Ce prevede proiectul de modificare a legilor justiţiei?


Modificările Codurilor penale survin ca urmare a unui amplu proces de consultări publice demarat în anul 2016, în vederea asigurării transparenței decizionale, continuat pe parcursul anului 2017, când au fost solicitate avize din partea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).

Proiectul urmărește asigurarea separației și a unui just echilibru al puterilor în stat, principiu de bază al democrației constituționale, enunțat în legea fundamentală a țării (art. 1 alin. 4 din Constituția României).

Potrivit ştirilor juridice, principalele modificări vizează condițiile de acces în magistratură, cariera magistraților, inclusiv condițiile de promovare la o instanță sau parchet superior sau specializat și renunțarea la promovarea pe loc, modificarea duratei mandatelor de conducere, suspendarea din magistratură a membrilor CSM pe durata mandatului, separarea competențelor decizionale privind cariera magistraților, procedura de numire în funcțiile de conducere la ÎCCJ și la Ministerul Public, răspunderea magistraților, înființarea unei direcții specializate, în cadrul Ministerului Public, cu competență exclusivă pentru efectuarea urmăririi penale în cazul infracțiunilor săvârșite de către magistrați, precum și trecerea Inspecției Judiciare ca structură cu personalitate juridică în cadrul Ministerului Justiției.

Ce se propune?

1.Se majorează vechimea necesară pentru promovare 

-7 ani vechime efectivă în funcţia de judecător pentru promovarea la tribunal sau la tribunalul specializat.
-7 ani vechime efectivă în funcţia de procuror pentru promovarea la parchetul de pe lângă tribunal sau parchetul de pe lângă tribunalul specializat.
-8 ani în funcția de procuror, pentru a putea fi numiți în cadrul DIICOT și DNA. În plus, candidații trebuie să nu fi fost sancționați disciplinar, să aibă cel puțin gradul de parchet de pe lângă tribunal, o bună pregătire profesională, o conduită morală ireproşabilă și să fi fost declaraţi admişi în urma interviului organizat de comisia constituită în acest scop.
-10 ani vechime efectivă în funcţia de judecător, pentru promovarea la curtea de apel.
-15 ani vechime efectivă în funcţia de procuror, pentru promovarea la PÎCCJ.

2. Se modifică durata mandatelor de conducere

Durata mandatelor de conducere se modifică de la 3 la 4 ani, pentru toate funcțiile.

3. Se elimină posibilitatea menținerii în funcție a magistraților în cazul în care condamnarea sau amânarea aplicării pedepsei a fost pronunţată pentru infracţiunea de vătămare corporală din culpă.

4. Se angajează răspunderea magistratului

Răspunderea statului este stabilită în condiţiile legii şi este solidară cu răspunderea autorului faptei cauzatoare de prejudiciu, spre deosebire de actuala reglementare, potrivit căreia: “Răspunderea statului este stabilită în condiţiile legii şi nu înlătura răspunderea judecătorilor şi procurorilor care şi-au exercitat funcţia cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă”.

Se abrogă prevederea conform căreia: “Pentru repararea prejudiciului, persoana vătămată se poate îndrepta cu acţiune numai împotriva statului, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice”.

Astfel, după ce prejudiciul a fost acoperit de stat, în temeiul hotărârii irevocabile, statul se  îndreptă cu acţiune în despăgubiri împotriva judecătorului sau procurorului care, a săvârşit eroarea judiciară cauzatoare de prejudicii. Este o deosebire de nuanţă, în vechea reglementare statul nu era obligat, ci doar putea să se îndrepte împotriva magistratului pentru recuperarea prejudiciului.

5. În cadrul PÎCCJ se înființează o direcție specializată având competența exclusivă de efectuare a urmării penale pentru faptele săvârșite de către judecători și procurori, indiferent de natura și gravitatea acestora.

6. Admiterea la INM

Candidaţii trebuie să aibă vârsta minimă de 30 de  ani şi să aibă cel puțin 5 ani de activitate efectivă, desfășurată în una dintre profesiile juridice reglementate de lege.

Încă o noutate legislativă, dispare concursul pentru intrarea direct în magistratură, cu o vechime de 5 ani în alte profesii juridice.

Acestea sunt cele mai importante modificări, deja propunerile au primit un val de critici iar opinia publică a întâmpinat negativ aceste modificări.