ICCJ. Reducerea corecției financiare


În cauză, s-a constatat existența unei nereguli, în înțelesul art. 2 alin. (1) lit. a) din OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, potrivit căruia neregula este orice abatere de la legalitate, regularitate și conformitate în raport cu dispozițiile naționale și/sau europene, precum și cu prevederile contractelor ori a altor angajamente legal încheiate în baza acestor dispoziții, ce rezultă dintr-o acțiune sau inacțiune a beneficiarului ori a autorității cu competențe în gestionarea fondurilor europene, care a prejudiciat sau care poate prejudicia bugetul Uniunii Europene/bugetele donatorilor publici internaționali și/sau fondurile publice naționale aferente acestora printr-o sumă plătită necuvenit.

Înalta Curte de Casație și Justiție a apreciat că gravitatea abaterii săvârșite de intimata reclamantă justifică reducerea corecției financiare la un procent de 5 % din valoarea contractului încheiat cu B. GMBH, în vederea respectării principiului proporționalității reglementat de dispozițiile art. 2 lit. n) din OUG nr. 66/2011, principiu în conformitate cu care orice măsură administrativă adoptată trebuie să fie adecvată, necesară și corespunzătoare scopului urmărit, atât în ceea ce privește resursele angajate în constatarea neregulilor, cât și în ceea ce privește stabilirea creanțelor bugetare rezultate din nereguli, ținând seama de natura și frecvența neregulilor constatate și de impactul financiar al acestora asupra proiectului/programului respective.

(Decizia nr. 1979/25 mai 2017 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secția de Contencios Administrativ și Fiscal)