Ai pierdut cardul de sănătate sau ți-a fost furat? Iată cum poți obține un duplicat al acestuia!


card sanatate

Cardul de sănătate a fost lansat cu surle și trâmbițe și majoritatea românilor au așteptat cuminți acasă să vină poștașul cu celebrul card. Deși părea că de la 1 februarie 2015 nu vei mai putea apela la servicii medicale fără să prezinți acest card de sănătate, lipsa logisticii din cabinetele medicale, a determinat prelungirea duratei până la care va deveni obligatorie folosirea lui.

Astfel, legiuitorul a decis că începând cu 1 mai 2015 utilizarea cardului de sănătate să devină obligatorie. Timpul este considerat a fi suficient pentru ca medicii să se doteze cu cititoare de carduri, pentru ca toți românii să intre în posesia cardului și sistemul să poată funcționa în condiții normale.

Pot fi cazuri în care buclucașul card să fie pierdut sau furat, astfel încât se impunea reglementarea normelor de eliberare a duplicatului, pentru ca românii aflați în această situație să cunoască procedura ce va trebui urmată. Astfel, Ordinul nr. 98/2015 pentru aprobarea procedurii de eliberare, a modalităţii de suportare a cheltuielilor aferente producerii şi distribuţiei cardului duplicat către asigurat, precum şi a modalităţii de acordare a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale până la eliberarea sau în cazul refuzului cardului naţional de asigurări sociale de sănătate a fost publicat în Monitorul Oficial 207 din 30 martie 2015. Acesta descrie pașii ce trebuie urmați pentru a obține un duplicat al cardului de sănătate.

Când poți cere eliberarea unui duplicat al cardului de sănătate?

Noutățile legislative identifică cinci cazuri în care persoana asigurată în sistemul de asigurări sociale de sănătate poate cere un card duplicat: în cazul furtului sau deteriorării cardului emis inițial, al modificării datelor personale ulterior emiterii, în alte cazuri justificate, în cazul în care cardul inițial are defecțiuni tehnice, erori ale informațiilor sau nu poate fi utilizat sau în cazuri justificate rezultate din derularea procesului de distribuție a cardului inițial.

Care sunt pașii ce trebuiesc urmați pentru a obține un card duplicat?

Pentru primele patru situații enumerate mai sus, titularul sau reprezentantul legal sau împuternicitul pot solicita eliberarea cardului duplicat prin depunerea unei cereri la casa de asigurări de sănătate în a cărei evidență se află persoana în cauză.

Cererea va fi însoțită de copia cărții de identitate a titularului și de dovada plății contravalorii cardului duplicat și a distribuției acestuia. Știrile juridice precizează că plata se poate face în contul deschis pe seama casei de asigurări de sănătate unde este luat în evidență asiguratul sau la sediul acesteia. După depunerea acestor acte, cardul duplicat va fi emis în 30 de zile.

În cazul modificării datelor personale ale titularului vor fi depuse în afara actelor de mai sus, cardul inițial și actele ce atestă schimbarea datelor personale.

Noutățile legislative prevăd că asiguratul aflat în unul din primele trei cazuri va suporta din propriul buzunar costul cardului duplicat. Dacă asiguratul cere un duplicat pentru că cel inițial are defecțiuni și erori, atunci costurile vor fi achitate de Imprimeria Națională. Dacă solicită un duplicat pentru că încă nu i s-a distribuit cardul inițial, atunci costurile pentru emiterea acestuia vor fi suportate de operatorul de servicii poștale care l-a distribuit.

Cum se face dovada de asigurat până la eliberarea cardului duplicat?

Noutățile legislative stabilesc că până la data la care asiguratul va intra în posesia cardului duplicat, dar nu mai târziu de 30 de zile de la emiterea acestuia, el va putea beneficia de servicii medicale și medicamente în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului, adeverință care va fi eliberată de casa de asigurări de sănătate.

Rețineți că acest tip de adeverință are o valabilitate de 60 de zile de la emitere și încetează înainte de acest termen la data activării cardului duplicat. Pentru a primi acest tip de adeverință titularul trebuie să depună o cerere, copia cărții de identitate și să probeze (dacă este cazul) că a achitat contravaloarea cardului duplicat.

Concomitent cu eliberarea acestei adeverințe, casa de asigurări de sănătate va modifica în sistemul informatic faptul că titularul a pierdut, i-a fost furat sau s-a deteriorat cardul inițial sau că acesta nu poate fi utilizat din motive tehnice de funcționare.

Cum vor dovedi calitatea de asigurat după 1 mai 2015 cei care refuză cardul din motive religioase sau de conștiință?

Există numeroase persoane în această situație care nu pot fi lăsate fără servicii medicale și medicamente doar pentru că refuză să primească acest card, astfel încât legiuitorul a decis că li se va putea elibera o adeverință de asigurat. Aceasta va fi valabilă 3 luni de la emitere și va fi eliberată doar la solicitarea asiguratului în baza unei cereri către casa de asigurări de sănătate.

Rețineți că cererea pentru prima solicitare de eliberare a adeverinței va fi însoțită de cardul național, dacă a fost distribuit. Dacă acesta a fost returnat CNAS anterior depunerii cererii de eliberare  a adeverinței de asigurat, asiguratul va declara pe proprie răspundere acest lucru.

În momentul eliberării adeverinței valabile 3 luni, se va modifica în sistemul informatic starea cardurilor returnate, în sensul că în dreptul lor se va trece cuvântul blocat.

Este posibil ca cei care inițial au respins ideea de a primi aceste carduri să se răzgândească. În acest sens, ei vor trebui să formuleze o cerere la casa de asigurări de sănătate și vor primi cardul care se va activa cu ocazia primei vizite la medicul de familie.

Cum se dovedește calitatea de asigurat până la 1 mai 2015?

Până la data de 1 mai 2015 când cardul de sănătate va deveni obligatoriu, calitatea de asigurat va putea fi dovedită cu adeverința de asigurat eliberată de casa de asigurări unde este înscrisă persoana în cauză sau cu documentul rezultat prin accesarea de către furnizorii aflați în relații contractuale cu casele de sănătate a instrumentului electronic pus la dispoziție de CNAS.

După data de 1 mai 2015 noutățile legislative arată că pentru dovedirea calității de asigurat se va folosi cardul de sănătate, adeverința de asigurat valabilă 3 luni pentru cei care au refuzat cardul din motive religioase sau de conștiință, adeverința de înlocuire a cardului pentru cazurile în care se solicită duplicatul.

Cardul de sănătate, un instrument reglementat

Nimeni nu poate spune că legiuitorul nu a elaborat legi și ordine privind emiterea și utilizarea acestui card. Este adevărat că până acum la capitolul teorie, stăm bine. Sper ca de la 1 mai 2015 să poată fi transpuse în practică prevederile legale și cardul să poată fi utilizat de doritori fără probleme.

S-a propus o lege care doare/Pe principiul, dacă tot se poate/Să avem în viața viitoare/Sănătatea în legalitate !” (Gheorghe Gurău)