Legea privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic, subiect de sesizare CCR


Membrii Corpului diplomatic şi consular al României cu o vechime de cel puţin 15 ani în Ministerul Afacerilor Externe, precum şi personalul încadrat pe funcţii de execuţie specifice se pot pensiona la cerere şi pot beneficia la împlinirea vârstei de 60 de ani de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentând salariul de bază brut lunar corespunzător încadrării în funcţia de execuţie deţinută în administraţia centrală, la care se adaugă indemnizaţiile şi sporurile avute în ultima lună de activitate în administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe înainte de data pensionării.

Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României stabileşte criteriile si modul de acordare a pensiilor pentru această categorie.

Unele categorii de personal plătite din fonduri publice au fost nemulţumite, invocând o excepţie de neconstituţionalitate în acest sens.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece exclud din categoria beneficiarilor legii persoanele care au lucrat în Ministerul Comerţului Exterior. Astfel, arată că prevederile legale criticate fac referire la denumirile ulterioare ale Ministerului Comerţului Exterior. Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale a fost continuatorul şi beneficiarul drepturilor şi obligaţiilor juridice transferate de la Ministerul Comerţului Exterior, care nu a fost desfiinţat, dizolvat sau lichidat, ci a fost transformat în Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, prin adăugarea în structura sa a Departamentului Cooperării Economice Internaţionale.

Nespecificarea Ministerului Comerţului Exterior în art. 3 alin. (1) din Legea nr. 216/2015 reprezintă o eroare a legiuitorului, care trebuie îndreptată, deoarece se face o discriminare faţă de sutele de pensionari care au lucrat în Ministerul Comerţului Exterior. În aceste condiţii, petentul solicită modificarea art. 3 alin. (1) din Legea nr. 216/2015, în sensul includerii Ministerului Comerţului Exterior în categoria instituţiilor enumerate de aceste prevederi legale.

Curtea Constituţională a reţinut că prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 216/2015, astfel cum sunt formulate, dau expresie opţiunii legiuitorului de a stabili una dintre categoriile de beneficiari ai legii antereferite şi condiţiile pe care această categorie trebuie să le îndeplinească pentru a beneficia de pensie de serviciu, respectiv: să aibă calitatea de membri ai Corpului diplomatic şi consular al României şi să aibă o vechime de cel puţin 15 ani în Departamentul de Comerţ Exterior, din care cel puţin 4 ani în misiuni permanente cu grade diplomatice sau consulare, la ambasadele, consulatele şi alte reprezentanţe ale României din străinătate.

Cu privire la Departamentul de Comerţ Exterior, Curtea observă că prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 216/2015 cuprind o enumerare a ministerelor şi autorităţilor publice în cadrul cărora a existat această structură, fără ca această enumerare să aibă caracter limitativ. La această concluzie conduce maniera de redactare a normei şi analiza Normelor de metodologice de aplicare a Legii nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României.

Prin urmare, susţinerea autorului excepţiei, în privinţa caracterului discriminatoriu al prevederilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 216/2015, care nu prevăd şi Ministerul Comerţului Exterior, nu subzistă, în condiţiile în care aceste prevederi de lege urmează a fi interpretate şi aplicate prin prisma dispoziţiilor din Normele metodologice.

Astfel, prin Decizia nr. 481/2018 publicată în Monitorul Oficial nr. 889/2018 a fost respinsă excepţia de neconstituţionalitate.