Noutăți legislative! A fost modificat Regulamentul de avizare, recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru


ANCPISituația juridică a unui imobil trebuie să poată fi cunoscută oricând este nevoie, cu minime eforturi! Prin urmare, oricând trebuie să se poată stabili cu precizie, cu privire la un imobil oarecare, cine este proprietarul său, dacă există ipoteci, sarcini imobiliare sau indisponibilizări. Obiectul publicității imobiliare bazată pe sistemul de evidență al cadastrului general este înscrierea în cartea funciară a acelor acte sau fapte juridice care au legătură cu bunurile imobile.

Sistemul de publicitate imobiliară trebuie să fie supus unui neîncetat proces de perfecționare și adaptare, date fiind frecventele modificări de natură socială și economică care survin în actuala epocă. Acest proces de adaptare, care se desfășoară prin emiterea unor noi acte normative și/sau modificarea celor vechi, are loc în scopul asigurării unor relații juridice ale căror consecințe trebuie să fie caracterizate de un nivel sporit de predictibilitate.

Ordinul 1608/2016 privind modificarea şi completarea Regulamentului de avizare, recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară, aprobat prin Ordinul directorului general al A.N.C.P.I. nr. 700/2014, a fost publicat în „Monitorul Oficial” nr. 66/2017. Vom examina, în cele ce urmează, noutățile legislative pe care le-a adus recent publicata reglementare.

Se precizează că extrasele de carte funciară pentru informare sau autentificare pot fi solicitate şi eliberate şi prin intermediul platformei online, pe baza contului de utilizator şi a parolei, pentru cărţile funciare disponibile în sistemul informatic. Aceste extrase sunt generate în mod automat, în format electronic şi sunt semnate cu semnătură electronică, pe baza unui certificat calificat.

 

Verificările din teren, necesare în scopul corectării erorilor

La cererea persoanei interesate sau din oficiu, comisiile constituite la nivelul oficiilor teritoriale realizează îndreptarea erorilor comise cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară, în situația imobilelor înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, aflate în intravilan, împrejmuite, şi a celor aflate în extravilan, unde există plan parcelar recepţionat. În acest scop se vor realiza verificări în teren.

Membrii comisiei vor identifica şi efectua măsurători ale limitelor existente în teren şi vor întocmi un proces-verbal care stă la baza actualizării cărţii funciare. Punerea în acord a limitelor din teren cu acelea din baza de date a oficiului teritorial va fi efectuată doar prin măsurători. Potrivit ultimelor știri juridice, încheierea de carte funciară prin care s-a dispus actualizarea menţiunilor din cartea funciară se comunică părţilor interesate, fiind supusă căilor legale de atac.

 

Comisia pentru îndreptarea erorilor – atribuții

Printre atribuţiile Comisiei constituite pentru îndreptarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară se numără analiza cererilor persoanelor interesate şi luarea deciziilor legate de oportunitatea verificării efectuate în teren, convocarea persoanelor implicate, efectuarea verificării în teren prin realizarea unor măsurători, întocmirea procesului-verbal, ce va fi semnat de către persoanele prezente la verificare (și va conţine inclusiv fotografii de la fața locului) și prelucrarea datelor rezultate în urma măsurătorilor.

Comisia constituită pentru îndreptarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară prezintă o soluţie de actualizare a informaţiilor tehnice ale imobilelor, alcătuiește referatul pentru îndreptarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară, dar și actualizează sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.

Tot Comisia va introduce în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară imobilele provenite din conversii, ce nu pot fi integrate fără efectuarea de măsurători în teren și concepe documentaţia de repoziţionare, care va conţine şi procesul-verbal întocmit în urma verificării efectuate pe teren.

 

Verificările la fața locului

Comisiile formate din specialişti de cadastru şi carte funciară, constituite pentru corectarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară efectuează verificări în teren, la solicitarea persoanelor interesate, în cazul imobilelor înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, pentru zone clar delimitate, în sensul clarificării situaţiei din zona respectivă şi a actualizării cărţilor funciare.

Din ultimele știri juridice putem afla că specialiştii de carte funciară trebuie să verifice identitatea proprietarului, situaţia juridică a imobilului conform înscrierii în cartea funciară iar comisia va trebui să întocmească un proces-verbal, acompaniat de către o anexă grafică şi de către inventarul de coordonate ale punctelor ce definesc limitele materializate în teren, pe care se va întemeia actualizarea cărţii funciare.

Precizare: comisia constituită pentru îndreptarea erorilor comise cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară nu este îndreptățită să rezolve litigiile dintre părţi, aflate pe rolul instanţei. Obiectul sesizării comisiei l-ar putea face erorile privitoare la informaţiile grafice şi textuale existente în prima parte a cărţii funciare, cu excepţia situaţiilor în care există o cerere în curs de soluţionare pentru imobilul cu pricina.

 

S-a constatat un deficit de suprafaţă? Care este procedura de urmat?

Atunci când vine vorba despre imobile aflate în extravilan, ce au făcut obiectul legilor de restituire a proprietăţilor, dacă la nivelul unei tarlale se observă un deficit de suprafaţă, după stabilirea amplasamentelor parcelelor şi realizării măsurătorilor va fi diminuată suprafaţa fiecărui imobil din tarla, proporţional cu situaţia din titlul de proprietate. Proprietarii respectivelor imobile pot solicita atribuirea diferenţei de suprafaţă.

Dacă, la nivelul unui sector cadastral, se constată un deficit de suprafaţă şi nu se pot stabili amplasamentele parcelelor, în cazul imobilelor situate în extravilan care au făcut obiectul legilor de restituire a proprietăţilor executantul lucrărilor va identifica amplasamentele imobilelor înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, precum și amplasamentele imobilelor neînscrise în sistemul integrat, pe baza titlurilor de proprietate şi a limitelor indicate de către titulari, reprezentantul primăriei sau alte persoane.

Potrivit ultimelor noutăți legislative, ulterior vor fi stabilite amplasamentele corectate şi suprafeţele diminuate ale imobilelor pentru încadrarea în suprafaţa măsurată a sectorului cadastral iar executantul lucrărilor va solicita acordul titularilor dreptului de proprietate pentru înregistrarea situaţiei cadastrale propuse. Acordul titularilor va fi cuprins în fişa de date a imobilelor, sub forma unei declaraţii pe propria răspundere.

Dacă titularii nu sunt de acord cu situaţia propusă, executantul va stabili un singur imobil pentru întregul sector cadastral. Pentru acest imobil va deschide o carte funciară a titlurilor de proprietate din sector. Cartea funciară a titlurilor de proprietate va cuprinde, la partea întâi, descrierea imobilului şi suprafaţa măsurată, iar la partea a doua va cuprinde înscrierea titularilor drepturilor de proprietate, conform actelor juridice.

Va fi deschisă o carte funciară individuală derivată din cartea funciară a sectorului cadastral, care va cuprinde, la partea întâi, descrierea imobilului şi suprafaţa din actul de proprietate, iar la partea a doua se va intabula dreptul de proprietate în favoarea titularului conform actelor juridice, pentru fiecare imobil din titlul de proprietate care intră în alcătuirea sectorului cadastral.