Vrei să adopți un copil? Legiuitorul a simplificat procedura!


adoptie

Pentru că în România birocrația din cadrul adopțiilor a încetinit procedura, legiuitorul a decis că este momentul să simplifice modul în care poate fi adoptat un copil, solicitând mai puține acte celor care doresc să adopte și reducând timpul de adopție.

În Monitorul Oficial 623 din 12 august 2016 a fost publicată Hotărârea nr. 579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 233/2012 privind serviciile şi activităţile ce pot fi desfăşurate de către organismele private române în cadrul procedurii adopţiei interne, precum şi metodologia de autorizare a acestora şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.441/2004 cu privire la autorizarea organizaţiilor private străine de a desfăşura activităţi în domeniul adopţiei internaţionale.

Care sunt pașii ce trebuiesc urmați?

Cei care doresc să adopte vor fi informați prealabil formulării cererii de adopție de către direcția pentru protecția copilului cu privire la actele necesare și durata acesteia. La cerere vor atașa copii de pe actele de identitate, o declarație autentică că au locuit efectiv și continuu în România în ultimele 6 luni anterioare cererii și nu au existat absențe temporare care cumulat să depășească 3 luni. Dosarul va conține copii legalizate ale certificatelor de naștere, a certificatului de căsătorie sau hotărârii de divorț, după caz, copie a titlului de proprietate asupra locuinței, certificat cazier judiciar, adeverințe de venit și adeverințe medicale cu privire la stare de sănătate. Legiuitorul a eliminat obligația de a aduce caracterizări de la locul de muncă.

După depunerea actelor, se începe procedura de evaluare pentru familia ce dorește să adopte. Aceasta va fi efectuată de un asistent social și un psiholog și va cuprinde evaluarea socială, psihologică și pregătirea pentru asumarea în cunoștință de cauză a rolului de părinte. Evaluarea socială are loc în 6 întâlniri, cea  psihologică în 4 întâlniri, iar cea pentru evaluarea și dezvoltarea capacității familiei de a răspunde nevoilor copilului se desfășoară pe durata a 3 sesiuni individuale sau de grup cu o durată de minimum 12 ore. După parcurgerea celor 3 etape ale evaluării se va întocmi un raport final de evaluare a capacității de a adopta a familiei respective. Perioada de evaluare a fost scurtată de la 120 de zile la 90 de zile.

Raportul final de evaluare va fi comunicat adoptatorului în 5 zile lucrătoare de la finalizarea sa. Dacă se propune eliberarea atestatului de familie aptă pentru adopție, se va emite decizia de emitere a atestatului care este valabil 2 ani. Dacă rezultatul evaluării este nefavorabil și se propune neeliberarea atestatului, raportul final poate fi contestat la direcția competentă să emită atestatul în 5 zile lucrătoare de la comunicare.

Pentru a putea adopta un copil se verifică dacă există potrivire între acesta și familiile care au atestat și și-au exprimat dorința de a adopta. Dacă aceasta este realizată se trece la potrivirea practică ce presupune informarea familiei cu privire la nevoile copilului și întâlnirea familiei cu copilul. Dacă familia adoptatoare refuză de 5 ori continuarea potrivirii practice, deci refuză interacțiunea cu 5 copii, va avea obligația de a parcurge un program de informare și consiliere cu privire la caracteristicile copiilor adoptabili. Acest program este obligatoriu și cuprinde 3 întâlniri, iar până la finalizarea sa familia respectivă este exclusă din procedură.

Dacă familia acceptă continuarea potrivirii practice, va avea loc prima întâlnire cu copilul. În 3 zile de la acest moment, familia își exprimă în scris opinia cu privire la continuarea procedurii. Dacă acceptă se va stabili un program de vizitare a copilului unde la cel puțin 2 întâlniri va participa și psihologul. Pentru a vedea compatibilitatea dintre copil și familia adoptatoare se recomandă un număr de minim 4 întâlniri. La final se întocmește raportul de potrivire și în 5 zile de la acest moment direcția de la domiciliul copilului va sesiza instanța pentru încredințarea copilului în vederea adopției.

Executarea hotărârii judecătorești prin care s-a admis cererea de încredințare în vederea adopției are loc în baza unui certificat de grefă emis de instanță. După acest moment, are loc urmărirea evoluției relațiilor dintre copil și familie, sens în care în prima săptămână de la mutarea efectivă a copilului la familia adoptatoare are loc prima vizită a responsabilului de caz. Se întocmesc rapoarte bilunare privind evaluarea relațiilor copil-familie adoptatoare. La finalul perioadei de încredințare se întocmește raportul final cu propunerea de încuviințare a adopției.

Cererea de încuviințare a adopției se depune de adoptatori sau de direcția de protecția copilului la instanță cu cel puțin 5 zile înainte de împlinirea perioadei pentru care a fost dispusă încredințarea în vederea adopției. Această acțiune este scutită de plata taxei de timbru.

Cei care adoptă beneficiază de indemnizație și concediu de acomodare

Concediul de acomodare se acordă celor care adoptă, are o durată de un an și include și perioada încredințării în vederea adopției și este considerat vechime în muncă. Salariatul care adoptă are dreptul la o indemnizație lunară care se acordă la cererea celui aflat în concediu de acomodare. La cerere va atașa copia cărții sale de identitate, copia certificatului de naștere al copilului și acte privind realizarea de venituri supuse impozitului.

În 10 zile de când a fost pusă în executare hotărârea de încredințare în vederea adopției, cererea însoțită de acte se depune la agenția pentru plăți și inspecție socială județeană/a municipiului București unde are domiciliul persoana îndreptățită. Rețineți că dacă cererea este depusă fără respectarea celor 10 zile, dar până la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă încredințarea adopției, drepturile se acordă de la data la care este depusă cererea.

Știrile juridice prevăd că indemnizația se achită prin mandat poștal sau în cont curent personal sau cont de card, după cum a optat persoana îndreptățită. Plata indemnizației are loc începând cu ziua următoare celei în care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției. Cuantumul acestei indemnizații este de 3,4 ISR (unde ISR este 500 lei), astfel încât cel aflat în concediu de acomodare va primi 1.700 lei lunar.

Rețineți că pentru drepturile celor aflați în concediu de acomodare nu se datorează impozit și contribuții sociale, excepție fac contribuția la sănătate, care este achitată de autorități. La fel, salariatul care se află în concediu de acomodare și primește indemnizația lunară nu are dreptul să ceară concediu pentru creșterea copilului sau stimulent de inserție.

Ce obligații au angajatorii?

Angajatorii au obligația de a acorda salariatului sau salariaților (soț, soție) care adoptă timp liber pentru efectuarea evaluărilor impuse de obținerea atestatului și realizarea potrivirii practice fără să le diminueze salariul, în limita a maximum 40 de ore/an.

Angajatorii care nu acordă cele 40 de ore/an și/sau concediul de acomodare, pot fi amendați cu sume de la 1.000 la 2.500 lei. Rețineți că angajatorului îi este interzis să dispună încetarea raporturilor de muncă pe perioada concediului de acomodare, cu excepția concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizării judiciare, a falimentului sau a desființării acestuia.