Școlile profesionale asigură tinerilor o meserie! Cum sunt organizate și cum sunt pregătiți tinerii?


scoli-profesionale
Un proverb românesc spune că „meseria este brățară de aur.”  Iată că tinerii români au înțeles, după două decenii în care visau să devină ingineri, economiști, avocați sau profesori, că o meserie pe care și-o însușesc le va asigura o anumită siguranță a zilei de mâine. Meseria este valoroasă la fel ca și aurul care nu-și pierde valoarea și asigură celui care o stăpânește posibilitatea de a se descurca în viață,  aidoma aurului care poate fi preschimbat în bani.

Anii comunismului i-au îndemnat pe mulți părinți să își îndrume copiii spre facultăți ca să o ducă mai bine decât au dus-o ei. Și uite așa, ani la rând, s-a ajuns ca numărul absolvenților de facultate să fie mult mai mare decât nevoile de pe piața muncii, finalul fiind unul previzibil, mulți dintre ei îngroșând numărul șomerilor. Acest fapt, i-a determinat pe mulți tineri să aleagă varianta de a urma o școală profesională care să le asigure o calificare și un loc de muncă.

Legiuitorul a stabilit modul de organizare a școlilor profesionale, de pregătire a tinerilor și de evaluare a cunoștințelor acestora prin Ordinul MENCS 5033/2016 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional de stat care a fost publicat în Monitorul Oficial 856 din 27 octombrie 2016.

Caracteristicile învățământului profesional

Acest tip de învățământ poate fi urmat după finalizarea clasei a VIII-a și este organizat ca învățământ cu frecvență, cursuri de zi, existând posibilitatea să fie desfășurat și în limbile minorităților naționale.

Știrile juridice prevăd că acest tip de învățământ constă în primul an în pregătirea profesională de bază într-un domeniu de formare profesională, iar în următorii doi în pregătirea profesională generală și de specialitate specifică unei calificări profesionale. La finalul celor 3 ani, se va susține un examen de certificare a calificării profesionale.

Bursa profesională pentru elevi

Elevii din învățământul profesional vor avea susținere financiară sub forma unei burse profesionale în cuantum de 200 lei lunar. În afara acestei burse, elevii pot primi susținere financiară acordată de partenerul de practică conform contractului de practică ( de exemplu, plata transportului la și de la locul unde își desfășoară stagiul de practică, asigurarea unei mese pe zi, burse de studii, prime, echipament de muncă și protecție conform locului de muncă, examinări și analize medicale obligatorii în vederea efectuării stagiului de pregătire practică). Bursa nu se acordă dacă elevul are 10 absențe nemotivate într-o lună, dacă i s-a scăzut nota la purtare sub 7 sau dacă timp de 6 luni are 40 de absențe nemotivate.

Pregătirea elevilor

La baza pregătirii stă practica efectuată de elevi fie în cadrul orelor de laborator tehnologic, fie al orelor de instruire practică  (au loc atât în unitatea de învățământ, cât și la operatorul economic care asigură pregătirea practică) sau al stagiilor de pregătire care au loc doar la operatorul economic.

Regula este că pregătirea practică și de laborator a elevilor se realizează pentru fiecare calificare profesională cu grupe de maximum 15 elevi care vor fi îndrumați de un cadru didactic desemnat de unitatea de învățământ.

Noutățile legislative prevăd că stagiile de pregătire practică se desfășoară în baza contractelor de pregătire practică dintre școala profesională, operatorul economic, elevul și părintele acestuia. Aceste contracte se pot încheia fie pentru fiecare elev în parte, fie pentru mai mulți elevi care se pregătesc pentru aceeași calificare profesională. Stagiile de practică au loc, astfel încât să se poată încheia situația elevilor până la 31 august a fiecărui an.

Directorul școlii profesionale va numi câte un cadru didactic coordonator de practică pentru fiecare grupă în parte. Acesta va fi responsabil cu aducerea la îndeplinire a activităților asumate de unitatea de învățământ prin contractul de pregătire practică pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează indiferent dacă stagiul de practică are loc la unul sau mai mulți operatori economici.

Operatorii economici care și-au asumat obligația de a asigura desfășurarea acestui stagiu de pregătire, vor numi tutorii care vor coordona această activitate. Acești tutori vor colabora cu cadrele didactice coordonatoare de practică.

Evaluarea elevilor

Absolvenții care au finalizat stagiile de pregătire practică se pot înscrie la examenul de certificare a calificării profesionale care va avea loc în unitatea de învățământ unde au studiat. Probele examenului de certificare a calificării profesionale se organizează la operatorii economici sau la școala profesională, dacă prin contractele cu operatorii economici nu s-a prevăzut acest aspect.

Comisia de examen este formată din evaluatori autorizați din afara școlii profesionale și reprezentanți ai operatorului economic.

Certificatul de calificare profesională

Știrile juridice prevăd că cei care vor promova examenul de certificare a calificării profesionale vor obține un certificat de calificare profesională împreună cu suplimentul descriptiv al certificatului conform Europass.

Astfel, absolvenții școlilor profesionale care vor promova acest examen își vor putea continua studiile în clasa a XI-a a învățământului liceal. Actul normativ în discuție a stabilit aceste reguli pentru elevi care sunt școlarizați în învățământul profesional de stat începând cu anul școlar 2016-2017.

Prima meserie din lume

Dincolo de școli, cursuri, diplome, titulaturi, viața ne demonstrează că „prima meserie din lume, este, totuși, meseria de a fi om.”  (Victor Martin) Pare simplu și totuși mulți semeni par să nu fi pătruns tainele acestei meserii care, din păcate, nu se învață din manuale sau urmând cursuri.

Viața ne demonstrează zi de zi că „meseria de om e printre cele mai grele.”  (Valeriu Butulescu).