Învăţământul online. Instrucţiuni privind continuarea procesului de învăţare


Instrucţiunile pentru crearea şi întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare on-line au fost aprobate prin Ordinul nr. 4135/2020 publicat în Monitorul Oficial nr. 331/2020.

Instrucţiunea reglementează măsurile la nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, al inspectoratelor şcolare şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar în vederea continuării procesului de învăţare la nivelul sistemului de învăţământ preuniversitar.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie operaţionalizează portalul Digital pe educred.ro (https://digital.educred.ro) ca totalitate a platformelor de e – learning şi a resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării va face demersurile necesare pentru introducerea în curriculumul programelor de formare psihopedagogică iniţială a disciplinelor de pregătire didactică şi practică de specialitate (obligatorii) pentru dezvoltarea competenţelor de integrare a tehnologiei în procesul de predare – învăţare – evaluare iar casele corpului didactic vor elabora programe de formare continuă destinate personalului didactic.

Potrivit ştirilor juridice, părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea elevului la activităţile de învăţare on-line organizate de unitatea de învăţământ. Menţionăm şi că aceştia răspund material pentru distrugerea echipamentelor informatice şi de comunicare în situaţia în care acestea aparţin patrimoniului unităţii de învăţământ.

Cadrele didactice realizează următoarele activităţi:
a) colectează informaţii necesare accesului şi participării elevilor la activitatea de predare – învăţare – evaluare desfăşurată on-line;
b) proiectează activitatea – suport pentru învăţarea on-line din perspectiva principiilor didactice şi a celor privind învăţarea on-line;
c) desfăşoară activitatea didactică în sistem on-line şi sunt responsabile de asigurarea calităţii actului educaţional;
d) elaborează, adaptează, selectează resurse educaţionale deschise, sesiuni de învăţare pe platforme educaţionale, aplicaţii, precum şi alte categorii de resurse şi mijloace care pot fi utilizate în procesul de învăţare on-line;
e) elaborează instrumente de evaluare aplicabile on-line, pentru înregistrarea progresului elevilor;
f) oferă feedback constructiv permanent fiecărui elev, în urma participării la activităţile desfăşurate şi a rezolvării sarcinilor de lucru;
g) raportează conducerii unităţii de învăţământ activitatea desfăşurată, ţinând seama de modalităţile şi termenele de raportare stabilite de către aceasta;
h) participă la activităţile de formare şi webinariile recomandate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, ISJ/ISMB şi conducerea unităţii de învăţământ.

Elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile, platformele de învăţare, bibliotecile virtuale şi la alte resurse de învăţare digitale, în funcţie de nevoi însă are obligaţia de a participa la activităţile de învăţare on-line stabilite de unitatea de învăţământ.

Iar la reluarea activităţii de predare – învăţare – evaluare în unităţile de învăţământ, activitatea – suport pentru învăţarea on-line poate fi valorificată de cadrul didactic prin calificativ sau notă însă cu acordul elevului sau cu acordul părintelui.

Dar ce ne facem cu acei copii care nu au acces la internet sau nu au calculator? În acest caz inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ, cu sprijinul autorităţilor locale şi al altor parteneri educaţionali, iau măsuri pentru asigurarea condiţiilor necesare şi a accesului la activităţi de învăţare prin identificarea nevoilor şi a soluţiilor de dotare cu echipamente informatice şi conectare la internet.