Ajutoare de stat încasate necuvenit? Care este procedura de recuperare a acestora?


recuperare ajutor

Încă din 2014 a fost reglementată posibilitatea de a acorda un ajutor de stat care este un avantaj economic acordat din surse sau resurse de stat sau gestionate de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau sectoare de producție, în măsura în care acesta afectează schimburile comerciale din statele membre.

De multe ori, cei care l-au primit nu mai îndeplinesc criteriile cerute de lege, astfel încât se impune stoparea acordării sau recuperarea sumelor de bani. Procedura prin care au loc aceste operațiuni a fost reglementată prin Ordinul MCCMA nr. 840/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 609 din 10 august 2016 și prevederile sale se aplică de la data publicării.

Cui i se aplică stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat?

Dispozițiile legii se aplică tuturor beneficiarilor de ajutoare de stat/ de minimis pentru care furnizorul este Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri (MECRMA), atunci când se constată că aceștia nu respectă condițiile prevăzute în schemele de acordare a ajutoarelor de stat/de minimis, în deciziile de acordare a schemei sau a ajutorului individual sau cele din legislația comunitară în acest domeniu sau cele din Tratatul de aderare a României la UE privind ajutoarele de stat/de minimis acordate operatorilor economici din zonele defavorizate și libere.

Care este mecanismul de stopare a ajutoarelor de stat?       

Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație au obligația să informeze Direcția de antreprenoriat și programe pentru IMM din cadrul MECRMA dacă operatorul economic se află în situația atingerii intensității maxime a ajutorului de stat/ de minimis prevăzut de lege, trimitând o adresă în acest sens. Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație întocmesc o notă de stabilire a creanței bugetare datorate care a rezultat din neregulile constatate și dobânda aferentă ajutorului de stat/de minimis.

Știrile juridice stabilesc că nota de stabilire și decizia de recuperare se înaintează spre aprobare șefului oficiului teritorial pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație. Decizia de stopare trebuie să cuprindă date privind emitentul deciziei, sediul social, codul de identificare, numărul și data deciziei, denumirea operatorului economic, domiciliul fiscal, codul unic de înregistrare, obiectul deciziei, motivele de fapt și de drept ce stau la baza ei, temeiul legal și modul de acordare a ajutorului de stat/de minimis, cuantumul ajutorului de care are dreptul să beneficieze, temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului.

În plus, trebuie să prevadă data de la care va avea loc stopajul ajutorului, temeiul legal al puterii executorii a deciziei, organul la care poate fi contestată decizia și termenul legal pentru acest lucru, data la care își produce efectele și numele și semnătura șefului oficiului teritorial pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație.

Care este mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat?

Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație efectuează verificări și controale la beneficiarii ajutoarelor de stat. Acestea au obligația de a demara procedura de recuperare a ajutorului de stat dacă, în urma vizitei la beneficiar în vederea certificării cheltuielilor efectuate sau a monitorizării acestora timp de 3 ani (care curg începând cu anul următor acordării ajutorului), constată că beneficiarii au făcut declarații incomplete și/sau neconforme cu realitatea pentru a obține ajutorul financiar nerambursabil, au schimbat destinația acestuia sau nu au îndeplinit condițiile din contract.

Procedura se va declanșa și în urma unei sesizări din partea unor instituții ale statului cu privire la nerespectarea condițiilor de eligibilitate în baza cărora beneficiarii au primit ajutorul de stat.

 În acest caz se va întocmi nota de stabilire a creanței bugetare datorate și dobânda aferentă ajutorului de stat și decizia de recuperare a ajutorului. Decizia de recuperare va fi transmisă beneficiarului care are obligația de a efectua plata sumelor datorate în 30 de zile de comunicarea deciziei.

Beneficiarul poate contesta decizia în 30 de zile calendaristice de la comunicare. În acest sens va formula în scris o contestație pe care o va depune la oficiul teritorial pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație care o va soluționa în 10 zile lucrătoare de la înregistrare. Rețineți că în cerere vor trebui să se treacă datele de identificare ale contestatorului, obiectul contestației (doar sumele și măsurile din decizia de recuperare), motivele de fapt și de drept, dovezile pe care se întemeiază și semnătura contestatorului. Știrile juridice arată că promovarea contestației pe cale administrativă nu va suspenda executarea titlului de creanță. Legea prevede și posibilitatea contestării deciziei pe cale judecătorească.

Executarea silită a beneficiarului

Dacă beneficiarul nu achită de bunăvoie, ANAF va primi actele privind recuperarea ajutorului de stat acordat ilegal și va înscrie debitul în evidență după expirarea termenului de contestare. Dacă pentru unii debitori s-a deschis procedura insolvenței, ANAF se va înscrie la masa credală pentru a recupera aceste sume de bani.

Obligațiile fiscale accesorii se vor calcula de la data primirii la ANAF a actelor pentru recuperarea ajutorului pentru titlurile necontestate, de la rămânerea definitivă a acestora în căile administrative de atac sau de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești și până la stingerea integrală a sumelor.