Persoanele încadrate în unităţile de cultură pot ocupa funcţii fără a avea studiile necesare!


Persoanele încadrate în unităţile de cultură, care au rezultate valoroase în activitatea artistică, pot ocupa în condiţiile legii, în mod cu totul excepţional, în baza regulamentului elaborat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi cu aprobarea nominală a ministrului culturii şi identităţii naţionale, funcţii de specialitate vacante, fără a avea studiile necesare postului.

Cele menţionate mai sus sunt prevăzute în cap. VI art. 2 din anexa nr. III la Legeacadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Recent au fost aduse completări prin Ordinul nr. 2883/2018 publicat în Monitorul Oficial nr. 110/2018 privind modul de aplicare a acestor dispoziţii.

Ce criterii trebuie să îndeplinească persoana în cauză?

Trebuie avute în vedere următoarele criterii:

1. Criterii de bază:
a) să fie încadrat cu contract individual de muncă;
b) să aibă o vechime de cel puţin 10 luni în cadrul instituţiei solicitante;
c) să aibă calificativul “foarte bine” la evaluarea performanţelor profesionale din anul anterior celui în care se transmite solicitarea;
d) să existe în statul de funcţii al instituţiei solicitante un post vacant corespunzător funcţiei pentru care se face solicitarea.

2. Criterii specifice: prezentarea unui portofoliu, specific fiecărui domeniu de activitate, conţinând documente care să susţină valoarea excepţională, în plan profesional, respectiv: articole de presă, critici favorabile, cronici elogiative, afişe spectacol, flyere, programe sală, diplome de excelenţă, premii sau orice alt înscris din care să rezulte participarea persoanei pentru care se solicită aprobarea.

Care sunt etapele?

Instituţia solicitantă va depune la Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale un dosar care va cuprinde următoarele documente:
a) solicitarea din partea instituţiei, certificată prin semnătură de către reprezentantul legal al acesteia;
b) copia actului de identitate al persoanei pentru care se solicită aprobarea nominală;
c) copia contractului individual de muncă, precum şi copia ultimului act adiţional la contractul individual de muncă;
d) recomandarea temeinic fundamentată, din partea şefului ierarhic superior persoanei pentru care se solicită aprobarea nominală;
e) copia ultimului stat de funcţii aprobat de ordonatorul de credite, cu indicarea poziţiei funcţiei de specialitate vacante pe care să o poată ocupa persoana pentru care se solicită aprobarea nominală;
f) cel puţin o recomandare din partea uniunilor de creaţie recunoscute la nivel naţional, internaţional, a reprezentanţilor unor instituţii de profil sau a unor colaboratori în proiecte artistice sau din partea unei personalităţi cu activitate de notorietate în domeniu.

Iar compartimentul de specialitate va comunica instituţiei solicitante, după caz, ordinul privind aprobarea nominală sau înştiinţarea cu privire la respingerea solicitării aprobării nominale, cu precizarea motivului pentru care a fost respinsă solicitarea.

Menţionăm că aprobarea nominală obţinută potrivit dispoziţiilor prezentului regulament este acordată pe durata valabilităţii contractului individual de muncă.