Ce reprezintă sistemul bonus-malus din domeniul RCA conform ultimelor prevederi legislative?


Despre sistemul bonus-malus s-a vorbit foarte mult în ultimul timp iar potrivit ultimelor prevederi a fost publicată recent în Monitorul Oficial nr. 624/2017 o noutate legislativă.

Este vorba despre Norma nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, normă care reglementează elementele contractului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie.

Sistemul Bonus-Malus a fost introdus în anul 2010 pentru persoanele fizice şi cuprinde istoricul accidentelor din anul 2009 până în prezent al acestora.

În anul 2012 sistemul a fost extins şi persoanelor juridice cuprinzând istoricul daunelor din anul 2011 până în prezent al acestora. Sistemul Bonus-Malus se foloseşte de o serie de nivele / praguri de reduceri şi penalizări numite clase B/M iar de la introducere până în prezent sistemul Bonus-Malus a suportat o succesiune de modificări importante.

Până în data de 23.12.2016 sistemul Bonus-Malus avea prevăzute 14 clase de bonus însă legiuitorul a redus numărul acestora la 8 prin O.U.G. nr. 54/2016 apărând astfel necesitatea translaţiei (corelarea) claselor din vechiul sistem în noul sistem iar toate clasele de bonus mai mari de B8 din vechiul sistem au fost transformate în B8 in noul sistem, modificări realizate prin Norma ASF  nr. 39/2016.

Prin Norma nr. 20/2017, coeficienţii din sistemul Bonus-Malus au fost actualizaţi. Conform noii grile de coeficienţi numărul de clase B/M rămâne neschimbat însă pentru clasa B/M B8, cea mai mare existentă, se acordă o reducere de 50% faţă de 32% anterior iar pentru clasa clasa B/M M8, cea mai gravă, se acorda o penalizare de 80% faţă de 32% anterior.

Trebuie să reţinem că clasa B/M este stabilită automat de către softul de emitere al societăţilor de asigurare iar intermediarul nu poate interveni manual ori în mod direct asupra acesteia.

În situaţia în care un asigurat persoană fizică deţine mai multe vehicule, asiguratul beneficiază de aceeaşi clasă a sistemului bonus – malus pentru toate vehiculele iar la data intrării în vigoare a prezentei norme, reînnoirea contractului de asigurare încheiat de către persoanele fizice care deţin mai multe vehicule se încadrează în cea mai favorabilă clasă de bonus – malus corespunzătoare istoricului de daunalitate al asiguratului. Mai mult în situaţia în care un asigurat persoană juridică deţine mai multe vehicule, sistemul bonus – malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul în parte.