Metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea instituţiilor de învăţământ superior de stat


Fondurile bugetare pentru finanţarea de bază şi finanţarea suplimentară a instituţiilor de învăţământ superior de stat din România, pentru anul 2019 au fost aprobate recent prin Ordin al Ministrului Educatiei Nationale.

Finanţarea din fonduri publice a instituţiilor de învăţământ superior de stat se face din bugetul MEN şi are trei direcţii principale:
finanţarea de bază – acoperă principalele cheltuieli aferente procesului didactic şi se alocă prin granturi de studii (cifră de şcolaritate), urmărind prioritar domeniile de studiu care asigură dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a societăţii
finanţarea suplimentară se acordă pentru a stimula excelența instituţiilor şi programelor de studii, atât din cadrul universităţilor de stat cât şi al celor particulare
fondul de dezvoltare instituţională se adresează celor mai performante instituţii de învăţământ superior din fiecare categorie şi se alocă după criterii competitive bazate pe standarde internaţional

În Monitorul Oficial al României nr. 155/2019, a fost publicat Ordinul nr. 3128/2019 privind Metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară a instituțiilor de învățământ superior de stat din România, pentru anul 2019, din 05.02.2019.

Strategia de finanţare a învăţământului superior reprezintă, în condiţiile autonomiei universitare, unul dintre principalele instrumente de implementare a politicilor guvernamentale privind educaţia naţională. Atât fondurile alocate de la bugetul de stat cât şi cele extrabugetare sau din alte surse sunt, conform legii, venituri proprii ale universităţilor.

Sumele stabilite pentru finanțarea de bază și cea suplimentară, provenite de la bugetul Ministerului Educației Naționale (MEN), sunt evidențiate distinct în contractul instituțional al instituțiilor de învățământ superior. În contract sunt specificate: numărul de studenți (echivalenți unitari) finanțați de la bugetul de stat, pe cicluri de studii și numărul de granturi doctorale finanțate.

Potrivit ştirilor juridice, contractele instituționale pentru alocarea de fonduri bugetare sunt supuse controlului periodic efectuat de MEN și Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS).

Finanțarea de bază se referă la:
1) cheltuieli de personal (CP): salarii pentru personalul didactic, auxiliar didactic și nedidactic, personal de cercetare implicat în desfășurarea programelor de studii, sporuri, CAS, alte contribuții legale, deplasări interne și internaționale;
2) cheltuieli materiale (CM): cheltuieli de întreținere și gospodărie, cheltuieli pentru materiale și prestări de servicii cu caracter funcțional, cheltuieli cu cercetarea aferente programelor de studii, obiecte de inventar, reparații curente, cărți și publicații, perfecționarea personalului, protocol, protecția muncii etc.;
3) cheltuieli pentru susținerea proiectelor educaționale și de dezvoltare a resursei umane;
4) cheltuieli cu regia instituțiilor de învățământ superior pentru desfășurarea programelor de studii.

Art. 8 și 9 stabilesc procedurile de alocare a fondurilor pentru finanțarea de bază și pentru finanțarea suplimentară pentru studenții înmatriculați într-un program de studii de licență și de master.

În vederea încurajării excelenței în instituțiile de învățământ superior, se constituie la nivel național un fond de finanțare suplimentară a universităților în valoare, la nivel național, de minimum 30% din suma alocată la nivel național universităților de stat ca finanțare de bază.