Excepţia de neconstituţionalitate nu are legătură cu soluţionarea cauzei. Ce va decide CCR?


Poliţistul este învestit cu exerciţiul autorităţii publice, pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor şi îndatoririlor de serviciu, în limitele competenţelor stabilite prin lege.

Funcţiile poliţiştilor se diferenţiază prin categorie, grad profesional şi coeficient de ierarhizare. Mai mult, art. 22 alin. 7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului prevede că, competenţele emiterii actelor administrative privind naşterea, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al poliţistului se stabilesc prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, în condiţiile legii.

Potrivit ştirilor juridice, dispoziţia normativă de mai sus a fost considerată că încalcă dispoziţiile constituţionale, invocându-se o excepţie de neconstituţionalitate în acest sens.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că prevederile de lege criticate aduc atingere prevederilor art. 73 alin. (3) lit. i) din Constituţie, întrucât poliţistul este subiect al unui raport de serviciu, raport care ia naştere, se execută şi încetează în condiţiile unei legi organice speciale şi nicidecum în condiţiile unui ordin al unui ministru de resort care, în speţă, nici nu a fost publicat în Monitorul Oficial.

Competenţa materială şi funcţională, motivele şi modalitatea de încetare a raportului de serviciu în cazul funcţionarului public cu statut special sunt elemente cruciale, ce ţin de esenţa legalităţii acestei măsuri, cu atât mai mult cu cât aceasta se ia fără vina funcţionarului.

Din aceste motive, în conformitate cu principiile statului de drept, competenţa materială şi funcţională a persoanelor îndreptăţite să dispună o asemenea măsură trebuie reglementată printr-o lege organică, în conformitate cu dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. i) din Constituţie, şi nu printr-un ordin al ministrului afacerilor interne, astfel cum prevede textul de lege criticat.

Curtea Constituţională susţine că textul de lege supus controlului, respectiv art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002, potrivit căruia “Competenţele emiterii actelor administrative privind naşterea, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al poliţistului se stabilesc prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, în condiţiile legii”, nu are legătură cu soluţionarea cauzei, întrucât obiectul acesteia nu îl constituie contestarea încetării raportului de serviciu al poliţistului.

Curtea va respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 22 alin. (7) din legea nr. 360/2002, deoarece aceasta nu îndeplineşte condiţia de admisibilitate a legăturii cu soluţionarea cauzei.

Astfel,  soluţia de mai sus se regăseşte în Decizia nr. 668/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 130/2017.