Noutăţi legislative pentru şoferi şi pentru doritorii de permis de conducere


drvrCititorii unui almanah românesc de prin 1970 puteau afla că, în anul 2020, automobilele care se conduc singure vor fi ceva obişnuit pe străzi. Astăzi e greu de crezut că în anii care au mai rămas până în 2020 se vor generaliza maşinile complet automate, dar cert este că au fost realizate mai multe prototipuri de automobile care “merg” şi fără şofer.

Vor veni, cu siguranţă, şi vremurile în care maşinile se vor conduce singure şi în care nu îi vom spune computerului de bord decât locul unde trebuie să ajungem iar noi ne vom mulţumi să admirăm peisajele sau ne vom trezi la destinaţie… odihniţi, după un pui de somn.

Însă, atâta vreme cât maşinile posedă volan, schimbător de viteze şi pedale care trebuie manevrate prompt, adeseori în doar câteva frânturi de secundă, trei clipe de aţipire se pot dovedi fatale pentru şofer şi alţi participanţi la trafic. Când te urci la volan, nu lua cu tine şi somnul. Te simţi ostenit? Amână călătoria sau găseşte pe cineva care să stea la volan în locul tău.

Somnolenţa poate fi provocată de către unele boli sau medicamente, atrăgând interdicţia de a şofa. Printre problemele patologice ce pricinuiesc somnolenţă se numără şi sindromul de apnee în somn. Apneea în somn este un sindrom ce poate reduce sever calitatea somnului şi constă în oprirea repetată a respiraţiei, uneori de sute de ori, pe durata odihnei nocturne.

Cea mai frecventă formă de apnee este cea de tip obstructiv, fiind provocată de blocarea scurtă a căilor respiratorii, din cauze de ordin structural, ţinând de caracteristicile ţesuturilor de la nivelul căilor respiratorii. Apneea în somn poate reduce capacitatea de concentrare şi determină, frecvent, o persistentă stare de oboseală, peste zi.

 

Care sunt noutăţile legislative?

În “Monitorul oficial” 780/2015 a văzut lumina tiparului Ordinul 1255/2015 al ministrului sănătăţii pentru modificarea şi completarea normelor minime privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru conducerea unui vehicul, aprobate prin Ordinul nr. 1162/2010.

Potrivit ultimelor ştiri juridice, anterior eliberării sau reînnoirii permisului de conducere, candidaţii sau conducătorii auto suspectaţi de sindrom de apnee moderată sau severă în somn de tip obstructiv vor trebui să se supună unei consultaţii medicale, în scopul obţinerii unui aviz autorizat. Până ce se confirmă diagnosticul de sindrom de apnee moderată sau severă în somn, acestora li s-ar putea recomanda să nu conducă un autovehicul pe drumurile publice.

Aflăm că sindromul de apnee moderată în somn de tip obstructiv corespunde unui număr de episoade de apnee şi hipopnee pe oră (indice apnee-hipopnee) cuprins între 15 şi 29 şi că sindromul de apnee severă în somn de tip obstructiv corespunde unui indice de apnee-hipopnee de cel puţin 30, ambele fiind asociate cu o puternică somnolenţă diurnă. Tot românul ştie că adormirea la volan provoacă un enorm număr de accidente rutiere fatale!

Din ultimele noutăţi legislative rezultă că pot fi eliberate permise de conducere candidaţilor sau conducătorilor auto ce prezintă sindrom de apnee moderată sau severă în somn de tip obstructiv care pot arăta oricând că-şi controlează afecţiunea în mod adecvat, că urmează un tratament corespunzător şi că manifestă ameliorări în privinţa somnolenţei, dacă e cazul, lucru confirmat printr-un aviz medical autorizat.

Acei candidaţi sau conducători auto care suferă de sindrom de apnee moderată sau severă în somn de tip obstructiv, şi care se tratează, vor trebui să se supună unei examinări medicale periodice, la intervale care să nu fie mai mari 3 ani pentru cei din grupa 1 şi să nu depăşească un an pentru cei din grupa 2, pentru a se stabili măsura în care este respectat tratamentul, necesitatea de a-l continua şi pentru păstrarea unei adecvate vigilenţe.

 

Se impun câteva precizări!

După cum arată Ordinul 1162/2010 pentru aprobarea normelor minime privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul, conducătorii auto se clasifică în două grupe:

– grupa 1 – conducătorii auto ai autovehiculelor din categoriile A, A1, A2, AM, B, B1 şi BE

– grupa 2 – conducătorii auto ai autovehiculelor din categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 şi D1E

Din aceeaşi reglementare se poate afla că, pentru candidaţii ce-şi doresc obţinerea permisului de conducere a autovehiculelor prevăzute în grupele 1 şi 2, este prevăzută obligativitatea de-a se supune unui examen medical, în scopul depistării uneia sau mai multor tulburări care le-ar putea afecta capacitatea de a conduce un autovehicul, prevăzute în normele minime existente în anexa actului normativ.

Tot acolo scrie, negru pe alb, că, în cazul candidaţilor ce urmăresc obţinerea permisului de conducere a autovehiculelor, există obligativitatea efectuării examinărilor medicale înainte de eliberarea iniţială a permisului de conducere. Conducătorii auto trebuie să se supună examinărilor medicale la fiecare reînnoire a permisului de conducere.

Mai trebuie spus că, de obicei, permisele de conducere nu sunt eliberate sau reînnoite candidaţilor ori şoferilor ce au boli care, deşi nu sunt menţionate în normele minime aprobate prin Ordinul 1162/2010, sunt susceptibile de a constitui sau de a cauza o incapacitate funcţională care poate periclita siguranţa rutieră, în afara situaţiilor în care solicitarea se întemeiază pe un aviz medical autorizat şi, dacă se impune, cu condiţia să fie efectuate, periodic, controale medicale.

 

Maşini fără şofer… pentru cei mai comozi dintre şoferi

Unii dintre noi, cei pe care şofatul îi solicită şi osteneşte peste măsură, aşteaptă cu nerăbdare ziua în care vor deveni accesibile maşinile automate – la care computerul integrat va schimba, neobosit, vitezele, direcţia şi, extrem de reconfortant, tot el va efectua şi parcarea laterală.

Alţii, şoferi vechi şi pasionaţi, afirmă că, ajutat de roboţi şi alte maşinării automate, ce necesită intervenţia umană doar la programare şi după defectare, omul obişnuit îşi va pierde toată dibăcia şi agerimea, devenind neîndemânatic, adormit, molatic.

Printre aceştia din urmă sunt câţiva care susţin că generalizarea autovehiculelor care se conduc singure ar putea să mai fie amânată puţintel… măcar câteva sute de ani.

Cine sunt ei? Şoferii profesionişti!