Noi proceduri, pentru un acces mai ușor la serviciile consulare


maeMarea majoritate a românilor din diaspora a păstrat legăturile cu patria mamă. Au fost menținute anumite legături formale și, adeseori, puternice legături informale. Mulți diasporeni susțin că părăsirea temporară sau definitivă a țării a fost singura lor șansă pentru asigurarea unui trai decent sau pentru a dobândi succes în carieră.

Unii dintre românii care își duc zilele pe alte meleaguri interacționează cu statul român destul de rar, poate doar în momentele în care solicită prestarea unor servicii consulare individuale și, eventual, când își exercită dreptul de a alege. Oricum, autorităților românești li se cere să fie la înălțimea așteptărilor, în furnizarea serviciilor solicitate în afara țării. Însă mereu rămâne loc și pentru mai bine!

În „Monitorul oficial” 194/16.03.2016 a văzut lumina tiparului Ordinul 400/2016 al ministrului afacerilor externe privind modalitățile tehnice de prestare a serviciilor consulare și controlul încasărilor rezultate din aceste servicii la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate. Actul normativ intră în vigoare la 5 zile de la publicarea sa în „Monitorul Oficial”.

Recenta reglementare a fost emisă în contextul unui proces de informatizare a procedurilor consulare realizate de către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale țării noastre, ca mijloc de eficientizare a activității prestate și de facilitare a accesului cetățenilor din diaspora la serviciile oferite prin rețeaua consulară.

 

Informatizare, pentru eficientizare

În realizarea activităţii consulare desfășurate la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale țării noastre în străinătate sunt utilizate mai multe sisteme informatice. Printre acestea, Sistemul naţional de informaţii privind vizele, Sistemul informatic integrat de management al documentelor de călătorie „E-Pass”, Sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor consulare și Centrul de Contact şi Suport pentru Românii din Străinătate.

Personalul consular va avea acces la aceste sisteme informatice în baza unor conturi personale de utilizatori, autorizate de Centrala MAE, cu atribuirea rolurilor şi privilegiilor de acces caracteristice fişei postului individual. Potrivit recentelor știri juridice, coordonatorul secţiei consulare (sau funcţionarul consular desemnat) are să alcătuiască lista cu serviciile consulare şi totalul sumelor de plată aferente.

Lista cu pricina va fi aprobată de șeful misiunii diplomatice sau de către șeful oficiului consular și va fi afișată atât în limba română, cât și-n limba oficială din statul de reședință în interiorul sălii de lucru cu publicul solicitant de servicii consulare, dar şi pe pagina de internet a misiunii diplomatice/oficiului consular. Pentru afișarea informațiilor legate de vize, va fi întrebuințată și o limbă de circulație internațională.

 

Plați și încasări

Sunt state pe al căror teritoriu au fost acreditate o misiune diplomatică a statului român şi unul sau mai multe oficii consulare. În aceste cazuri, şefii misiunii diplomatice/oficiilor consulare se coordonează lunar în sensul respectării unui tarif unitar de către toate consulatele și a unor modalităţi omogene de taxare, fără, însă, a fi pierdut din vedere specificul documentelor eliberate de către autorităţile fiecărei unităţi teritoriale din statul de reşedinţă.

Încasările consulare se efectuează în mod anticipat, direct în euro, precum şi în dolari americani ori în moneda statului de reşedinţă. Atunci când sumele se încasează prin transfer bancar, funcționarii consulari vor monitoriza în timp real și vor verifica zi de zi contul bancar al consulatului pentru încasările consulare înfăptuite prin servicii de „internet banking”.

Funcţionarilor consulari li se asigură accesul exclusiv la opţiunea de vizualizare a contului şi la cea de generare a extraselor de cont. În acele state în care nu-s la îndemână serviciile de „internet banking”, angajații cu atribuții financiar-contabile vor fi cei ce vor furniza funcţionarului consular extrasele de cont aferente.

În vederea realizării plății taxelor consulare, vor fi întrebuințate, ca instrumente de plată electronică, instrumentele de plată cu acces la distanţă, instrumentele de tip monedă electronică și cardurile. Echipamentele prin care se efectuează plata cu ajutorul instrumentelor de plată electronice vor fi instalate în consulate cu aprobarea Centralei Ministerului Afacerilor Externe.

Dovedirea încasării realizată prin instrumentele electronice va fi realizată cu ajutorul bonurilor sau chitanţelor eliberate de către echipamentele aferente şi a extrasului de cont bancar corespunzător. Bonurile sau chitanţele cu pricina vor fi predate, potrivit recentelor știri din contabilitate, lucrătorului financiar-contabil, laolaltă cu nota de depunere a încasărilor aferente serviciilor consulare prestate, în scopul înregistrărilor corespunzătoare în evidenţa financiar-contabilă.

 

Serviciile gratuite și reducerile

În cazul serviciilor consulare prestate cu titlu gratuit, în registrele de servicii consulare va fi consemnat temeiul legal al regimului de gratuitate. Cererile de scutire ori de diminuare a taxelor consulare vor trebui să fie solid argumentate. Ele vor fi acompaniate de dovezi din care să reiasă situația financiară dificilă ce motivează reducerea sau scutirea.

La nivelul misiunii diplomatice, cererea (de scutire/reducere) va fi aprobată de către coordonatorul secţiei consulare, numit prin ordin al ministrului afacerilor externe. La nivel de oficiu consular, solicitarea va fi aprobată de către şeful acestei structuri. Atunci când cererea a fost preluată de către un alt funcţionar consular, acesta o va aviza înaintea prezentării personalului competent s-o aprobe.

Din recentele știri din contabilitate reiese că taxele de urgenţă încasate vor reprezenta venituri proprii şi vor fi întrebuințate în limita bugetului aprobat şi comunicat fiecărui oficiu consular şi fiecărei misiuni diplomatice, cu încuviințarea şefului de oficiu sau de misiune.

La momentul la care se elaborează propunerea anuală de buget, estimarea cheltuielilor din venituri proprii provenite din taxele de urgenţă şi încadrarea pe articole bugetare se fac în temeiul veniturilor obținute în anii trecuți, ținând seama, când se impune, de schimbările legislative care s-au petrecut.

Schimbările legislative nu se lasă niciodată prea mult așteptate și este înțelept să le cunoști la timp. Ovidiu, marele poet roman exilat de la Tomis, spunea că „vremurile se schimbă iar oamenii… odată cu ele”. Indiferent de vremuri, legile nu trebuie concepute spre a-i schimba forțat pe oameni, ci pentru a produce prefacerile generale benefice pe care le așteaptă ei!