Procedura de autorizare a organismelor private care vor desfăşura servicii şi activităţi în domeniul adopţiei interne!


Organismele private pot fi autorizate să desfăşoare servicii şi activităţi în domeniul adopţiei interne, precum şi serviciile şi activităţile ce pot fi desfăşurate de acestea în cadrul procedurii adopţiei interne.

Procedura de autorizare este una specifică iar organismele private trebuie să îndeplinească mai multe condiţii pentru a fi autorizate.

Actul normativ care reglementează această procedură este Hotărârea nr. 233/2012 care a fost recent republicată în Monitorul Oficial nr. 166/2017.

În sensul hotărârii, prin organisme private se inţelege asociaţiile, fundaţiile, federaţiile, precum şi filialele acestora, înfiinţate în condiţiile legii.

Pentru prestarea sua desfăşurarea efectivă a serviciilor şi activităţilor pentru care a fost autorizat, organismul privat are obligaţia de a încheia contracte de colaborare cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului în a căror raza administrativ-teritorială urmează să îşi desfăşoare activitatea.

Ce condiţii trebuie îndeplinite pentru ca organismul să fie autorizat?

Organismele private române care solicită autorizarea în vederea desfăşurării de servicii şi activităţi în domeniul adopţiei interne trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să fie persoane juridice române, fără scop lucrativ, constituite în condiţiile legii;
b) să aibă înscris în statut desfăşurarea de activităţi în domeniul adopţiei şi în domeniul protecţiei drepturilor copilului;
c) scopul şi obiectul de activitate, înscrise în statut, să fie în conformitate cu prevederile legislaţiei române;
d) să dispună de resursele materiale necesare pentru desfăşurarea activităţilor a căror autorizare o solicită sau să demonstreze capacitatea de a atrage resursele necesare;
e) să aibă relaţii contractuale pe perioada pentru care se solicită autorizaţia cu cel puţin 3 specialişti, absolvenţi ai învăţământului universitar cu diplomă de licenţă – unul în specializarea asistenţă socială, unul în specializarea psihologie şi unul în drept sau ştiinţe juridice;
f) persoanele din conducerea organismului privat, precum şi cele prevăzute la lit. e) să nu fi fost condamnate definitiv pentru o infracţiune săvârşită cu intenţie şi pentru care nu a intervenit reabilitarea;
g) să aibă proceduri/metodologii de lucru conforme cu principiile şi prevederile legale în materia adopţiei, precum şi proceduri de evaluare periodică a satisfacţiei beneficiarilor;
h) să aibă prevăzută în regulamentele proprii obligativitatea păstrării confidenţialităţii de către persoanele angajate şi colaboratori a datelor şi informaţiilor la care au acces referitoare la copiii adoptaţi, adoptatori şi părinţii fireşti;
i) să asigure măsurile necesare în vederea protecţiei datelor şi informaţiilor prevăzute la lit. h);
j) să aibă asistenţi maternali angajaţi ori servicii rezidenţiale proprii, în situaţia în care solicită autorizarea pentru a desfăşura activităţile prevăzute de lege.

Autorizarea se realizează de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie iar aceasta poate solicita de la organismul privat sau de la alte autorităţi competente orice alte informaţii pe care le va considera pertinente.

Cine beneficiază de aceste servicii?

Beneficiarii serviciilor şi activităţilor prestate sau desfăşurate în cadrul procedurilor de adopţie internă de către organismele private sunt:

a) copiii care au fost sau urmează să fie adoptaţi;
b) adoptatorii;
c) părinţii fireşti şi familia extinsă;
d) comunitatea – persoanele fizice, precum şi membrii organizaţi ai colectivităţilor locale.

Dat fiind cele menţionate mai sus concluzionăm că activitatea acestor organisme este foarte importantă, având activităţi destinate adoptatorilor, părinţilor fireşti şi familiei extinse a copiilor care au fost sau urmează să fie adoptaţi sau copiilor care au fost sau urmează să fie adoptaţi.