Condiţiile speciale privind debranşarea de la alimentarea cu energie termică încalcă dispoziţiile constituţionale?


Desfăşurarea activităţilor specifice serviciilor publice de alimentare cu energie termică utilizată pentru încălzire şi prepararea apei calde de consum, respectiv producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în sistem centralizat, în condiţii de eficienţă şi la standarde de calitate, în vederea utilizării optime a resurselor de energie şi cu respectarea normelor de protecţie a mediului, sunt reglementate printr-o dispoziţie specială şi anume, Legea serviciului public de alimentare cu energie termică  nr. 325/2006 .

În ceea ce priveşte debranşarea totală a instalaţiilor interioare de încălzire sau pentru apă caldă ale unui utilizator tip condominiu trebuie să fie îndeplinite două condiţii în mod cumulativ, şi anume: să existe acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotărârea adunării generale şi anunţarea operatorului care are şi calitatea de furnizor şi a autorităţii administraţiei publice locale cu 30 de zile înainte de debranşare.

Art. 30 alin. 5) din legea menţionată mai sus prevede că deconectările sau debranşările se efectuează numai de către operatorul care are şi calitatea de furnizor, în termen de maximum 45 de zile de la data solicitării, după verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea condiţiilor cumulative impuse mai sus.

Potrivit ştirilor juridice, alineatul prevăzut mai sus, a fost suspectat de neconstituţionalitate.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 325/2006, prin condiţionarea alegerii sistemului de încălzire a apartamentului, o plasează într-o situaţie de inegalitate faţă de persoanele care nu locuiesc într-un condominiu şi care nu sunt racordate la sistemul de energie termică. De asemenea, consideră că prevederile criticate îi încalcă dreptul de proprietate, în sensul că nu poate dispune de proprietatea pe care o deţine, nefiind ocrotită în egală măsură faţă de proprietatea sistemului de termoficare (cu referire la conductele ce traversează apartamentul), mai ales că “desprinderea” din reţeaua de termoficare a Regiei autonome de distribuţie a energiei termice nu afectează sistemul centralizat.

Curtea Constituţională în Decizia nr. 692/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 148/2017, a reţinut că este neîntemeiată critica în ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dreptului de proprietate. Reaminteşte că, pe de o parte, potrivit prevederilor art. 44 alin. (1) din Constituţie, “Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.“, iar, pe de altă parte, potrivit art. 44 alin. (7) din Constituţie, dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protecţia mediului şi asigurarea bunei vecinătăţi, precum şi la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.

Convieţuirea într-un condominiu implică anumite constrângeri şi limitări, astfel încât să nu fie afectate drepturile recunoscute de lege celorlalţi proprietari ai imobilului. Legiuitorul, prin art. 30 alin. (2) din Legea nr. 325/2006, a avut în vedere tocmai prevenirea încălcării, afectării sau prejudicierii dreptului de proprietate comună sau individuală al celorlalţi proprietari din condominiu, deoarece prin afectarea sistemului termic se poate aduce atingere exercitării depline a prerogativelor dreptului de proprietate al celorlalţi vecini – proprietari/locatari, respectiv folosinţei în condiţii normale a apartamentului, consecinţă negativă pe care cei potenţial afectaţi şi-o asumă prin exprimarea acordului scris în vederea realizării debranşării.

Prin urmare, excepţia de neconsituţionalitate a fost respinsă de către Curtea Constituţională.