Când se consideră comunicate actele administrative fiscale transmise prin mijloace electronice?


descarcareacPentru debirocratizarea  şi evitarea actelor interminabile între contribuabili şi autorităţile fiscale a fost emis Ordinul nr. 3097/2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 970/2016. Acest Ordin aprobă lista actelor administrative fiscale, actelor de executare şi altor acte emise de organul fiscal local ce pot fi comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau tipărite prin intermediul unui centru de imprimare masivă, valabile fără semnătura persoanelor împuternicite şi ştampila organului fiscal local.

De asemenea ordinul prevede şi procedura de comunicare a actelor administrative fiscale, a actelor de executare şi altor acte emise de organul fiscal local prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează.

Care sunt actele care pot fi transmise prin mijloace electronice?

Potrivit ordinului menţionat actele administrative fiscale, actele de executare şi alte acte care pot fi comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă şi care pot fi tipărite prin intermediul unui centru de imprimare masivă, valabile fără semnătura şi ştampila organului fiscal local sunt următoarele, enumerare cu titlu informativ: titlu executoriu, somaţie, adresa de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti, înştiinţarea de restituire, procesul – verbal de constatare a contravenţiei, extrasul de rol, avizul de inspecţie fiscală.

Care este procedura de comunicare a actelor administrative fiscale?

Organele fiscale locale pot opta pentru comunicarea actelor administrative fiscale, actelor de executare şi altor acte emise de organul fiscal local către contribuabil prin următoarele mijloace electronice de transmitere la distanţă:

  • fax;
  • e-mail (căsuţă de poştă electronică);
  • platformă de contact pusă la dispoziţie de către organele fiscale locale.

Însă organul fiscal local trebuie să îndeplinească mai multe condiţii, cumulativ, pentru a putea trimite pe e-mail, şi anume: organul fiscal local şi contribuabilul trebuie să deţină un certificat calificat iar contribuabilul trebuie să se oblige să transmită un e-mail de confirmare a primirii actelor administrative fiscale, actelor de executare şi altor acte emise de organul fiscal local, în cel mult 3 zile lucrătoare de la primire.

În plus, potrivit ştirilor juridice, mijloacele de transmitere la distanţă ce urmează a fi utilizate de către organul fiscal local pentru comunicarea actelor administrative fiscale, a actelor de executare şi a altor acte emise de organul fiscal local către contribuabili şi stabilirea procedurii, în funcţie de condiţiile specifice, se aprobă prin hotărâre a autorităţii deliberative şi se publică şi pe pagina de internet a organului fiscal local.

Iar contribuabilii trebuie să opteze, pe baza unei cereri adresate organului fiscal local, prin indicarea, după caz, a numărului de fax, a adresei de e-mail, respectiv prin utilizarea numelui de utilizator şi a parolei puse la dispoziţie de către organul fiscal local sau prin utilizarea unui certificat digital calificat. Contribuabilul trebuie să depună această cerere în scris, personal, la registratura organului fiscal local şi va conţine inclusiv adresa de corespondenţă a contribuabilului. Aceştia au posibilitatea de a modifica sau renunţa la comunicarea actelor administrative fiscale, actelor de executare şi altor acte emise de organul fiscal local prin mijloace electronice, pe bază de cerere, în scris, depusă la registratura organului fiscal local.

Atenţie!!! Serviciile de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă furnizate de către organele fiscale locale sunt gratuite.

Când se consideră comunicate actele realizate prin mijloace electronice?

În cazul comunicării prin fax, comunicarea se consideră realizată la data şi ora raportului de transmitere emis de către fax-ul de pe care s-a realizat comunicarea.

În cazul comunicării prin e-mail, comunicarea se consideră realizată la data primirii unui e-mail de confirmare, de pe adresa de e-mail unde a fost transmis actul administrativ fiscal, actul de executare sau altor acte emise de organul fiscal local.

În cazul comunicării prin platforma de contact, actelor de executare şi altor acte emise de organul fiscal local acestea se consideră comunicate în termen de 15 zile de la data punerii la dispoziţie a documentului de către organul fiscal local în spaţiul virtual personal din cadrul platformei de contact Numărul de intrare/ieşire electronic şi data punerii la dispoziţia contribuabilului a actului administrativ fiscal, actului de executare sau altui act emis de organul fiscal local pus la dispoziţie în spaţiul virtual personal sunt înscrise în Registrul documentelor electronice.

Aceste noutăţi legislative erau absolut necesare având în vedere că ne aflăm în era internetului şi timpul a devenit foarte preţios, de ce să pierdem timp la ghişee când putem sta comozi în faţa calculatorului şi să economisim resurse.