Categories
Protecţie socială Ştiri

Ce măsuri trebuie luate pentru protecţia clienţilor restaurantelor?

Vă reamintim că începând cu data de 1 septembrie 2020 sunt permise activităţile de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor.

Conform Ordinului nr. 1493/2020 operatorii economici din sectorul alimentaţiei publice au următoarele obligaţii privind protecţia clienţilor în spaţiile în care aceştia au acces:
a) la intrarea în unitatea de alimentaţie publică se va face un triaj observaţional al clienţilor, iar accesul clienţilor cu semne vizibile de infecţie respiratorie va fi interzis, conform Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS – CoV – 2 pe durata stării de alertă;
b) se vor asigura că la intrarea în unitatea de alimentaţie publică, pe mese şi la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate/autorizate, necesare dezinfectării mâinilor clienţilor, precum şi informarea acestora cu privire la modul de utilizare;
c) stabilesc circuite cu sens unic dacă este posibil, ce trebuie parcurse de clienţi în unităţile de alimentaţie publică, astfel încât să se minimizeze contactele între clienţi (de exemplu: înspre şi dinspre toaletă);
d) portul măştii de către clienţi este obligatoriu în cazul deplasării în zonele comune ale unităţii de alimentaţie publică;
e) se interzice transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienţilor de la o masă şi, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosinţă;
f) se interzice consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulaţia clienţilor în interiorul unităţii;
g) se interzice consumul de alimente/băuturi la scaunele situate la bar şi se limitează interacţiunea persoanelor stând în picioare;
h) se interzic activităţile de divertisment (dans) în cadrul unităţii de alimentaţie publică;
i) în unităţile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecţie din plexiglas;
j) va fi încurajată plata cu cardul, fie la casă, fie către personalul de servire;
k) se asigură că normele de distanţare fizică sunt aplicate în mod eficace şi că se evită pe cât posibil interacţiunea fizică cu şi între clienţi; se stabileşte un număr de maximum 6 clienţi care pot ocupa o masă; excepţie de la această regulă fac membrii de familie;
l) se asigură respectarea distanţei între ocupanţii meselor alăturate prin amplasarea meselor pe principiul ” o masă ocupată, una liberă”, în cazul unităţilor de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, sau, după caz, respectarea distanţei de minimum 2 m între ocupanţii scaunelor meselor alăturate, în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor;
m) în funcţie de amplasarea meselor şi cu respectarea prevederilor prezentei norme, se va stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul unităţii de alimentaţie publică; acest număr va fi afişat într-un loc vizibil, la intrarea în unitatea de alimentaţie publică;
n) ocuparea locurilor se va face cu rezervare anterioară sau cu înscriere la sosire în registrul întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului UE 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (colectare date de contact pentru minimum o persoană pentru fiecare masă), astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate şi să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire printre clienţii localului; excepţie fac clienţii unităţilor de alimentaţie publică ce deservesc unităţi de cazare, unde rezervarea se poate face pe baza numărului camerei unde sunt cazaţi;
o) se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască şi îşi va dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire;
p) informează clienţii asupra regulilor de igienă, dezinfectare şi distanţare fizică, precum şi a necesităţii limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul;
q) asigură curăţarea şi dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate a tuturor spaţiilor/suprafeţelor unde au acces clienţii, precum şi a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei;
r) se asigură o protecţie suplimentară a produselor alimentare din vitrinele deschise sau bufete situate în spaţiile de servire şi consum, limitând accesul clienţilor la produse şi preparate, acestea fiind servite de personal care asistă servirea produselor din vitrine sau bufete;
s) utilizarea de semnalizări pentru a direcţiona clienţii pe benzi, dacă este posibil, pentru a facilita circulaţia, menţinând în acelaşi timp distanţa fizică între clienţi de 1,5 m;
t) se asigură că se efectuează dezinfecţia meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide avizate/autorizate, care necesită un timp minim de contact;
u) se recomandă aerisirea cât mai frecventă a incintelor, prin deschiderea ferestrelor şi/sau uşilor, cu folosirea sistemelor de aer condiţionat în caz de caniculă. Se asigură un program de întreţinere a echipamentelor de climatizare în concordanţă cu recomandările producătorului. Se asigură curăţarea şi schimbarea filtrelor pentru sistemele centralizate de aer condiţionat, precum şi curăţarea frecventă a filtrelor de la sistemele de ventilaţie din lifturi, în locaţiile unde accesul către unitatea de alimentaţie publică presupune folosirea acestuia.