Din 2017 toate PFA-urile obligate să limiteze activitatea la 5 clase CAEN


pfa
Din 2016 Codul fiscal a dat o lovitură PFA-urilor stabilind cotele de contribuții pe care acestea au obligația să le achite, totodată precizând și o serie de contribuții opționale pentru aceste forme de organizare. Astfel, din 2016 PFA-urile achită obligatoriu contribuția de asigurări sociale (CAS) de 10,5% sau 26,3% conform opțiunii, calculată la venitul net obținut și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) de 5,5%.

Prin aceste noutăți legislative, micii întreprinzători au fost afectați ținând cont de faptul că taxele obligatorii impuse de stat le-au afectat bugetul fragil. Mulți nu au supraviețuit acestor taxe și au decis închiderea afacerii. Mai există și unele contribuții opționale, cea pentru bugetul asigurărilor de șomaj (0,5% din venitul asigurat),  cea pentru asigurarea în caz de accidente de muncă și boli profesionale și contribuția pentru concedii și indemnizații ( care este de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit).

În dorința de a-i ajuta și mai mult pe aceștia, legiuitorul a stabilit noi reguli cu privire la organizarea și funcționarea PFA-urilor, aspecte care sunt descrise în Legea nr. 182/2016 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale. Aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial 828 din 19 octombrie 2016 și intră în vigoare la 17 ianuarie 2017.

Înregistrarea și autorizarea funcționării

Noutățile legislative prevăd că reprezentantul întreprinderii familiale are obligația să se înregistreze la registrul comerțului înainte de începerea activității. Dacă acesta nu formulează cererea în 15 zile de la încheierea acordului de constituire (în reglementarea anterioară termenul era de 7 zile), oricare membru al întreprinderii familiale cu capacitate deplină de exercițiu poate cere înregistrarea și autorizarea funcționării. Știrile juridice prevăd că în toate cazurile, cererea de înregistrare trebuie formulată în 20 de zile de la încheierea acordului de constituire (în reglementarea anterioară termenul era de 15 zile).

Pot înființa PFA, întreprindere familială cei care au capacitate deplină de exercițiu (cu excepția membrilor întreprinderilor familiale care nu au calitatea de reprezentant care trebuie să aibă cel puțin 16 ani), să nu fi săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, contabile, vamale și cele legate de disciplina financiar-fiscală și să aibă un sediu social declarat. Legat de sediul social/punctele de lucru se va prezenta actul ce atestă dreptul de folosință asupra imobilului cu destinația sediu social/punct de lucru.

Dacă la sediul profesional, imobil cu destinația de locuință, nu se desfășoară nicio activitate economică, PFA-ul, titularul întreprinderii individuale sau a celei familiale care are dreptul de folosință asupra imobilului va depune o declarație pe propria răspundere, sub semnătură privată, prin care va preciza că la acel sediu nu se desfășoară nicio activitate economică.

Dacă actele depuse la registru nu sunt complete se va acorda un termen de maximum 15 zile pentru completarea lor. Rețineți că acest termen poate fi prelungit doar o dată cu maximum 15 zile. Dacă nu sunt îndeplinite condițiile legale, cererea va fi respinsă.

Împotriva rezoluției de respingere, se poate formula plângere în 15 zile de la pronunțare sau de la comunicare. Plângerea se depune la judecătoria în a cărei rază teritorială se află sediul profesional al solicitantului. Cererea este scutită de plata taxei de timbru.

Dacă cererea este completă, se va elibera certificatul de înregistrare în 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii. Același termen este și dacă se depune o cerere de înscriere mențiuni.

Dacă se schimbă sediul profesional în alt județ, registrul comerțului la care este înregistrat PFA-ul va aproba cererea de schimbare a sediului, de înregistrare în registrul comerțului de la noul sediu și radierea de la vechiul sediu.

Limitarea numărului de activități și de angajați

Noutățile legislative stabilesc că PFA-ul poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase CAEN, iar întreprinderea individuală cel mult 10 clase CAEN. Aceste limitări nu există în prezent.

Știrile juridice prevăd că pentru a-și exercita activitatea, PFA-ul  poate stabili relații contractuale cu orice persoane fizice și juridice, cu alte PFA-uri, întreprinderi individuale sau familiale pentru efectuarea unei activități economice fără ca aceasta să își schimbe statutul dobândit.

PFA poate lucra singură sau cu cel mult 3 persoane angajate de aceasta cu contract de muncă. În prezent nu este limitat numărul de angajați. Rețineți că o persoană titulară PFA poate cumula calitatea de PFA cu cea de salariat al unei terțe persoane care funcționează în același domeniu sau în alt domeniu decât cel pentru care PFA este autorizată.

Întreprinderea individuală poate angaja cel mult 8 persoane salariați, terțe persoane, cu contract de muncă și poate stabili relații contractuale cu orice persoane fizice și juridice, cu alte întreprinderi familiale, individuale, cu PFA-uri în scopul de a efectua activități economice fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic. Și în acest caz, în prezent, nu există o limită a numărului de salariați.

Răspunderea PFA

Titularul PFA și persoana fizică titular a întreprinderii individuale răspunde pentru obligațiile asumate în exploatarea activității economice cu bunurile din patrimoniul de afectațiune (drepturile și obligațiile afectate exercitării unei activități economice, prin declarație scrisă sau prin acord de constituire sau act adițional). Dacă aceste bunuri nu sunt suficiente pentru plata creanțelor se vor putea urmări și celelalte bunuri ale debitorului.

Membrii întreprinderii familiale răspund solidar și indivizibil pentru datoriile contractate de reprezentant în exploatarea întreprinderii cu patrimoniul de afectațiune și apoi cu întreg patrimoniul lor.

Studenții scutiți de plata taxelor

Studenții care vor să înființeze propria afacere nu vor achita taxele de înregistrare a PFA la registru comerțului. Vor beneficia de aceste facilități studenții care urmează cursurile unei universități acreditate în România, sunt în anul II, au promovat integral la data solicitării toate examenele și nu au împlinit 30 de ani. La cerere vor atașa dovada emisă de universitate că sunt studenți și că sunt cu examenele la zi.

PFA-urile au 2 ani pentru a intra în legalitate

Până în 17 ianuarie 2019 toate PFA-urile au obligația de a efectua modificările ce se impun pentru a rămâne cu 5 clase de activități. Cu această ocazie își pot schimba forma de organizare. Aceste modificări sunt scutite de plata taxelor la registru comerțului.

Cu 30 de zile înainte de împlinirea celor 2 ani se va publica de către registru comerțului lista cu PFA-urile care nu au efectuat modificările. În 60 de zile după 17 ianuarie 2019, cei care nu și-au îndeplinit obligația vor fi radiați din oficiu de către registru.