ municipiului Bucureşti, în conformitate cu dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
3. (1) Formularul “Cerere pentru constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor produse de calamităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, se depune de persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică la unitatea administrativ – teritorială pe raza căreia s-a întâmplat evenimentul, în cel mai scurt timp de la data producerii acestuia, în cazul distrugerii ori vătămării culturilor agricole, plantaţiilor ori a rodului viilor, plantaţiilor pomicole, de hamei şi de arbuşti fructiferi, pieirii animalelor, păsărilor şi familiilor de albine. În cazul pagubelor care privesc efective de animale, păsări sau familii de albine, la cerere se anexează şi certificatul sanitar – veterinar eliberat de medicul veterinar de liberă practică împuternicit, în care se precizează că pieirea s-a datorat efectelor produse de evenimentele prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Cererea se depune pentru toate suprafeţele afectate şi animalele pierite, deţinute pe raza unei unităţi administrativ – teritoriale.
4. (1) După constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor, comisia constituită conform art. 73 alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, întocmeşte formularul “Proces – verbal de constatare şi evaluare a pagubelor”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
(2) Procesul – verbal de constatare şi evaluare a pagubelor se întocmeşte în 3 exemplare, din care două exemplare se comunică persoanei fizice/asocierii fără personalitate juridică.
5. Pentru a solicita reducerea venitului anual, persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică depune la organul fiscal competent formularul “Cerere privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
6. (1) Cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se depune pe perioada de prescripţie a dreptului de stabilire a impozitului pe veniturile agricole, aferent anului pentru care s-au înregistrat pierderile.
(2) La depunerea cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se vor avea în vedere condiţiile prevăzute la pct. 1.
(3) La cerere se anexează procesul – verbal/procesele – verbale de constatare şi evaluare a pagubelor, din care rezultă pierderea înregistrată, pe categorii de produse vegetale/categorii de animale şi pe localităţi.
(4) Prin organ fiscal competent se înţelege:

a) organul fiscal în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul contribuabilul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice fără domiciliu fiscal în România.

7. (1) În situaţia în care activitatea agricolă se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică, cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, însoţită de documentele justificative, se depune la organul fiscal la care asocierea este înregistrată în evidenţa fiscală.
(2) În termen de 5 zile de la primire, organul fiscal transmite procesul – verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, precum şi informaţiile necesare reducerii venitului anual organului fiscal competent în administrarea asociaţilor, persoane fizice, prevăzut la pct. 6 alin. (4).
8. (1) După primirea cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, organul fiscal verifică, pe baza documentelor depuse de persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 1.
(2) În cazul în care persoana fizică sau asocierea fără personalitate juridică nu a depus declaraţia privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit, în vederea soluţionării cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, organul fiscal va notifica persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 1 lit. c).
(3) În formularul 221 “Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit” se înscriu suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale şi efectivele de animale deţinute, fără a se lua în considerare pierderea înregistrată ca urmare a evenimentelor prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
9. (1) În urma analizei documentelor prezentate, organul fiscal întocmeşte formularul “Referat privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
(2) Referatul se întocmeşte într-un singur exemplar şi se avizează de şeful compartimentului cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale – persoane fizice.
10. (1) În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 1, organul fiscal competent procedează la reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit.
(2) Venitul anual se reduce utilizând norma de venit diminuată cu procentul de pierdere înregistrată, înscris în col. 5 din formularul “Proces – verbal de constatare şi evaluare a pagubelor” pentru fiecare categorie de produse vegetale şi/sau categorie de animale din cadrul unităţii administrativ – teritoriale afectată de evenimentele prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Organul fiscal stabileşte veniturile corespunzătoare fiecărei activităţi agricole pentru care s-a înregistrat pierdere şi care se încadrează în condiţia prevăzută la pct. 1 lit. b).
(4) La stabilirea veniturilor corespunzătoare fiecărei activităţi se vor avea în vedere informaţiile înscrise în declaraţia privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit: suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale/ animalele deţinute, opţiunea contribuabilului privind încadrarea în limitele veniturilor neimpozabile, potrivit art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Organul fiscal calculează/recalculează venitul net anual, impozitul pe venitul din activităţi agricole şi emite formularul 260 “Decizie de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale de sănătate, precum şi privind obligaţiile de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale”.
(6) În situaţia recalculării impozitului pe venitul din activităţi agricole, organul fiscal modifică decizia anterioară. În această situaţie, decizia de impunere cuprinde atât sumele stabilite anterior, cât şi sumele rezultate în urma reducerii venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit.
11. Decizia de impunere se comunică contribuabilului, potrivit art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
12. În termen de 24 de ore de la comunicarea deciziei de impunere, compartimentul cu atribuţii privind gestionarea declaraţiilor fiscale – persoane fizice procedează la înregistrarea în evidenţa fiscală a datei comunicării, precum şi la transferul debitelor către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.
13. (1) Cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se soluţionează în termenul prevăzut la art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În cazul în care organul fiscal competent constată că documentele justificative depuse de persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică nu conţin toate elementele necesare “educerii venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, acesta solicită informaţii suplimentare de la organul emitent al procesului – verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, prevăzut la pct. 2, şi/sau de la persoana fizică/ asocierea fără personalitate juridică.
(3) Termenul de soluţionare a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării informaţiilor suplimentare şi data prezentării acestora.
14. (1) În situaţia în care, pe baza documentelor prezentate, organul fiscal constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 1, cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se respinge.
(2) Cererea se respinge pentru neîndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 1 lit. b) numai dacă această condiţie nu este îndeplinită pentru niciuna dintre categoriile de produse vegetale sau categoriile de animale pentru care s-a solicitat reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit.
(3) Organul fiscal emite formularul “Decizie de respingere a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, cod 14.13.02.13/r.c. prevăzut în anexa nr. 2, în două exemplare.
(4) Decizia de respingere a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se comunică contribuabilului, potrivit art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.