Vrei să-ţi iei maşină nouă? Statul sprijină achiziţionarea autovehiculelor “nepoluante”!


electriccar1Pe când ne toceam coatele hainelor de băncile şcolilor, am aflat despre pericolele efectului de seră şi încălzirea globală. Scenariile descrise erau apocaliptice, gen ultimele zile ale Atlantidei sau potopul lui Noe: creşterea nivelului Oceanului Planetar prin topirea calotei glaciare şi inundarea unor enorme suprafeţe locuite.

Între timp, am putut cunoaşte şi opiniile adversarilor teoriei încălzirii globale. Însă, chiar şi aceştia sunt de acord că poluarea atmosferică nu-i de bun augur. Unii experţi independenţi susţin că ne-ar putea paşte nu încălzirea globală, ci o miniglaciaţiune!

Fiecare individ, prin activităţile sale – mod de deplasare, distracţii, achiziţii – generează o cantitate anuală de CO2. Aceasta e amprenta de carbon! Oricine poate întreprinde ceva în sensul diminuării amprentei sale de carbon. De pildă, prin utilizarea unui autovehicul mai puţin poluant (că absolut “nepoluant” nu există!), am putea dobândi satisfacţia de-a contribui la menţinerea calităţii atmosferei şi păstrarea echilibrului climatic. Statul român oferă sprijin pentru achiziţionarea unor asemenea autovehicule.

În „Monitorul Oficial” 761/2015 a văzut lumina tiparului Ordinul 1558/2015 al ministrului mediului privind aprobarea Ghidului de finanţare a programului privind reducerea emisiilor cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente energetic. Conform recentelor ştiri juridice, programul este multianual.

Noul program naţional îşi propune să ofere finanţare nerambursabilă, provenită de la fondul pentru mediu, acordată sub formă de ecotichete, pentru achiziţionarea autovehiculelor pur electrice sau autovehiculelor noi electrice hibride cu sursă de alimentare externă, ce produc o cantitate de emisii de dioxid de carbon nu mai mare de 50g/km, nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic. Scopul vizat? Ameliorarea calităţii mediului!

Ce reprezintă ecotichetul? Pe scurt, e un tichet cu valoare nominală, care constituie o parte din preţul de achiziţie a unui autovehicul pur electric sau a unui autovehicul electric hibrid cu sursă de alimentare externă care produce o cantitate de emisii de CO2 mai redusă de 50g/km.

Valoarea ecotichetului? Este de 5000 lei pentru achiziţionarea unui nou autovehicul electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de dioxid de carbon mai mică de 50g/km şi de 20000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul electric 100%.

 

Mai multe sesiuni anuale de înscriere…

Mai multe autovehicule pur electrice sau autovehicule electrice hibride achiziţionate, mai multe ecotichete căpătate! Fiecare ecotichet dobândit va fi scăzut din preţul de cumpărare al autovehiculului 100% electric sau al autovehiculului hibrid.

Diferenţa de preţ va fi asigurată de către solicitant din propriul buzunar ori din alte surse financiare (ex.: credit bancar, contract de leasing). De notat este că ecotichetul se poate cumula cu prima de casare, dacă solicitantul e acceptat în programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional şi intenţionează să achiziţioneze un autovehicul pur electric sau un autovehicul hibrid nou.

Dacă solicitantul ecotichetului are calitatea de operator economic, acordarea acestuia se va face prin schema Ajutor de minimis pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente energetic.

Operatorul economic a fost declarat eligibil, acceptat la finanţare? Poate solicita, prin cererea de finanţare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200000 euro sau, dacă funcţionează în domeniul transporturilor rutiere, de “doar” 100000 euro.

An de an, se organizează una ori mai multe sesiuni de înscriere în vederea acceptării solicitanţilor. Sumele menite finanţării programului, dar şi perioada de organizare a sesiunii de înscriere vor fi aprobate prin dispoziţia preşedintelui Administraţiei Fondului pentru Mediu, publicată pe site-ul acesteia înainte de deschiderea sesiunii.

 

Ce condiţii trebuie să îndeplinească persoana fizică?

Pentru a beneficia de Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente energetic, persoana fizică trebuie să aibă domiciliul sau reşedinţa în România, să fie o bună platnică a taxelor şi impozitelor locale, să depună dosarul de acceptare în nume propriu (fără a fi interpusul altuia) şi să intenţioneze să obţină (cel puţin) un autovehicul electric sau nou autovehicul hibrid. Aceste condiţii trebuie îndeplinite simultan!

Din dosarul de acceptare al persoanei fizice solicitante trebuie să facă parte: cererea de finanţare (în original, după modelul din anexa actului normativ), actul ce atestă identitatea şi domiciliul sau reşedinţa în România (copie „conform cu orginalul”), împuternicirea notarială (în original, dacă solicitarea de finanţare e iscălită de către un împuternicit), actul de identitate al împuternicitului (copie), certificatul de atestare fiscală referitor la impozitele şi taxele locale (original/copie legalizată), declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte modul de asigurare şi susţinere a diferenţei până la deplina acoperire a preţului maşinii (autentificată de notarul public, în original), declaraţia pe propria răspundere prin care solicitantul îşi exprimă, explicit, opţiunea de-a achiziţiona autovehiculul electric la sfârşitul perioadei de leasing în cazul finanţării printr-un contract de leasing financiar (autentificată de notarul public, în original).

Dacă sunt îndeplinite cu succes şi cumulativ criteriile specifice de eligibilitate, pot beneficia de noul program şi unităţile administrativ-teritoriale, unităţile de învăţământ, instituţiile publice, ONG-urile, unităţile cultelor religioase recunoscute, operatorii economici, institutele de cercetare-dezvoltare, unităţile sanitare înfiinţate conform Legii societăţilor.

Să nădăjduim că, peste doar câţiva ani, România va avea un numeros parc auto alcătuit din autovehicule “nepoluante”.

 

Cine poluează mai abitir?

Cea mai mare pondere în generarea efectului de seră n-o deţine CO2, ci apa sub formă de vapori. Un impact asemănător cu CO2 îl are metanul. Surprinzător, la nivel planetar, creşterea animalelor produce o mai mare cantitate de gaze cu efect de seră decât totalitatea autovehiculelor iar la egalitate de scor cu industria se află… agricultura.

Discutând la modul cel mai serios, dacă s-ar face comparaţie, în privinţa poluării, între un ultramodern automobil hibrid şi un “car frumos cu patru boi” (vorba cântecului), rezultatele obţinute ar combate sever multe dintre criticile aduse tehnologiilor contemporane.

Poluarea nu-i un fenomen existent “de ieri, de azi”. Dacă, însă, ne dorim să existe şi un “mâine” pentru specia umană, vom combate poluarea din răsputeri. Consideri că îţi e necesară o casă, pentru binele copiilor? Pentru binele (stră)nepoţilor tăi, foloseşte o maşină mai puţin poluantă, fii cât mai cumpătat în consumul de energie şi de resurse şi plantează (măcar) un arbore… pe an!