Termenul de obţinere a autorizaţiei de securitate la incendiu, motiv de sesizare CCR!


Începerea lucrărilor de execuţie la construcţii şi amenajări noi, de modificare a celor existente şi/sau schimbarea destinaţiei acestora, precum şi punerea lor în funcţiune se fac numai după obţinerea avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu.

Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor prevede condiţiile pentru acordarea autorizaţiei de securitate la incendiu.

Potrivit art. 30 alin. 4 din Legea nr. 307/2006 categoriile de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Articol de lege care a constituit motiv de sesizare a Curţii Constituţionale cu o excepţie de neconstituţionalitate.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că prorogarea succesivă a termenului de obţinere a autorizaţiei de securitate la incendiu, în condiţiile existenţei unor plângeri contravenţionale pe rolul instanţelor judecătoreşti, este considerată în practica acestora ca fiind o lege contravenţională mai favorabilă, contrar art. 15 alin. (2) din Constituţie.

Se apreciază că prorogarea temporară a termenului de obţinere a autorizaţiei de securitate la incendiu pentru categoriile de construcţii şi amenajări puse în funcţiune fără obţinerea acestei autorizaţii nu afectează validitatea, temeinicia şi legalitatea proceselor – verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor încheiate cu privire la fapte contravenţionale constatate anterior intrării în vigoare a dispoziţiilor legale de prorogare.

Curtea Constituţională a reţinut că art. 30 alin. (1) din lege prevede că începerea lucrărilor de execuţie la construcţii şi amenajări noi, de modificare a celor existente şi/sau schimbarea destinaţiei acestora, precum şi punerea lor în funcţiune se fac numai după obţinerea avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu, după caz. Categoriile de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu se aprobă prin hotărâre a Guvernului [art. 30 alin. (4)]. Neîndeplinirea acestei obligaţii reprezintă contravenţie, potrivit art. 44 pct. V lit. b) din lege, iar constatarea şi sancţionarea acestei contravenţii se realizează de către personalul autorităţilor cu competenţe în domeniu, conform art. 46 alin. (1) şi art. 28 alin. (2) din lege.

Ulterior normativizării acestei obligaţii, la data de 25 martie 2016, prin excepţie de la obligaţia obţinerii avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu înainte de începerea lucrărilor de execuţie pentru construcţiile şi amenajările din categoriile prevăzute în hotărârea de Guvern antemenţionată, care au fost puse în funcţiune fără obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, persoanele fizice ori juridice care finanţează şi realizează investiţii noi sau intervenţii la construcţiile existente ori, după caz, beneficiarii investiţiei au obligaţia obţinerii respectivului act administrativ până la data de 30 septembrie 2017.

Pe scurt, interpretarea şi aplicarea legii este o competenţă care aparţine instanţelor judecătoreşti, aspectele invocate de autorul excepţiei excedează cadrului controlului de constituţionalitate. Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate prin Decizia nr. 213/21018 publicată în Monitorul Oficial nr. 647/2018.