Metodologia privind dezvoltarea curriculumului la decizia şcolii, aprobată!


În Monitorul Oficial nr. 159/2021 a fost publicat Ordinul nr. 3238/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind dezvoltarea curriculumului la decizia şcolii.

Curriculumul la decizia şcolii (CDS) constituie un segment al curriculumului naţional, care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învăţământ a propriului proiect curricular.

La nivelul învăţământului primar, gimnazial şi liceal pot fi stabilite următoarele tipuri de opţionale:

a) Opţionale de aprofundare, acel tip de opţional care are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competenţelor specifice prevăzute de programa şcolară a unei discipline de trunchi comun, prin noi activităţi de învăţare.

Se evidenţiază prin următoarele caracteristici: nu necesită denumire şi programă nouă; se păstrează aceleaşi competenţe specifice şi aceleaşi conţinuturi din programa şcolară de trunchi comun; nu necesită rubrică nouă în catalog; calificativele/notele şi absenţele se trec în rubrica disciplinei de trunchi comun.

b) Opţionale ca nouă disciplină sau nou domeniu de studiu, acel tip de opţional care are ca scop realizarea unor noi achiziţii, specifice nevoilor şi intereselor de învăţare ale elevilor, diferite de cele stipulate în trunchiul comun şi, după caz, în curriculumul diferenţiat.

Proiectarea ofertei de curriculumul la decizia şcolii se face pe baza unei analize de nevoi realizată de comisia pentru curriculum a unităţii de învăţământ.

Analiza de nevoi vizează: interesele de învăţare ale elevilor înscrişi în unitatea de învăţământ; oportunităţile educaţionale şi resursele unităţii de învăţământ, contextualizate în funcţie de viziunea şi misiunea asumate de către aceasta; specificul socioeconomic şi cultural local; analiza SWOT a implementării ofertei curriculare din anul şcolar anterior, din perspectiva impactului asupra rezultatelor învăţării; concluziile consultării directe a părţilor interesate (elevi, părinţi/ reprezentanţi legali ai acestora şi, după caz, reprezentanţi ai comunităţii locale).