Va fi legiferat ridesharingul! Care sunt propunerile proiectului de lege?


descarcare-8Nu de puţine ori poate vi s-a întâmplat să călătoriţi cu o altă persoană cu maşina lui sau a dumneavostră împărţind cheltuielile aferente transportului. Această activitate este denumită ridesharing şi devine tot mai populară în zilele nostre.

Serviciul online de ridesharing, prin care proprietarul unei mașini care pleacă din localitate intră în prealabil în legătură cu o altă persoană și se înțeleg să călătorească împreună în aceeași direcție, împărțind costul de transport, va fi legiferat de Parlament. Astăzi, în România, nu există vreun text de lege care să se refere explicit la acest serviciu constituind o noutate legislativă.

La Senat (prima Cameră sesizată) se află înregistrată pentru dezbatere Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicată în Monitorul Oficial nr. 38/2003, prin care se reglementează activitatea de co-voiajare (ridesharing).

Propunerea definește co-voiajarea ca reprezentând activitatea de transport fără scop lucrativ, desfășurată între persoane fizice independente, care presupune utilizarea în comun, fără scop profesional, a unui autovehicul cu cel mult 9 locuri, de către un conducător auto și unul sau mai mulți pasageri care călătoresc în aceeași direcție, cu condiția ca deplasarea să fie efectuată de către conducătorul auto în scop personal, iar conducătorul auto împreună cu pasagerul sau pasagerii împart exclusiv costurile deplasării propuse.

Activitățile de co-voiajare vor fi desfășurate doar de conducătorii auto care dețin în proprietate un autovehicul sau beneficiază de dreptul de a folosi respectivul autovehicul în scop personal, indiferent de titlul în baza căruia a fost acordat.

Activitățile de co-voiajare vor fi intermediate printr-o platformă digitală, administrate de către un furnizor de servicii terț, indiferent dacă activitatea furnizorului de servicii terț este remunerată. La înregistrarea pe platformă, conducătorii auto și pasagerii vor consimți în mod expres acceptarea și respectarea termenilor unilateral stabiliți de platforma digitală.

Potrivit ştirilor juridice, la cerea autorităților competente, conducătorii auto și pasagerii au obligația de a furniza suficiente informații, sub orice formă, astfel cum au fost acestea eliberate de platformă, care să ateste desfășurarea activității de co-voiajare. Şoferul și pasagerul vor fi însă obligați să anunțe Poliția, la cerere, despre data călătoriei, punctul de plecare și destinația, precum și să transmită datele de identificare.

Potrivit propunerii în discuție, este interzis trasportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, cu excepția activității de co-voiajare. Iniţiativa legislativă prevede posibilitatea ca şoferul să primească bani de la pasager, însă nu trebuie să îi primească în scop lucrativ, adică pentru a obţine profit. “Şoferul şi pasagerul împart costul carburantului, pot să meargă să platească amândoi la pompă, de exemplu. Dar şoferul nu poate să spună că vrea să îşi amortizeze şi costurile cu uleiul de exemplu. Cu toate astea, propunerea legislativă nu stabileşte nicio limită privind suma pe care o poate cere un şofer unui pasager. Practic, rămâne la latitudinea platformei de covoiajare dăcă impune un tarif sau un plafon tarifar pe care să-l aplice şoferul pasagerului.

Parlamentarul a recunoscut că se aşteaptă la proteste din partea taximetriştilor şi a altor operatori de transport, care se plâng de concurenţa din partea platformelor de ridesharing, în condiţiile în care iniţiativa legislativă din Parlament vine să stabilească un cadru legal clar pentru aceste platforme online.

Iniţiativa legislativă mai are multe etape de trecut pentru a deveni lege şi a fi aplicată: trebuie să obţină avize şi rapoarte de la comisiile din Senat, apoi să treacă de plen, pentru ca pe urma să treacă prin proceduri similare şi în Camera Deputaţilor. După aprobarea în Parlament, legea trebuie să fie promulgată de preşedintele ţării şi apoi publicată în Monitorul Oficial, pentru a putea intra în vigoare.