Clarificările aduse de normele privind impozitul specific!


Impozitul specific este noutatea fiscală a anului 2017. Potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi acest impozit se datorează de contribuabilii care au înscrisă ca activitate principală sau secundară activitatea corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute de prezenta lege.

O noutate legislativă în ceea ce priveşte această lege este Ordinul nr. 264/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, publicat în Monitorul Oficial nr. 266/2017.

Cui i se aplică acest impozit?

Acest tip de impozit se aplică persoanelor juridice care desfăşoară activităţi aferente codurilor CAEN:

  • 5510 – “Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare”,
  • 5520 – “Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată”,
  • 5530 – “Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere”,
  • 5590 – “Alte servicii de cazare”,
  • 5610 – “Restaurante”,
  • 5621 – “Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente”,
  • 5629 – “Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”,
  • 5630 – “Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”.

Normele aduc o clarificare în sensul că persoanelor juridice române care au devenit plătitoare de impozit pe profit trebuie să achite acest tip de impozit. Iar persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit, care au înscrisă în actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principală sau secundară una dintre activităţile corespunzătoare codurilor CAEN dar nu desfăşoară efectiv activitate în domeniile respective, nu sunt obligate la plata impozitului specific unor activităţi.

Exemple de calcul

Potrivit ştirilor juridice, normele aduc mai multe exemple de calcul a impozitului.

1.Pentru contribuabilii care obţin venituri din exploatarea mai multor unităţi se va determina impozitul specific anual prin însumarea impozitului specific anual aferent fiecărei unităţi.

De exemplu, un contribuabil cu două restaurante valoarea totală a impozitului specific anual datorat de acesta se va determină prin însumarea impozitului specific anual aferent celor două restaurante.

2. În cazul în care în aceeaşi unitate este de exemplu, şi restaurant şi bar, se va calcula în felul următor: se determină impozitul specific anual corespunzător activităţii desfăşurate în restaurant apoi se va determina impozitul specific anual corespunzător activităţii desfăşurate în bar urmând ca la final să se însumeze impozitele specifice celor două activităţi.

Situaţia microîntreprinderilor

În ceea ce priveşte microintreprinderile, normele doar se limitează în a afirma că microîntreprinderile care aplică prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, la 1 ianuarie 2017 nu aplică impozitul specific unor activităţi.

Deducem în acest context că dacă o societate a ajuns microîntreprindere respectând celelalte prevederi normative imperative nu datorează impozit specific.

Astfel dacă la 1 ianuarie 2017 microîntreprinderea era plătitoare de impozit pe venit conform titlului III din Codul Fiscal, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, nu intraţi sub incidenţa Legii nr. 170/2016, având în vedere prevederile art. 1 din această lege, care face trimitere la titlul II din Codul fiscal, respectiv impozit pe profit.