Raportul anual întocmit de titularii licenţelor din sectorul energiei electrice a suferit unele modificări


descărcare (28)Titularii de licenţe în sectorul energiei electrice au obligația  să întocmească şi să transmită anual la ANRE un raport financiar referitor la activităţile ce fac obiectul licenţei, precum și un raport de activitate privind la derularea activităților sale pe parcursul anului precedent.

Metodologia de întocmire a raportului anual este prevăzut în Ordinul nr. 32/2016 privind aprobarea Metodologiei de întocmire a Raportului anual de către titularii de licenţe din sectorul energiei electrice şi privind modificarea unor ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicat în Monitorul Oficial nr. 594/2016, care poate fi consulat pe portalele juridice.

Ce trebuie să conţină raportul?

În cadrul Raportului anual sunt cuprinse informaţii de natură administrativă, tehnico – organizatorică, economică şi financiar – contabilă (contabilitatea financiară şi de gestiune).

La întocmirea Raportului anual se au în vedere următoarele cerinţe: fiecărui tip de activitate i se alocă doar informaţiile implicate de respectiva activitate; suma valorilor indicatorilor financiar – contabili, detaliaţi pe activităţi pentru care operatorii economici deţin licenţe acordate de către ANRE şi alte activităţi pentru care nu deţin licenţe acordate de către ANRE, trebuie să coincidă cu valorile respectivilor indicatori pe total entitate juridică, cuprinse în cadrul situaţiilor financiare anuale; indicatorii care se regăsesc în mai multe documente din structura Raportului anual, având aceeaşi semnificaţie pentru acelaşi an, trebuie să coincidă valoric.

La cererea expresă a ANRE şi respectând termenul precizat în cerere, titularii de licenţe au obligaţia de a transmite informaţii complete şi detaliate privind principiile, politicile contabile şi legislaţia care au stat la baza întocmirii Raportului anual, completări/clarificări/detalieri/corecţii privind datele conţinute în cadrul Raportului anual, varianta corectată a Raportului anual, în situaţia transmiterii unui Raport anual ce nu respectă prevederile prezentei metodologii.

Care este structura raportului anual?

Ştirile juridice arată că raportul anual are următoarea structură: foaia de gardă, prezentarea cadrului administrativ şi organizatoric, prezentarea cadrului tehnic de desfăşurare a activităţilor, declaraţia privind cifra de afaceri realizată în anul [n] din desfăşurarea activităţilor licenţiate de către ANRE, tabelul cu situaţia veniturilor şi cheltuielilor, note justificative referitoare la principiile, politicile, modul de calcul şi alocare a elementelor financiar – contabile, aplicate în completarea situaţiei veniturilor şi cheltuielilor, copia formularelor privind: Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii la data de 31.12.[n] şi Situaţia veniturilor şi cheltuielilor la data de 31.12.[n], din cadrul situaţiilor financiare anuale la data de 31.12.[n], întocmite de către titularii de licenţe şi depuse la autoritatea de administrare fiscală, copia Raportului de audit aferent situaţiilor financiare anuale la data de 31.12.[n], dacă titularul de licenţe are această obligaţie conform prevederilor legale în vigoare.

La ce an se raportează?

Raportul anual reflectă rezultatele obţinute din desfăşurarea în anul [n] a activităţilor licenţiate de către ANRE şi se depune la ANRE cel târziu la data – limită prevăzută de lege pentru depunerea situaţiilor financiare anuale la autoritatea de administrare fiscală din România. Iar titularii de licenţe care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic au aceleaşi obligaţii de raportare către ANRE precum titularii de licenţe pentru care exerciţiul financiar coincide cu cel calendaristic, conform prevederilor prezentei metodologii.

În situaţia în care în anul respectiv au loc transferuri de responsabilităţi/activităţi, realizate prin intermediul unuia sau mai multor contracte, fapt ce determină retragerea uneia sau mai multor licenţe acordate de către ANRE unor titulari de licenţe şi acordarea de licenţe altor operatori economici, noii titulari de licenţe au obligaţia de a raporta în cadrul Raportului anual aferent anului [n] informaţiile.

Care este scopul noilor reglementări?

Se propune simplificarea procedurii de întocmire şi de transmitere a rapoartelor de către titularii de licenţe, prin:

  • comasarea într-un singur raport – Raportul anual, a datelor şi informaţiilor pe care titularii de licenţe au obligaţia de a le prezenta în raportul financiar şi, respectiv, în raportul de activitate;
  • eliminarea, din rapoarte, a unor date şi informaţii ce ţin de activităţi care nu se află în domeniul de reglementare al ANRE;
  • eliminarea din rapoartele anuale, în scopul evitării redundanţei, a unor date şi informaţii pe care titularii de licenţe le transmit la ANRE, în conformitate cu reglementări specifice, emise de autoritatea competentă, prin care se stabilesc periodicitatea de transmitere a datelor şi formatele (formulare/machete) pentru înscrierea acestora;
  • simplificarea structurii rapoartelor în funcţie de impactul fiecărui tip de activitate, ce face obiectul unei licenţe acordate de ANRE, asupra funcţionării SEN şi a pieţei de energie electrică, în cazul producătorilor care au în exploatare capacităţi cu puterea electrică instalată totală mai mică sau egală cu 1 MW.

Dacă ne raportăm la importanţa domeniului este primordial ca cei care deţin licenţă să întocmească acest raport anual, activitatea lor fiind controlată, evitându-se apariţia situaţiilor haotice şi necontrolabile.