S-a publicat modul de organizare a evaluării naționale pentru elevii claselor a II-a, a IV-a și a VI-a


examenSpiritul copiilor nu este un vas pe care să-l umplem, ci este o vatră pe care trebuie să o încălzim.” (J.H. Pestalozzi)  Aceasta a fost și ideea de la care a plecat legiuitorul atunci când s-a gândit că ar fi bine ca şcolarii să învețe devreme ce înseamnă competiția și a dorit să le dea posibilitatea acestora să vadă dacă, după un an de învățat, au reușit să asimileze noțiuni care le vor fi utile în viitor.

Deși poate că elevii claselor a II-a, a IV-a și a VI-a  par a fi la o vârstă prea fragedă pentru a fi supuși la o serie de examene și evaluări, legiuitorul a decis prin Ordinul 3334 publicat în Monitorul Oficial nr. 315 din 29 aprilie 2014 să îi supună pe aceștia unei evaluări naționale. Acest ordin se încadrează în categoria  noutăți legislative și prezintă pe larg modul în care se vor desfășura aceste examene, probele la care vor fi supuși elevii și datele la care vor avea loc.

Deși pot părea prea mici pentru a trece prin emoțiile unui examen, este mai bine să învețe de la această vârstă ce presupune un astfel de test, în scopul de a fi pregătiți pentru viață. Până la urmă fiecare copil trebuie să învețe să își aleagă drumul pe care va merge în viitor pentru că „educaţia este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot ceea ce ai învăţat în şcoală.” (Albert Einstein)

Cărei categorii de elevi se adresează programul legislativ și care este calendarul desfășurării acestei evaluări naționale, la fiecare probă?

Ordinul 3334 vizează pe elevii care termină în anul școlar 2013-2014 clasa a II-a, a IV-a și a VI-a. Pentru a ști din vreme când vor fi suspuși acestei evaluări, legiuitorul a stabilit că deschizătorii de drum vor fi elevii claselor a IV-a, care vor arăta cât de bine și-au însușit cunoștințele de limba română în 28 mai si pe cele de matematică în 29 mai. Pentru cei care fac parte din minoritățile naționale, ziua de 30 mai este dedicată evaluării la limba maternă.

După acest prim pas, vor urma să își măsoare forțele bobocii claselor a II-a care, probabil, vor trece prin emoțiile primului examen din viața lor. Cu siguranță, nu vor uita că ziua de 2 iunie le va testa cunoștințele privind modul în care scriu și citesc la limba română, iar ziua de 4 iunie le dă șansa să arate cât de pricepuți sunt în domeniul matematicii. Pentru elevii claselor a II-a care aparţin minorităților naționale, ziua de 3 iunie este dedicată evaluării la limba maternă.

Vor încheia evaluarea națională din anul școlar 2013-2014 elevii claselor a VI-a care în data de 5 iunie își vor demonstra cunoștințele la limba română, iar în 6 iunie vor trebui să își arate priceperea la matematică și la științele naturii.

În cadrul acestui program legislativ remarc faptul că legiuitorul a lăsat ziua de 1 iunie liberă fără a programa niciun examen, în scopul de a-i lăsa pe cei mici să se bucure în voie de ziua din an dedicată exclusiv lor, deoarece „copiii sunt mâinile cu care ne prindem de rai.”(Henry Ward Beecher)

Cum se va desfășura evaluarea?

Evaluarea va avea loc în sălile de curs cu mențiunea că vor fi îndepărtate toate materialele didactice care i-ar putea inspira pe elevi la rezolvarea testelor. Durata de rezolvare este de 25 de minute pentru fiecare test, pentru elevii claselor a II-a și de 60 de minute per test pentru elevii claselor a IV-a și a VI-a.

Pentru elevii claselor a II-a între testul de evaluare a competențelor de receptare a mesajelor citite și a celor scrise va exista o pauza de 10 minute, însă examenul va avea loc în aceeași zi.

Potrivit programului legislativ, evaluarea va avea loc conform calendarului stabilit și în timpul orelor de curs, urmând ca toți elevii din țară să dea testul în același interval orar. Fiecare elev va primi testul corespunzător materiei din acea zi. Acesta își va scrie numele, prenumele și școala unde învață.

Pentru a promova egalitatea de șanse s-a stabilit, cu titlul de noutăți legislative, ca și elevii cu deficiențe să poată susține acest test. Copiii cu probleme de vedere, auditive sau neuromotorii (care nu pot scrie normal) vor beneficia de un timp suficient pentru a putea rezolva testele. Elevii școlarizați la domiciliu vor susține tot acasă şi testele de evaluare.

Cine evaluează testele?

Profesorii din fiecare școală vor corecta lucrările cu mențiunea că cei care evaluează nu pot corecta lucrările elevilor la care predau acele materii. Dacă sunt cadre didactice insuficiente într-o școală, vor fi aduși profesori din alte școli.

Fiecare dintre testele de la clasele a II-a și a IV-a vor fi evaluate de către un cadru didactic. Pentru testul de limbă și comunicare susținut de elevii claselor a VI-a, corectarea se va realiza de către doi profesori de limba română și unul cu specialitatea limba modernă. Pentru testul de matematică și științele naturii susținut de elevii claselor a VI-a corectarea se va realiza de către un profesor de matematică, unul de fizică și unul cu specialitatea biologie.

Când se dau rezultatele?

În termen de maxim 7 zile de la data susținerii ultimului test de la clasa respectivă vor fi date și rezultatele evaluării. Aceste rezultate nu se comunică public și nu se vor înregistra în catalogul clasei.

Rezultatele obținute se vor comunica profesorilor de la clasele respective și părinților. Scopul este acela de a-i putea ajuta pe elevii care nu și-au însușit suficiente cunoștințe ca, pe viitor, printr-o pregătire individualizată, să poată acoperi aceste lacune.

Evaluările naționale- un rău necesar?

În ultimii ani, la examenul de bacalaureat s-au înregistrat dezastre. S-a întâmplat cam așa: „E o slujbă, ce-ntr-un fel/Convertește și-un ateu:/Când l-ntreb, se-nchină el,/Când răspunde, mă-nchin eu” (V. Șchiopescu). De aceea, cred că aceste evaluări îi vor putea pregăti pe copii încă de mici, făcându-i să înțeleagă că, în viață, „dacă ai carte, ai parte.”

Experiența este cel mai dur profesor, pentru că întâi îți dă testul și apoi îți spune care era lecția. ”(Vernon Sanders Law)