Taxa de poluare auto din 2012 declarată ilegală! Cum îți poți recupera banii?


taxa_auto

Cu carnetul și mașina/Vin necazuri cu duzina;/Bucurii doar două ai:/Când o iei și când o dai!” (Otilia Morțun). Numai că cele din epigrama de mai sus, par să fie contrazise de ce au pățit românii care și-au achiziționat mașini din străinătate sau din România, și au vrut să le înmatriculeze. Bucuria de a conduce o mașină autohtonă sau „din afară” a fost de scurtă durată pentru că, dacă doreau să se plimbe cu bolidul pe străzile patriei, trebuiau să achite taxa de poluare.

Ce act normativ a reglementat taxa de poluare?

Potrivit legislației gratuite, taxa de poluare a fost introdusă prin legea 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante de la autovehicule și a fost publicată in Monitorul Oficial nr. 17 din 10 ianuarie 2012 și trebuia achitată o singură dată la momentul la care erau înmatriculate pentru prima dată în România.

Taxa se aplica pentru mașinile noi și/sau second-hand indiferent dacă erau produse în România sau în străinătate. În plus, taxa de poluare era datorată și cu ocazia primei vânzări pe piața națională a unor autovehicule de ocazie deja înmatriculate în România și cărora nu li se aplicase încă această taxă. Această lege a fost în vigoare de la 13 ianuarie 2012 până la 31 ianuarie 2012 când a fost suspendată prin Ordonanța 1/2012 până la 1 ianuarie 2013.

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare o nouă taxă pentru cei care aveau mașini: timbrul de mediu. Acesta a fost introdus de Ordonanța 9/2013 publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013. Până la urmă „nimic nu e sigur în această lume, în afară de moarte și impozite” (Benjamin Franklin).

Ce soluții au adoptat românii pentru a scăpa de plata taxei?

Și pentru că Murphy a avut din nou dreptate când a spus că „taxele nu sunt încasate pentru beneficiul celui încasat”, românii mereu inventivi au încercat să găsească soluții pentru a scăpa de plata lor. „Cu cât un om urmează să fie impozitat mai mult, cu atât acel om are mai multă putere să scape de această taxă.” (Murphy).

Văzând că taxa de poluare a fost înlocuită cu timbrul de mediu adică aceeași Mărie, dar cu altă pălărie, mulți români s-au pus burta pe carte și au studiat îndeaproape Ordonanța 9/2013 ca să găsească vreo portiță pentru a nu plăti.

Vestea bună este că au găsit-o! Vestea rea este că de la 1 septembrie 2013 portița legislativă s-a închis și închisă a rămas până în prezent! În Ordonanța 9/2013 exista art 8 litera f) care spunea că timbrul de mediu nu se plătește atunci când autovehiculele sunt dobândite prin partaj.

Și ce și-a zis românul: fac partajul cu nevasta, iau eu mașina, și uite așa scăpăm să mai plătim timbrul de mediu. Și și-au partajat românii mașinile până când a apărut OG16/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal și reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare care a zis stop: de la 1 septembrie 2013 art. 8 lit f) se abrogă!

Până la abrogare valul înmatriculărilor prin „metoda mașinii partaj” a fost uriaș. Potrivit Codului civil noțiunea de partaj poate îmbrăca multe forme. Astfel, poate fi partajul pe care soții îl fac în urma divorțului sau chiar în timpul căsătoriei, poate fi și partajul între coproprietari. Mulți români procedau în felul următor: doi cunoscuți cumpărau împreună o mașină pe care o dețineau astfel în coproprietate și apoi mergeau la notar unde decideau să partajeze proprietatea asupra autovehiculului  în favoarea unuia dintre ei.

Prin metoda cu partajul, mașina avea un singur proprietar care o putea vinde fără ca viitorul posesor să mai fie nevoit să achite timbrul de mediu. Mulți români în inventivitatea lor au mers până la desfacerea căsătoriei, partajarea bunurilor, inclusiv a mașinii, pentru că scopul scuză mijloacele! „Nu-mprumuta pe lumea asta/Mașina, pușca și nevasta;/Dar dacă tot te bate vina,/În niciun caz nu da…mașina!” (Nicolae Ivan)

După abrogarea art 8 lit f), românii au continuat să își înmatriculeze mașinile și să achite taxele aferente, că doar de-aia și-au luat mașini ca să circule cu ele! Ceea ce este bine este că umorul l-a însoțit mereu pe român și l-a făcut să privească cu seninătate orice nouă taxă. „După ce le-a achitat,/Zise omul cu umor:/”Domnu-a dat, domnii-au luat,/Dracu’ știe cât mai vor?”(Ica Ungureanu)

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că taxa de poluare instituită în 2012 este ilegală

Existând o serie de procese pe rol prin care românii solicitau restituirea banilor plătiți în contul taxei de poluare, unele instanțe din România (Curtea de Apel București și Tribunalul Sibiu) au solicitat opinia Curții Europene. Scopul acestui demers a fost de a vedea dacă într-o altă viziune acești români au plătit o taxă ilegală. Fiind în impas în a lua o decizie, au considerat că se impunea să întrebe un for superior. Curat murdar încurcătură!

Dacă nu ar fi cerut acest lucru, probabil că românii ar fi pierdut procesele în România și ar fi mers la CEDO unde ar fi câștigat, dar Statul Român ar fi fost condamnat și la despăgubiri. Astfel, cerând opinia Curții Europene înainte de  a lua o decizie definitivă pe plan intern, instanțele române au dat dovadă de diligență, lucru lăudabil.

Analizând solicitările celor două instanțe, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis în 14 februarie 2014 că taxa auto instituită în 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcționare al Uniunii Europene (TFUE), astfel încât taxa din 2012 este o taxă ilegală.

Articolul 110 (TFUE) obligă fiecare stat membru să aleagă taxele aplicate autovehiculelor, să le stabilească regimul, astfel încât acestea să nu aibă ca efect favorizarea vânzării vehiculelor naționale și descurajarea importului de vehicule de ocazie similare.

În mod logic, s-a decis că atâta timp cât România este membră a Uniunii Europene, este ilegal ca românii să achite o taxă pentru o mașină care vine din spațiul Uniunii Europene. Practic, această taxă nu face altceva decât să descurajeze punerea în circulație a vehiculelor cumpărate din alte state membre ale Uniunii Europene, dar nu descurajează cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeași vechime și uzură de pe piața națională.

Ce poți face ca să îți recuperezi banii din taxa auto?

În primul rând trebuie să verifici dacă te încadrezi în categoria celor care au achitat taxa de poluare declarată ca fiind ilegală. Dacă ai achitat taxa, între 13-31 ianuarie 2012 și 1 ianuarie-14 martie 2013, ai toate șansele să-ți primești banii înapoi! Taxa trebuie să fi fost plătită pentru înmatricularea în România a unui autovehicul second hand achiziționat dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

Statul nu va restitui în mod automat această taxă celor în cauză. Pentru ca să vă primiți banii, trebui să îi cereți! Formulați o cerere de chemare în judecată în contradictoriu cu administrația financiară unde ați plătit taxa de poluare și cu administrația fondului de mediu.

Instanța competentă este tribunalul de la sediul pârâtului. Hotărârea pronunțată de Tribunal va putea fi atacată cu recurs care se va judeca la Curtea de Apel.

La cererea de chemare în judecată veți atașa copii de pe următoarele acte:

– cartea de identitate a mașinii;

– contractul de vânzare-cumpărare al mașinii;

– chitanța ce atestă faptul că ați achitat taxa de poluare. Pot fi cazuri în care să nu mai aveți o copie  a acestei chitanțe și atunci puteți merge la administrația financiară unde ați plătit-o. Acolo veți face o cerere și veți solicita să vi se dea o copie de pe acea chitanță;

– decizia de impunere a plății taxei auto emisă de adminstrația financiară.

Taxa de timbru pentru recuperarea taxei auto este în cuantum de 10% din valoarea pretinsă, dar nu mai mult de 300 de lei. Concret, dacă aveți de recuperat 5.000 lei, veți plăti 300 lei. În cadrul procesului, o dată cu admiterea acțiunii dvs., veți primi atât taxa de poluare, cât și cheltuielile de judecată (taxa de timbru, respectiv onorariul de avocat dacă veți apela la serviciile acestuia).

Având în vedere decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene veți avea câștig de cauză în a vă primi banii înapoi.

Pot fi situații în care mulți români să fi pierdut deja procesele de restituire a taxei auto, Aceștia pot face o cerere de revizuire  a hotărârii prin care au pierdut procesul, prevalându-se de decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene.

S-a dat liber la restituirea taxei auto!

Cei care doresc să își recupereze banii, o pot face dacă urmează pașii descriși în articol. Decizia Curții Europene obligă, practic, statul român să restituie românilor banii încasați cu titlul de taxă de poluare.

Sigur că bucuria că vă veți primi banii înapoi o puteți savura așa cum doriți, însă țineți cont că” Ei, în goana lor nebună/După „bani fără miros”,/În curând o să  ne pună,/Taxe și la …mers pe jos!” (George Budoi)