Indemnizaţii acordate pasagerilor în cazul anulării sau întârzierii unui zbor


lc
La 17 septembrie 2015 Curtea de Justiţie a Uniunii Europene adoptă o hotârâre în cauza C-257/14, Corina van der Lans impotriva Koninglijke Luchtvaart Maatschappij NV, act ce prevede că în cazul unei probleme tehnice, operatorii de transport aerian nu vor mai putea justifica un eventual refuz de a-i despagubi pe pasagerii care au suferit neplăceri grave invocând existenţa unei împrejurări excepţionale.

Potrivit jurisprudenţei CJUE, în sfera “împrejurărilor excepţionale” intră, spre exemplu, viciile ascunse de fabricaţie care aduc atingere siguranţei zborurilor sau prejudiciile produse de acte de sabotaj sau de terorism, aşadar, evenimente care nu sunt inerente exercitării normale a activităţilor operatorului de transport aerian şi care sunt dincolo de controlul efectiv al transportatorului în cauză.

În cauza Corina van der Lans impotriva Koninglijke Luchtvaart Maatschappij NV, doamna van der Lans dispunea de o rezervare de bilet de avion la un zbor operat de KLM de la Quito la Amsterdam, deoarece avionul a ajuns la Amsterdam cu o întârziere de 29 de ore, doamna van der Lans a solicitat o indemnizaţie de 600 euro, pe care KLM refuză s-o acorde, pe motiv că întârzierea aeronavei a fost cauzată de împrejurări excepţionale, şi anume o combinaţie de defecţiuni: două componente erau defecte, şi anume pompa de carburant şi unitatea hidromecanică.