Procedura privind întocmirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public şi privat al comunelor, oraşelor şi judeţelor


Normele tehnice pentru întocmirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public şi privat al comunelor, al oraşelor, al municipiilor şi al judeţelor au fost aprobate de Hotărârea nr. 392/2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 431/2020.

Normele tehnice reglementează modul unitar de întocmire a inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public şi privat al comunelor, al oraşelor, al municipiilor şi al judeţelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Inventarierea reprezintă o operaţiune de identificare a bunurilor care aparţin domeniului public şi privat al unităţilor administrativ – teritoriale.

Cine va efectua inventarierea?

La nivelul fiecărei unităţi administrativ – teritoriale se constituie o comisie specială de inventariere a domeniului public şi privat al unităţii administrativ – teritoriale prin dispoziţia autorităţii executive.

Comisia specială de inventariere are următoarea componenţă:
a) preşedintele consiliului judeţean, primarul, respectiv primarul general, după caz, sau altă persoană împuternicită de către acesta, în calitate de membru şi preşedinte al comisiei speciale;
b) secretarul general al unităţii administrativ – teritoriale, în calitate de membru;
c) şeful compartimentului financiar – contabil, în calitate de membru;
d) arhitectul – şef sau responsabilul cu activităţile de urbanism, amenajarea teritoriului şi lucrări publice, dacă nu există arhitect – şef, în calitate de membru;
e) şeful compartimentului responsabil de administrarea bunurilor din domeniul public şi privat al unităţii administrativ – teritoriale, în calitate de membru;
f) şeful compartimentului juridic, în calitate de membru;
g) persoana responsabilă cu evidenţa registrului agricol, în calitate de membru.

Comisia specială are ca atribuţii întocmirea şi actualizarea inventarului bunurilor aparţinând domeniului public al unităţii administrativ – teritoriale şi a inventarului bunurilor aparţinând domeniului privat al unităţii administrativ – teritoriale.

Actualizarea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public

Actualizarea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al unităţii administrativ – teritoriale se raportează la inventarul atestat potrivit ultimei hotărâri a Guvernului de atestare a inventarului bunurilor aparţinând domeniului public al respectivei unităţi administrativ – teritoriale.

Potrivit ştirilor juridice, prin actualizarea inventarului bunurilor din domeniul public al unităţii administrativ – teritoriale se înţelege alcătuirea inventarului, după cum urmează: completarea cu bunuri care nu au fost cuprinse într-o hotărâre a Guvernului de atestare a inventarului bunurilor aparţinând domeniului public al unităţii administrativ – teritoriale publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I; completarea cu bunuri declarate de uz sau de interes public local sau judeţean prin hotărâri ale autorităţii deliberative anterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019; completarea cu bunuri declarate de uz sau de interes public local sau judeţean prin hotărâri ale autorităţii deliberative; modificarea, inclusiv abrogarea unor poziţii din inventarul atestat prin hotărâre a Guvernului sau completat.

Atenţie! Hotărârea nr. 392/2020 abrogă Hotărârea Guvernului nr. 548/1999 privind aprobarea Normelor tehnice pentru întocmirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 15 iulie 1999.