Vrei să pătrunzi în breasla taximetriştilor? Ţi se cere un cazier adecvat, adică… destul de curat!


txUn cazier murdar, plin de “semne de bună purtare” poate constitui un impediment dintre cele mai straşnice pentru cel care-şi doreşte succes în carieră. Deşi se spune că fiecare om merită o a doua şansă, legiuitorul a hotărât că este necesară o doză sănătoasă de circumspecţie când vine vorba despre selectia celor ce vor practica anumite profesii. Ţi-ai creat un renume de “lup”? Nu te mai poţi aştepta la un rol de “paznic la oi”!

Deoarece în tagma taximetriştilor au pătruns tot soiul de indivizi dubioşi – ca să nu le spunem “penali”, legiuitorul a apreciat că sunt necesare câteva primeniri legislative. Astfel, în „Monitorul oficial” 66/2016 a fost publicată OG 8/2016 privind modificarea Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

 

Managerii de transport – ce condiţii li se cer?

Printre altele, noua reglementare introduce o definiţie a managerului de transport în regim de taxi şi închiriere. Managerul de transport în regim de taxi şi închiriere este o persoană fizică angajată a unui transportator autorizat – persoană juridică sau asociaţie familială, care conduce “permanent şi efectiv” activităţile de transport în regim de taxi şi de închiriere.

Sunt prevăzute, de asemenea, condiţiile care vor fi solicitate persoanelor ce vor exercita funcţia de manager de transport în regim de taxi şi de închiriere în cadrul transportatorului autorizat – persoană juridică sau asociaţie familială.

Potrivit recentelor ştiri juridice, angajatul care va ocupa un post de manager de transport în regim de taxi şi de închiriere va trebui să posede un certificat de competenţă profesională eliberat de către Autoritatea Rutieră Română, să fie absolvent de liceu (da, se poate şi fără Bac!), să aibă reşedinţa curentă în România şi să respecte câteva condiţii de… onorabilitate.

Cum poate fi dovedită îndeplinirea condiţiilor de onorabilitate? Prin certificatul de cazier judiciar, din care reiese că persoana cu pricina nu a fost condamnată pentru infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice, infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri, infracţiuni contra vieţii, sănătăţii sau integrităţii corporale, infracţiuni privind traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile, contra libertăţii şi integrităţii sexuale sau contra patrimoniului.

Parcurgând recentele noutăţi legislative, aflăm că certificatul de competenţă profesională a managerului de transport în regim de taxi şi închiriere va avea o valabilitate de zece ani şi poate fi dobândit după ce persoana fizică aspirantă a urmat un curs şi a promovat examenul de la finalul acestuia. Dacă un deţinător de certificat de competenţă profesională nu şi-a mai exercitat funcţia pentru mai mult de o jumătate de deceniu, însă ar dori să activeze din nou, va trebui să frecventeze un alt curs de pregătire.

Noua reglementare arată că un manager de transport în regim de taxi şi închiriere nu poate activa decât la un singur operator autorizat în transporturi. La rândul său, transportatorul autorizat e obligat să desemneze un alt manager de transport atunci când un vechi salariat de acest fel nu mai satisface toate cerinţele legale necesare pentru exercitarea funcţiei sau, pur şi simplu, nu mai poate exercita funcţia din varii motive.

 

Care sunt noile cerinţe pentru şoferii de taxi?

Pe lângă celelalte condiţii (permis auto, certificat atestare, vârstă) pe care le impune Legea privind transportul în regim de taxi, pentru a putea practica activitatea conducătorul auto nu trebuie să aibă în certificatul de cazier judiciar menţiuni privind infracţiunile contra siguranţei pe drumurile publice, traficul/consumul de droguri, infracţiunile contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale, traficul/exploatarea persoanelor vulnerabile, infracţiunile contra libertăţii şi integrităţii sexuale sau infracţiunile patrimoniale.

În vederea practicării activităţii de transport de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere, solicitanţii trebuie să capete un certificat de atestare profesională. Pregătirea profesională a conducătorilor auto va avea loc într-o unitate autorizată de şcolarizare.

Pentru a putea urma cursurile de pregătire profesională, conducătorii auto solicitanţi vor prezenta o cerere tip, o copie de pe permisul de conducere valabil şi un certificat de cazier judiciar în care să nu figureze menţiuni legate de infracţiunile contra siguranţei pe drumurile publice, privind traficul/consumul de droguri, infracţiunile contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale, infracţiunile privind traficul/exploatarea persoanelor vulnerabile, contra libertăţii şi integrităţii sexuale sau infracţiunile contra patrimoniului. Aşadar, nu mai e suficient un certificat de cazier, oricum ar fi el. Ci unul destul de curat pentru a putea fi acceptat!

De pe urma acestor noutăţi legislative au de câştigat, în primul rând, taximetriştii onorabili, de bună credinţă. Categoric, ei nu-şi doresc ca faptele de pomină ale unor “confraţi” – posesori de cazier mizerabil, să pună într-o lumină negativă întreaga breaslă. Pe de altă parte, oricine ar trebui să se cugete îndelung înainte de-a se lăsa vrăjit de vreo ispită infracţională. Cazierul îmbâcsit de fapte rele nu se curăţă în doi timpi şi trei mişcări, la spălătoria auto!