O ordonanţă de urgenţă a constituit obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate!


Legislaţia consacră recunoştinţa faţă de eroii – martiri, persoanele care au avut un rol determinant pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 şi luptătorii participanţi la acţiunile desfăşurate pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 şi grija faţă de urmaşii eroilor – martiri, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987.

Modalităţile de exercitare a recunoştinţei sunt reglementate în Legea nr. 341/2004, lege care a fost modificată prin O.U.G. nr. 95/2014.

Potrivit noutăţilor legislative, ordonanţa de urgenţă menţionată mai sus a făcut obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că actul normativ criticat a fost emis cu nerespectarea prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6), din partea introductivă nu se poate constata caracterul de urgenţă, întrucât procedura de instituire a unei situaţii de urgenţă este reglementată de art. 10 şi următoarele din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă. Totodată, se arată că Guvernul nu era abilitat prin lege să emită ordonanţe în domeniul Legii nr. 341/2004, încălcându-se art. 108 din Legea fundamentală.

De asemenea se susţine că autorii excepţiei apreciază că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2014 nu a fost supusă dezbaterii publice, fiind adoptată cu încălcarea prevederilor art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie. În plus, susţin că proiectul de act normativ nu a fost pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern din data de 29 decembrie 2014 şi afectează adevărul istoric al evenimentelor din Decembrie 1989, face o nouă redefinire a Revoluţiei şi creează o discriminare între Luptătorii cu merite deosebite şi cei cu rol determinant.

Curtea Constituţională reţine că Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în următoarele condiţii, întrunite în mod cumulativ: existenţa unei situaţii extraordinare; reglementarea acesteia să nu poată fi amânată; urgenţa să fie motivată în cuprinsul ordonanţei. Având în vedere cele prezentate în expunerea de motive, precum şi faptul că legiuitorul trebuie să dispună, la punerea în aplicare a politicilor sale, mai ales a celor sociale şi economice, de o marjă de apreciere, pentru a se pronunţa atât asupra existenţei unei probleme de interes public, care necesită un act normativ, cât şi asupra alegerii modalităţilor de aplicare a acestuia Curtea a constatat că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

De asemenea reţine că legiuitorul, ţinând cont de realitatea existenţei unor situaţii în care necesitatea protejării interesului impune în mod obiectiv adoptarea unor măsuri urgente, a permis adoptarea unor acte normative fără îndeplinirea tuturor cerinţelor privind asigurarea transparenţei decizionale. Prin urmare, Curtea a constatat netemeinicia acestei critici. Totodată, Curtea a apreciat că aspectul invocat de autorii excepţiei, potrivit căruia “actul normativ nu a fost trecut pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern din data de 29 decembrie 2014”, excedează controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională.

Putem concluziona că excepţia de neconstituţionalitate a fost respinsă prin Decizia nr. 785/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 190/2017.