Legislaţia privind Fondul de mediu a suferit modificări! Unele taxe au fost diminuate!


Fondul pentru mediu este un instrument economico – financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului şi pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului şi schimbărilor climatice, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.

Actul normativ care reglementează regimul juridic al veniturilor din care se constituie Fondul pentru mediu şi a atribuţiilor Administraţiei Fondului pentru Mediu este O.U.G nr. 196/2005.

Recent, în Monitorul Oficial nr. 506/2017 a fost publicată O.U.G nr. 48/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

Ce modificări aduce O.U.G nr. 48/2017?

În ceea ce priveşte cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigură din Fondul pentru mediu, în limita a 10% din veniturile acestuia, nu 5% cum era prevăzut până în momentul de faţă.

Din veniturile Fondului de mediu face parte şi contribuţia de 50 lei/tonă, datorată de unităţile administrativ – teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ – teritoriale ale municipiilor, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul prevăzut de lege a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare din deşeurile municipale colectate prin operatorii serviciului public de salubrizare, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual de diminuare şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare. Menţionăm că taxa era de 100 lei/tonă până la momentul apariţiei acestei ordonanţe.

O altă prevede de reţinut este faptul că taxele încasate de la proprietarii sau, după caz, administratorii de depozite pentru deşeurile inerte şi nepericuloase încredinţate de către terţi în vederea eliminării finale prin depozitare se suspendă până la 1 ianuarie 2019.

Potrivit ştirilor juridice, această ordonanţă a fost adoptată din necesitatea completării cadrului legislativ necesar pentru asigurarea îndeplinirii de către România a obiectivelor politicii Uniunii Europene în materie de deşeuri şi politici de mediu, necesitatea identificării şi implementării unor modalităţi eficiente de impunere în sarcina operatorilor economici responsabili care să stimuleze îndeplinirea obiectivelor anuale de valorificare a deşeurilor statuate prin directivele Uniunii Europene.

De asemenea s-a susţinut că taxele speciale instituite au condus la majorarea tarifelor practicate pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare a localităţilor cu contravaloarea acestei obligaţii fiscale datorată la Fondul pentru mediu, reflectându-se asupra veniturilor populaţiei, care în final va suporta această cheltuială. Rămâne de văzut acum cum îşi vor micşora şi tarifele firmele de salubrizare sau dacă vor omite acest aspect.