Ce prevede Legea privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului?


Evaluarea impactului asupra mediului a proiectelor publice şi private care pot avea efecte semnificative asupra mediului şi este reglementată prin Legea nr. 292/2018 publicată în Monitorul Oficial nr.1043/2018.

Procedura de evaluare a impactului asupra mediului integrează, după caz, evaluarea adecvată asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, precum şi evaluarea posibilelor efecte ale emisiilor industriale şi evaluarea pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase.

Menţionăm că prevederile acestei legi nu se aplică proiectelor sau părţilor proiectelor care au ca obiectiv unic apărarea şi securitatea naţională ori reacţia la situaţii de urgenţă, dacă autorităţile publice centrale pentru apărare şi securitate naţională, respectiv cea pentru situaţii de urgenţă, împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului stabilesc, printr-o analiză de la caz la caz, că realizarea evaluării impactului asupra mediului ar avea un efect negativ asupra acestor obiective.

Procedura de evaluare a impactului asupra mediului este condusă de către autorităţile publice centrale sau teritoriale pentru protecţia mediului, cu participarea autorităţilor publice centrale ori locale, după caz, care au atribuţii şi responsabilităţi specifice în domeniul protecţiei mediului.

Ce aduce nou Legea 292/2018?

Până în prezent, evaluarea proiectelor propuse a fi amplasate în situri Natura 2000 era reglementată prin Ordinul nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, ce urmează a fi modificat pentru corelarea cu dispoziţiile noului act normativ.

Privitor la noutăţile aduse, de remarcat este eliminarea avizului Natura 2000. Procedura de evaluare adecvată (procedură derulată în cazul proiectelor suprapuse siturilor Natura 2000 – arii naturale protejate de interes comunitar) este integrată complet, indisolubil, în procedura EIM, având ca finalitate emiterea acordului de mediu.

O altă noutate este atestarea experţilor de către o comisie de atestare care va funcţiona în cadrul unei asociaţii profesionale din domeniul protecţiei mediului, recunoscută la nivel naţional, faţă de vechea formulă când experţii erau înscrişi într-un registru naţional conform prevederilor Ordinului nr. 1026/2009 privind aprobarea condiţiilor de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilanţului de mediu, raportului de amplasament, raportului de securitate şi studiului de evaluare adecvată.

Reamintim că actul normativ vine cu întârziere raportat la termenul de transpunere a Directivei 2014/52/UE, care era data de 16 mai 2017, context în care o întrebare se pune cu privire la necesitatea şi oportunitatea promovării unei legi, stricto sensu, în condiţiile în care actul normativ anterior ce reglementa impactul proiectelor publice şi private asupra mediului (EIM), era o hotărâre de Guvern.