Cum va fi monitorizată prezența la vot și cum va fi prevenit votul ilegal?


sistem-informatic-alegeri
În atâția ani de când tot exersăm votul democratic,  mulți dintre noi am înțeles că „dacă votul nostru ar putea schimba ceva, nimeni nu ne-ar mai lăsa să votăm.”  (Mark Twain) Și totuși, în ziua alegerilor ne prezentăm conștiincioși la urne pentru a ne exprima punctul de vedere, cu speranța că părerea noastră va conta de această dată.

Având în vedere că, aproape la fiecare scrutin electoral au fost semnalate cazuri de voturi ilegale, legiuitorul a decis crearea unui sistem informatic care să avertizeze atunci când sunt tentative de fraude electorale, să poată număra alegătorii prezenți la urne și să verifice dacă aceștia sunt arondați la secția unde s-au prezentat. Acest sistem a fost implementat la alegerile din 5 iunie 2016.

Având în vedere că alegerile parlamentare bat la ușă și ținând cont de experiența de la alegerile din vară atunci când sistemul informatic a fost testat prima dată, legiuitorul a decis să aducă anumite modificări cu privire la modul în care se vor desfășura viitoarele alegeri.

Aceste aspecte au fost dezvoltate prin Hotărârea Autorității Electorale Permanente (AEP) nr. 41/2016 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind funcţionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, selecţia şi desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobate prin Hotărârea AEP nr. 9/2015 care a fost publicată în Monitorul Oficial 834 din 21 octombrie 2016. Prevederile se aplică de la publicare.

Ce va semnala sistemul informatic de monitorizare și de prevenire a votului ilegal (SIMPV)?

În afara prevenirii votului ilegal, a verificării identității alegătorilor, știrile juridice prevăd că SIMPV va semnala cazurile în care alegătorii au confirmat primirea actelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondență și cele în care actele de identitate ale acestora nu mai sunt valabile.

SIMPV va cuprinde și lista cu alegătorii care au comunicat AEP pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea actelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondență din motive neimputabile lor și cazurile în care aceste acte nu le-au parvenit până cel mai târziu cu 20 de zile înainte de data alegerilor.

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) va fi implicat în alegeri

Știrile juridice prevăd că STS are obligația de a asigura la sediul fiecărui birou electoral al secției de votare din țară un terminal informatic cu mecanisme de preluare automată și manuală a datelor de identificare din zona de citire automată cu caractere identificabile optic din cărțile de identitate și pașapoartele celor care se prezintă la vot. În plus, trebuie să asigure acces la sistemul informatic central prin serviciile existente la sediul biroului electoral al secției de votare sau prin rețelele operatorilor de telefonie mobilă.

Noutățile legislative prevăd că în cazul secțiilor de votare din străinătate, STS va asigura câte două terminale informatice asemănătoare celor descrise anterior.

Operatorii de calculator

Pentru a fi operator de calculator la secția de votare trebuie să aibă cetățenia română și domiciliul în România, să cunoască limba română (scris și vorbit), să aibă minimum 18 ani împliniți, să aibă capacitate deplină de exercițiu, să fi absolvit învățământul general obligatoriu și să aibă cunoștințe de bază în tehnologia informației.

Știrile juridice prevăd că, la desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare, se va avea în vedere și activitatea desfășurată la procesele electorale anterioare. Pentru operatorii de calculator care nu sunt repartizați pe secții de votare, legea prevede obligația de a acorda suport tehnic pentru asigurarea funcționalității SIMPV sub coordonarea STS și de a înlocui operatorii de calculator repartizați pe secții de votare dacă aceștia nu își mai pot îndeplini atribuțiile. Aceste reguli se aplică pentru secțiile de votare din România.

În cazul secțiilor de votare organizate în străinătate, operatorii de calculator sunt desemnați pe baza propunerii MAE. La aceste secții sunt desemnați câte doi operatori de calculator.

Verificarea datelor de identificare ale alegătorilor

La intrarea în secția de vot alegătorii au obligația de a prezenta cartea de identitate operatorului de calculator din secția de votare. Dacă alegătorii au acte de identitate care au zonă de citire automată, CNP-ul va fi preluat automat. Dacă data expirării actului este anterioară datei alegerilor, va apărea mesajul „atenție! Este posibil ca actul de identitate să fie expirat!” În acest caz, operatorul de calculator predă actul de identitate președintelui biroului electoral și îl anunță că este expirat. Acest aspect este consemnat într-un formular special. 

Dacă este validat CNP-ul și actul de identitate nu este expirat, operatorul de calculator îl va preda președintelui secției de votare sau altui membru indicând poziția la care este înscris alegătorul pe listă.

În cazurile speciale în care se votează cu urna specială, la momentul întoarcerii echipei de membri ai biroului electoral al secției de votare cu urna, operatorul de calculator introduce în sistem CNP-ul alegătorilor care au votat prin această procedură.

Tehnica, bat-o vina!

Până la momentul introducerii sistemului informatic, evidența alegătorilor sau votul ilegal erau greu de verificat. De acum, cu ajutorul tehnicii se presupune că votul ilegal va fi depistat imediat, alegătorii nearondați la o anumită secție vor fi identificați de îndată, iar cei care vor să voteze cu acte de identitate expirate nu vor avea această posibilitate.

Cu sau fără tehnică, realitatea este că „nu contează cine votează, contează cine numără voturile.” (Stalin)