Informaţiile pe care trebuie să le cunoaştem despre garanţia unui produs


imagesgarCetățenii care cumpără produse de la comercianți au dreptul de a beneficia de garanție pentru acestea, conform legislației în vigoare. În situația în care produsele au probleme și nu pot fi folosite cum trebuie, cumpărătorii trebuie doar să facă dovada achiziției acestora pentru a se bucura de reparații, înlocuire sau returnarea banilor.

Pentru a asigura protecția consumatorilor, adică a persoanelor fizice care cumpără produse de la comercianți, legislația stabilește unele reguli stricte. Principalele dispoziții referitoare la garanții sunt incluse, în momentul de față, în Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, republicată în Monitorul Oficial nr. 347/2008.

Astfel dacă un consumator a cumpărat un produs care nu poate fi folosit cum trebuie, acesta are la dispoziție trei variante: fie cere repararea, fie cere înlocuirea, fie cere banii înapoi. Acestea sunt, practic, accesibile în baza garanției legale de conformitate (dar și a garanției comerciale), iar cumpărătorul trebuie doar să facă dovada faptului că a achiziționat produsul respectiv de la vânzătorul vizat (bon fiscal, factură).

Trebuie să facem diferenţa între garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială. Legea nr. 449/2003  le defineşte, iar garanția legală de conformitate este protecția juridică a consumatorului rezultată prin efectul legii în raport cu lipsa de conformitate, reprezentând obligația legală a vânzătorului faţă de consumator ca, fără solicitarea unor costuri suplimentare, să aducă produsul la conformitate, incluzând restituirea prețului plătit de consumator, repararea sau înlocuirea produsului, dacă acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă. Garanția comercială reprezintă orice angajament asumat de vânzător față de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a prețului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă. Concret, garanția legală asigură mereu protecția consumatorului în baza legii, pentru lipsa de conformitate a unui produs, iar garanția comercială este un angajament asemănător asumat de vânzător în mod complementar.

Ştirile juridice şi legislaţia atrag atenţia asupra faptului că drepturile legale pe care le au consumatorii nu pot fi condiționate în niciun fel de păstrarea ambalajului original al produselor pe care le cumpără. Asta înseamnă că un vânzător nu poate cere ambalajul original atunci când un consumator vrea repararea sau înlocuirea unui produs și nici atunci când se solicită returnarea banilor. Această prevedere este expres inclusă în Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și sună în felul următor: „Se interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrare a ambalajului”. Nerespectarea acestei reguli poate echivala cu o amendă cuprinsă între 15.000 și 25.000 de lei. Iar în situația în care un comerciant condiționează garanția sau returnarea unui produs de prezentarea ambalajului original, persoanele fizice se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. De asemenea, consumatorii pot face reclamații la această autoritate și pentru alte încălcări ale legislației în relația pe care o au cu vânzătorii de produse.

În concluzie garanţia reprezintă o modalitate prin care vânzătorii şi producătorii se obligă să comercializeze produse care trebuie să îşi menţină parametrii  ce determină valoarea de întrebuinţare iniţială, deci care trebuie să respecte specificaţiile contractului de vânzare cumpărare, precum şi alte angajamente ale vânzătorului, fără a solicita din partea consumatorului costuri suplimentare, în condiţiile în care acesta îl utilizează conform instrucţiunilor de folosire.