Noutăți privind înregistrarea contractelor încheiate cu persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente


contract-nerezident
Migrația forței de muncă din România spre alte țări a funcționat și în sens invers, în sensul că o serie de persoane fizice sau juridice au decis să vină și să lucreze în țara noastră colaborând cu firme de pe plan local.

Această colaborare între firmele locale și cele străine sau persoane fizice nerezidente, l-a determinat pe legiuitor să creeze un set de reguli cu privire la tipurile de  contracte ce trebuie să fie înregistrate la ANAF, la termenele ce trebuiesc respectate și formularele care vor fi completate de cei vizați.

Aceste reguli sunt prezentate în Ordinul ANAF 2994/2016 privind procedura de înregistrare a contractelor / documentelor încheiate între persoane juridice române, persoane fizice rezidente, precum şi persoane juridice străine care desfăşoară activitate în România printr-un sediu permanent / sediu permanent desemnat şi persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente care a fost publicat în Monitorul Oficial 854 din 27 octombrie 2016. Prevederile au intrat în vigoare încă de la publicare.

Cine intră sub incidența acestui ordin ?

Știrile juridice prevăd că persoanele juridice române, persoanele fizice rezidente și cele juridice străine care desfășoară activitate în România printr-un sediu permanent au obligația de a înregistra contractele încheiate cu persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente care execută pe teritoriul României prestări de servicii ( de exemplu, lucrări de construcții, de montaj, activități de supraveghere, activități de consultanță, de asistență tehnică sau alte servicii prestate în România care generează venituri impozabile).

Va fi considerat sediu permanent locul unde se desfășoară integral sau parțial activitatea unui nerezident direct sau printr-un agent dependent. Astfel, un sediu permanent presupune un loc de conducere, un birou, o fabrică, un magazin, atelier, o sucursală, o mină, un puț de țiței sau gaze.

Pentru a încadra ca sediu permanent un șantier de construcții sau un proiect de construcție, ansamblu sau montaj etc. se vor avea în vedere data de începere a activității din contractele încheiate sau orice alte informații care probează începerea activității. Rețineți că perioadele de timp consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate direct cu primul contract care a fost executat se adaugă la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de bază. Astfel, un șantier de construcții sau un proiect de construcție, ansamblu sau de montaj vor fi sedii permanente dacă șantierul, proiectul sau activitățile durează mai mult de 6 luni.

Noutățile legislative prevăd că nu trebuie înregistrate contractele încheiate de persoane juridice române, persoane fizice rezidente și de persoane juridice străine care desfășoară activitate în România printr-un sediu permanent cu persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente pentru activități desfășurate în afara teritoriului României.

Care sunt regulile pentru înregistrarea acestor contracte?          

Aceste contracte trebuie să fie înregistrate la organele fiscale de pe raza teritorială unde persoanele juridice române, persoanele fizice rezidente și persoanele juridice străine care desfășoară activitate în România printr-un sediu permanent, își au domiciliul fiscal. Excepția de la această regulă o constituie persoanele juridice române și străine care lucrează în România printr-un sediu permanent și au calitatea de contribuabili mari și mijlocii, care au obligația de a înregistra contractele la organul fiscal central competent pentru administrare.

Organul fiscal central competent ține evidența acestor contracte într-un registru special care se păstrează în formă informatizată.

Noutățile legislative prevăd că, dacă un contract nu este încheiat în formă scrisă, se vor înregistra documentele care justifică prestările efective de servicii pe teritoriul României (de exemplu, studii de fezabilitate, studii de piață, procese-verbale de recepție, situații de lucrări etc.)

Pentru înregistrarea contractelor sau documentelor care justifică prestările efective de servicii pe teritoriul României se va depune la organul fiscal formularul 017 „Declarație de înregistrare a contractelor / documentelor care justifică prestările efective de servicii pe teritoriul României, inițiale/adiționale (conexe) încheiate cu persoane juridice străine sau persoane fizice nerezidente” fără să fie însoțit de acte doveditoare ale datelor înscrise în declarație.

Declarația se va depune pentru fiecare contract / document în parte în 30 de zile de la data încheierii contractelor sau emiterii oricăror documente. Aceasta se depune în format hârtie la registratura organului fiscal, prin poștă cu confirmare de primire sau prin e-mail. Dacă apar anumite modificări față de datele declarate inițial, se va depune o declarație de mențiuni în 15 zile de la data producerii acestora.

De reținut!

Nu se consideră că un nerezident are sediu permanent în România dacă desfășoară activitate doar printr-un broker, agent intermediar cu statut independent dacă această activitate este cea obișnuită a agentului. La fel, un nerezident nu se consideră că are sediu permanent în România doar dacă acesta controlează sau este controlat de un rezident sau de o persoană care desfășoară o activitate în România printr-un sediu permanent sau altfel.