Ce efecte va produce crearea Platformei naţionale de interoperabilitate?


În Monitorul Oficial nr. 752/2022 a fost publicată Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice şi crearea Platformei naţionale de interoperabilitate.

Legea are drept scop adoptarea unor măsuri referitoare la tehnologii, echipamente, programe software şi datele utilizate de acestea, în vederea contribuirii la creşterea gradului de interconectare între sistemele informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice şi la facilitatea schimbului de date între acestea, pornind de la principiile şi obiectivele Cadrului european de interoperabilitate.

Menţionăm că legea nu se aplică registrelor de bază gestionate de instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, cu excepţia celor necesare furnizării serviciilor publice, respectiv a registrelor de bază pentru care autorităţile şi instituţiile publice solicită în mod expres interconectarea cu Platforma naţională de interoperabilitate.

Autorităţile şi instituţiile publice centrale, precum şi cele locale care deţin un registru de bază sunt obligate să se integreze cu Platforma naţională de interoperabilitate în maximum 18 luni de la punerea în funcţiune a platformei şi să ofere acces la aceste date prin Platforma naţională de interoperabilitate.

Potrivit noutăţilor, în termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile şi instituţiile publice vor furniza serviciile publice şi în mod electronic, prin intermediul portalurilor proprii, atunci când acest lucru este posibil.

Ca efect al legii, instituţiile şi autorităţile publice sunt obligate să asigure prestarea serviciilor fără a solicita documente suplimentare care conţin exclusiv informaţii disponibile prin platforma de interoperabilitate.

Prin urmare, instituţiile şi autorităţile publice nu mai au dreptul să solicite persoanelor fizice si juridice dovezi sau certificări ale datelor deja colectate.

Astfel, persoanele fizice nu vor mai fi nevoite să prezinte instituţiilor şi autorităţilor publice dovezi privind persoana lor ca de exemplu: acte de stare civilă, precum certificatele de naştere sau de căsătorie, extrase de carte funciară pentru imobile, cărţi de identitate autoturisme sau date privind situaţia fiscală a contribuabilului.