Ştii ce cuprinde un dosar electronic de sănătate? Ştii chiar şi cum se completează?


medicinaUnii au apreciat că informatizarea va reuşi să ţină în frâu fraudele, cheltuielile nejustificate şi corupţia din sistemul public de sănătate. Alţii s-au simţit îndreptăţiţi, din considerente diverse, să nu admită nici în ruptul capului cardul de sănătate, asumându-şi riscul de a li se cere să plătească pentru serviciile medicale din pachetul de bază, în pofida deţinerii statutului de persoană asigurată. Evident, de aici ar fi derivat o puzderie de probleme, inclusiv confruntări dure în justiţie.

Ţinute în şah de refuzul unui număr mare de asiguraţi de a accepta cardul de sănătate, autorităţile de la nivel central din domeniul sănătăţii şi-au reevaluat poziţia şi au făgăduit că vor lucra la o soluţie şi pentru grupul nemulţumiţilor. Cel mai probabil, cetăţenii aceştia vor putea, în lipsa cardului (refuzat), să prezinte o adeverinţă de asigurat, pentru a putea beneficia de servicii medicale. Aşa-i în orice democraţie, trebuie ascultat inclusiv corul celor ce au ceva de spus… în dezacord!

HG 34/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modalitatea de utilizare şi completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului a fost publicată în “Monitorul oficial” nr. 65/2015. Potrivit acestui act normativ, dosarul electronic de sănătate cuprinde informaţii medicale relevante pentru medici şi pacienţi, reprezentând înregistrări electronice consolidate la nivel naţional. Aceste înregistrări se actualizează pe toată durata vieţii pacientului şi privesc date clinice, diagnostice şi informaţii legate de tratamentele prescrise. Beneficiari finali? Pacienţii!

Ce scop a avut introducerea dosarului electronic de sănătate? Se doreşte un act medical mai eficient, de calitate. Medicii vor putea accesa mai lesne şi mai rapid informaţii cu privire la starea pacientului iar acesta va putea să se implice mai mult în completarea datelor înscrise în dosarul său electronic. Ca să tratezi, trebuie să dispui de-o bună cunoaştere datelor problemei, a pacientului!

 

Ce informaţii va cuprinde dosarul electronic de sănătate?

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pune sistemul dosarului electronic de sănătate (DES) la dispoziţia tuturor celor care au îndatorirea de-a se asigura la sistemul de sănătate public şi pentru toţi furnizorii de servicii de sănătate. Este obligat să se asigure tot cetăţeanul, dacă vrea să beneficieze de pachetul de servicii medicale de bază. Nu ai venituri, nu eşti unul dintre cei scutiţi de plata contribuţiei şi nici nu te afli în întreţinerea unei persoane asigurate? Beneficiezi, atunci, doar de pachetul minimal… asigurat neasiguraţilor!

În alcătuirea dosarului electronic de sănătate intră atât informaţiile din modulul Sumar de urgenţă, cât şi cele din modulul Istoric medical, din modulul Antecedente declarate de către pacient, din modulul Documente medicale şi din modulul Date personale. Modulul Sumar de urgenţă e accesibil tuturor medicilor doar în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului, în vreme ce modulele rămase vor putea fi accesate de către medic doar cu încuviinţarea pacientului. Astfel, nu se va mai plânge nimeni că i s-au accesat datele fără permisiune!

În Sumarul de Urgenţă vor figura elemente precum: bolile cronice sau transmisibile, tratamentele aflate în curs, internările efectuate în trecutul apropiat, alergiile. Cunoscând aceste elemente, medicul va putea lua decizii mult mai bine fundamentate, într-o situaţie critică.

Pentru a accesa datele şi informaţiile din modulul Sumar de urgenţă medicul va trebui deţină un certificat calificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate în raza căreia îşi desfăşoară activitatea. Tot în baza unui astfel de certificat vor putea să fie accesate – subliniem, doar cu voia pacientului, şi datele aferente modulelor Istoric medical, Documente medicale, Antecedente declarate de către pacient şi Date personale.

 

Cum pot fi accesate datele din dosarul electronic?

În ce fel îşi va putea exprima pacientul acceptul, pentru ca medicul să poată accesa informaţiile din dosarul său? Noile ştiri juridice ne lămuresc, fără preget. Există două posibilităţi. Să le enunţăm! Mai înainte de a se prezenta la medic, pacientul poate configura direct, în sistemul informatic DES, drepturile de acces la dosar pentru sine şi pentru cei pe care îi reprezintă. Dacă puţinătatea competenţelor digitale sau lipsa de acces la internet nu-i îngăduie utilizarea primei variante, îi rămâne ca, în momentul prezentării la medic (şi-n prezenţa lui) să se folosească fie de matricea proprie de securitate, fie de cardul de sănătate, configurând opţiunile de acces la dosar.

Pacienţii vor putea accesa datele şi informaţiile din dosarul electronic în două chipuri: fie cu ajutorul matricei de securitate şi a parolei de acces, fie cu ajutorul cardului de sănătate şi a codului PIN aferent acestuia, precum şi prin mijlocirea parolei de acces. Pentru a li se elibera matricea de securitate, pacienţii vor trebui să se adreseze medicilor. Trebuie spus că eliberarea matricei se efectuează doar pe baza cărţii de identitate. Desigur, parola de acces va fi personalizată de către fiecare pacient, va fi confidenţială. Ea se va utiliza atât pentru matricea de securitate, cât şi pentru cardul de sănătate!

 

Datele pot fi accesate şi prelucrate cu orice scop? E sigur circuitul informaţiilor?

Conform noilor ştiri juridice, persoanele fizice sau juridice autorizate de către ministerul sănătăţii pentru a furniza servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt obligate să transmită către DES datele şi informaţiile medicale ce le parvin.

Totodată, acestora le sunt interzise utilizarea si prelucrarea informaţiilor din dosarul electronic de sănătate cu alte scopuri decât creşterea eficienţei şi calităţii actului medical ori furnizarea de date şi informaţii statistice necesare politicilor publice de sănătate.

La rândul lor, pacienţii trebuie să păstreze şi să întrebuinţeze cu grijă elementele de acces la propriul dosar de sănătate, mai precis parola de acces, cardul de sănătate, codul PIN corespunzător cardului şi matricea de securitate.

După ce viaţa unui pacient va lua sfârşit, o să aibă loc arhivarea dosarului său electronic de sănătate. În caz că legea nu prevede altminteri, datele existente în dosarul electronic al defunctului se mai pot utiliza încă, dar numai într-o formă depersonalizată. Ulterior, după ce perioada de arhivare se va încheia, datele din dosarul electronic de sănătate vor fi şterse.

Este de apreciat că modul în care a fost conceput dosarul electronic de sănătate asigură posibilitatea pacientului de a alege să permită sau nu accesul medicului care-l tratează în acel moment la tot istoricul său medical personal. Totuşi, în condiţiile în care medicului curant îi e refuzată cunoaşterea acestor informaţii – adeseori din motive de jenă sau de neîncredere, pacientul îşi asumă riscul ca diagnosticele să fie imprecise iar tratamentele administrate să fie mai puţin eficiente şi adaptate stării sale!

Unii se tem necontenit că datele privind starea lor de sănătate ar putea fi accesate ilegal, folosite în scopuri imorale, dubioase. Altora nici nu le mai pasă dacă accesarea şi gestionarea datelor se face ori ba într-un mod securizat. Pe ei nu-i interesează decât să-şi primească recomandările medicale şi tratamentul cât mai repede, fiindcă bolile şi suferinţele nu le mai dau pace. Restul? Sunt ori indiferenţi faţă de subiect, ori bine informaţi. Dincolo de toate divergenţele de opinii, la toţi este comună dorinţa de-a avea o sănătate cât mai bună!