Părinți! Știți ce drepturi aveți în relația cu școala? Dar obligații?


parinti-1
În ultimele zile au tot fost dezbateri pro și contra cu privire la trimiterea copiilor la școală în sistemul public sau îndrumarea acestora spre învățătura de acasă. Probabil că vor mai curge râuri de cerneală pe această temă, vor mai avea loc o serie de dispute între părinți, profesori, psihologi și, în momentul în care va exista cadrul legislativ care să ofere opțiuni între mai multe sisteme de învățământ, fiecare părinte va decide după cum va crede de cuviință.

Până una alta, legiuitorul a elaborat un regulament cu privire la organizarea învățământului trasând cadrul general cu privire la drepturile și obligațiile cadrelor didactice, ale elevilor și părinților, cu privire la modul de organizare a examenelor și evaluărilor și al modului de lucru în unitatea de învățământ.

Astfel, în Monitorul Oficial 720 din 19 septembrie 2016 a fost publicat Ordinul MENCS nr. 5079/2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar. În 45 de zile de la publicarea acestui regulament, consiliile de administrație ale școlilor au obligația de a aproba propriile regulamente de organizare și funcționare.

Ce drepturi au părinții în relația cu școala?

În momentul de față părinții sunt percepuți a fi partenerii educaționali principali ai școlii unde învață copiii lor, sens în care au acces la toate informațiile legate de sistemul de învățământ legat de educația copiilor lor. Știrile juridice prevăd că părinții au dreptul să fie informați periodic cu privire la situația școlară și la comportamentul propriului copil.

Ținând cont că legiuitorul îi consideră pe părinți parteneri educaționali principali ai școlii, ai crede că aceștia pot avea acces în incinta școlii oricând. Nimic mai greșit! Părinții vor putea intra în școală doar dacă au fost programați la o discuție cu un profesor sau cu directorul școlii, dacă se desfășoară activități în comun cu cadrele didactice, dacă depun o cerere la secretariat sau participă la acțiuni organizate de asociația de părinți. Legea le permite părinților să se constituie în asociații cu personalitate juridică.

De multe ori apar situații conflictuale în care este implicat propriul copil, iar acestea sunt sesizate de părinte și au loc discuții amiabile cu profesorul, educatorul implicat. Părintele are dreptul de a solicita ca la aceste discuții să participe și reprezentantul părinților. Dacă discuțiile amiabile nu sting conflictul, părintele are dreptul de a adresa o cerere scrisă conducerii școlii cerând rezolvarea problemei. Dacă părintele consideră că la nivelul școlii nu s-a putut soluționa problema, are dreptul să se adreseze în scris inspectoratului școlar pentru a media și a rezolva conflictul.

Ce obligații au părinții în relația cu școala?

Părintele este obligat să asigure frecvența școlară a elevului în învățământul obligatoriu și să ia măsuri pentru școlarizarea acestuia până la finalizarea studiilor. Noutățile legislative prevăd că părintele care nu asigură școlarizarea elevului poate fi sancționat cu o amendă de la 100 la 1.000 lei sau poate fi obligat la muncă în folosul comunității.

Atunci când copilul este înscris la școală, părintele are obligația de a prezenta actele medicale cerute pentru a fi siguri că toți copiii învață într-un mediu sănătos. Părintele are obligația de a lua legătura, cel puțin o dată pe lună, cu profesorul/învățătorul pentru a cunoaște evoluția copilului. Știrile juridice prevăd că prezența părintelui va fi consemnată în caietul profesorului cu nume, dată și semnătură.

Pentru copiii aflați în învățământul primar, legea prevede obligația ca părintele să îl însoțească pe copil până la intrarea în unitatea de învățământ și să îl preia la finalizarea orelor. Dacă părintele nu poate desfășura o astfel de activitate, are obligația de a împuternici o altă persoană.

Părinții răspund material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul școlii cauzate de proprii copii.

Contractul educațional

La momentul înscrierii antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în registrul unic matricol, școala încheie cu părinții un contract educațional în care sunt prevăzute drepturile și obligațiile reciproce ale părților. Acest contract este valabil pe toată durata de școlarizare în cadrul unității de învățământ, iar modificarea sa are loc doar prin act adițional acceptat de părinți și de școală.

Formele de organizare ale părinților           

Adunarea generală a părinților este formată din toți părinții copiilor de la o grupă de studiu și decide cu privire la susținerea profesorilor în scopul asigurării condițiilor necesare pentru o educație cât mai bună pentru copii. Adunarea generală poate discuta doar problemele generale ale colectivului de copii, nu situația concretă a unui elev care se soluționează în mod individual doar în prezența părintelui copilului respectiv.

Adunarea generală a părinților poate fi convocată de profesor/învățător, de președintele comitetului de părinți al clasei sau de 1/3 din numărul total al membrilor săi sau al elevilor clasei. Aceasta se convoacă semestrial sau de câte ori este cazul fiind valabil întrunită în prezența a jumătate plus unu din totalul părinților din clasa respectivă. Aceasta adoptă hotărâri cu  votul a jumătate plus unu din cei prezenți. În caz contrar, se convoacă o nouă adunare în maximum 7 zile, caz în care hotărârile se pot adopta indiferent de numărul celor prezenți cu votul a jumătate plus unu din aceștia.

La nivelul fiecărei grupe/clase se înființează și funcționează un comitet de părinți care se alege anual prin majoritate simplă a voturilor în cadrul adunării generale a părinților. Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinți are loc în primele 30 de zile calendaristice de la începerea anului școlar. Acesta este format dintr-un președinte și 2 membri.

La nivelul fiecărei școli funcționează Consiliul reprezentativ al părinților este compus din președinții comitetelor de părinți. Acesta este o structură fără personalitate juridică, fără patrimoniu, fără buget de venituri și cheltuieli care nu poate colecta cotizații, donații și nu poate primi finanțări. Acesta se poate implica în activitățile școlii prin acțiuni cu caracter logistic-voluntariat. De reținut că la nivelul fiecărei școli se poate constitui Asociația de părinți conform legii privind asociațiile și fundațiile.

Fără protocol!

Ca să se evite pe viitor problemele și disputele ce apar cu privire la fondurile de protocol care se strâng la nivelul claselor, legiuitorul a interzis constituirea acestuia sau al oricărui alt fond destinat derulării examenelor/evaluărilor naționale.

Și, uite așa, se elimină și orice fel de discuții ce apăreau la momentul susținerii acestor examene, mulți elevi crezând că secretul succesului lor stătea în acest fond de protocol. De când lumea și pământul „nu există secrete ale succesului. Succesul este rezultatul pregătirii, muncii grele și a învățăturii din eșecuri.”  (Colin Powell)