Ordonanţa privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, motiv de sesizare CCR


Multă vâlvă a fost făcută în jurul Ordonanţei care reglementează accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii

Mai concret, este vorba despre Ordonanţa nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.

Multe voci au considerat că acest act normativ nu este în concordonţă cu prevederile constituţionale iar în acest sens în Monitorul Oficial nr. 583/2017 a fost publicată Decizia nr. 176/2017.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că oricărui ofiţer sau subofiţer sau angajat al fostei Securităţi şi Miliţii, chiar fără să fie verificat dacă a desfăşurat sau nu activităţi prin care ar fi suprimat sau îngrădit drepturi şi libertăţi fundamentale ale omului, îi este lezat dreptul la integritate psihică prin faptul că asupra sa se exercită permanent o tortură psihică mentală fiind intimidat şi culpabilizat pentru că se presupune că ar fi săvârşit acte “de teroare împotriva cetăţenilor ţării, drepturilor şi libertăţilor lor fundamentale.

Potrivit ştirilor juridice, se susţine că actul normativ urmăreşte deconspirarea prin consemnarea publică a acestor persoane, fără să promoveze răspunderea juridică şi politică a acestora şi fără să creeze premisele unei forme de răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la activitatea serviciilor de informaţii, în condiţiile lipsei de vinovăţie şi a vreunei încălcări a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Însă, apreciază că această “consemnare publică” îi încalcă dreptul la propria imagine publică.

Curtea Constituţională a reţinut că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 dau expresie opţiunii legiuitorului, reprezentând o consacrare la nivel legislativ a dreptului fundamental la informaţie în ceea ce priveşte existenţa sau inexistenţa calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia. Sub acest aspect, Curtea a reţinut că exigenţele unei vieţi democratice, aşa cum transpar ele din ansamblul reglementărilor legale, impun ca persoanele vizate de prevederile legale criticate să poată fi identificate şi cunoscute de opinia publică.

Mai mult, se consideră că Ordonanţă a realizat o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă, lipsită de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar şi deconspirarea Securităţii sunt supuse controlului instanţelor judecătoreşti, Curtea a constatat că reglementările supuse controlului de constituţionalitate implică garanţii adecvate şi suficiente pentru evitarea oricăror ingerinţe arbitrare.

Astfel, reţinând cele de mai sus, Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate invocată.