Au fost aduse noi modificări şi completări în materia registrului agricol!


Document oficial de evidenţă primară unitară, registrul agricol conţine date cu privire la gospodăriile populaţiei şi la societăţile sau asociaţiile agricole, precum şi la orice alte persoane fizice sau entităţi juridice care au teren în proprietate, folosinţă şi animale.

Necesitatea acestuia rezultă din faptul că acesta constituie o sursă de date pentru elaborarea pe plan local a unor politici în domeniile: fiscal, agrar, protecţie socială, cadastru, edilitar-urbanistic, sanitar, şcolar, servicii publice de interes local şi altele asemenea.

O noutate legislativă în ceea ce priveşte registrul agricol este reprezentată de Legea nr. 54/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol, publicată în Monitorul Oficial nr. 253/2017.

Modificările şi completările aduse Ordonanţei Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol

Se defineşte Registrul agricol naţional (RAN) ca reprezentând sistemul informatic centralizat care gestionează conţinutul în format electronic al registrelor agricole de la nivelul unităţilor administrativ – teritoriale, fiind implementat, dezvoltat şi administrat de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

Având în vedere că se introduce Registrul agricol naţional acesta va avea suportul grafic realizat pe baza datelor din infrastructura naţională de informaţii spaţiale.

DE REŢINUT! Registrul agricol naţional va fi interconectat cu sistemul integrat de cadastru şi carte funciară iar furnizarea de date către unităţile administrativ – teritoriale se realizează prin grija Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

Începând cu data de 1 ianuarie 2018, registrul agricol se va întocmi şi se va ţine la zi în format electronic.

În registru se vor consemna şi clădirile existente la începutul anului pe raza localităţi până în momentul de faţă erau trecute clădirile cu destinaţia de locuinţă şi construcţii-

Pe baza datelor cuprinse în registrul agricol se organizează evidenţa centralizată pentru efectivele de animale, pe specii şi categorii, precum şi ale familiilor de albine la începutul fiecărui an şi evoluţia anuală a acestor efective. Astfel, şi familiile de albine vor face obiectul evidenţei.

Potrivit ştirilor juridice, înscrierea datelor în registrul agricol în a cărui rază administrativ – teritorială îşi are domiciliul capul gospodăriei se face pe baza declaraţiei date pe propria răspundere sau pe bază de documente, de capul gospodăriei sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei care dispune de capacitate deplină de exerciţiu. Pentru persoanele juridice datele se înscriu în registrul agricol pe baza declaraţiilor date de reprezentantul legal respectiv, însoţite de documente.

Se modifică, oarecum, termenele până la care persoanele fizice şi juridice au obligaţia să declare datele pentru înscrierea în registrul agricol, astfel:

  • între 5 ianuarie şi ultima zi lucrătoare a lunii februarie faţă de 5 ianuarie – 1 martie (vechea reglementare), pentru datele anuale privind membrii gospodăriei, terenul aflat în proprietate/folosinţă, clădirile şi mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică, maşinile, utilajele şi instalaţiile pentru agricultură şi silvicultură, efectivele de animale existente;
  • între 1 şi ultima zi lucrătoare a lunii mai faţă de 1 – 31 mai (vechea reglementare), pentru datele privind categoria de folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate, numărul pomilor în anul agricol respectiv.

În concluzie, sperăm că aceste modificări şi completări vor eficientiza şi îmbunătăţi situaţia registrului agricol iar colaborarea dintre instituţii va fi mai eficientă.