Modificarea contractului de achiziţie publică şi obligaţia notificării ANAP


Contractele de achiziţie publică sunt supuse unor dispoziţii speciale iar modificarea acestora trebuie să respecte dispoziţiile legale.

Recent, în Monitorul Oficial nr. 492/2017, a fost publicat Ordinul nr. 141/2017 rivind aprobarea Metodologiei de selecţie şi modului de interacţiune a autorităţilor/ entităţilor contractante cu Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice în legătură cu intenţia de modificare a contractelor/acordurilor – cadru de achiziţie publică, respectiv a contractelor/acordurilor – cadru sectoriale, în condiţiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 şi la art. 238 din Legea nr. 99/2016.

Autorităţilor contractante sunt obligate să notifice ANAP

Ordinul ANAP reglementează activitatea de monitorizare a modificărilor contractelor şi acordurilor-cadru, în considerarea obligaţiei autorităţilor contractante de a notifica ANAP modificarea contractelor sau acordurilor-cadru atunci când sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:

-modificarea a devenit necesară în urma unor circumstanţe pe care o autoritate/entitate contractantă care acţionează cu diligenţă nu ar fi putut să le prevadă;
-modificarea nu afectează caracterul general al contractului;
-în cazul contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, creşterea preţului nu depăşeşte 50% din valoarea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru iniţial.

Autorităţile contractante au obligaţia de a notifica ANAP, prin orice mijloc de comunicare, cu 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a etapelor de modificare a contractului de achiziţie publică sau sectorial.

Indiferent de mijlocul de comunicare utilizat, autoritatea contractantă are obligaţia de a adopta toate măsurile necesare pentru ca termenul de 5 zile lucrătoare să nu fie afectat prin raportare la momentul primirii notificării de către ANAP.

Notificarea adresată ANAP va cuprinde informaţii precum: datele de identificare ale autorităţii contractante, precum şi ale contractantului; data, valabilitatea, tipul şi obiectul principal al contractului iniţial, precum şi sursa de finanţare a acestuia; valoarea modificării contractuale ce se doreşte a fi realizată; descrierea circumstanţelor imprevizibile care au condus la necesitatea iniţierii modificării în cauză şi argumentele autorităţii contractante ce justifică încadrarea în prevederea legala invocată.

Sistemul de achiziţie publică a fost reformat iar strategia de reformă a sistemului de achiziţii publice, precum şi a planului de acţiune pentru implementarea acesteia vizează rezolvarea unor aspecte din domeniul achiziţiilor publice, fiind orientată pe două direcţii principale de acţiune: perfecţionarea cadrului legislativ şi întărirea capacităţii de implementare a legislaţiei.