Notificarea persoanei fizice în cazul dării în plată


scl

Asociația Română a Băncilor a informat asupra faptului că s-a stabilit o procedură de raportare și notificare a persoanelor fizice care vor beneficia de drepturile izvorâte din legea dării în plată (Legea nr. 77/2016), inclusiv asupra notificării băncii de către consumatori.

Potrivit acesteia ”Clientul va fi raportat la Biroul de Credit cu starea contului înregistrată la data notificării și cu mențiunea «notificare dare în plată»”.

Informarea persoanei în cauză este necesară și sub aspectul informațiilor ce trebuie în mod obligatoriu furnizate acesteia, dar și pentru a-și putea exercita ulterior celelalte drepturi, precum: dreptul de acces la date, dreptul de intervenţie asupra datelor (inclusiv de rectificare), dreptul de opoziţie. În acest sens, de exemplu, în cazul unor date inexacte, raportate de instituțiile de credit, persoana afectată poate face uz de drepturile garantate de Legea nr. 677/2001, inclusiv de cel de a adresa plângere către Autoritatea de Supraveghere.

Informarea prealabilă a persoanelor raportate este esențială, întrucât după transmiterea datelor de către o instituție de credit la Biroul de Credit, informațiile referitoare la un anume debitor rămân stocate pe un termen de 4 ani și sunt disponibile atât biroului de credit cât și tuturor celorlalți participanți. Aceștia din urmă, la rândul lor, preiau informația și o utilizează cu ocazia analizării gradului de risc și solvabilitate al persoanelor vizate (de pildă, cu ocazia solicitării unui nou credit).

Din aceste considerente, pentru asigurarea unei informări adecvate și pentru o protecție eficientă a drepturilor persoanelor raportate, Autoritatea de Supraveghere apreciază că este necesară înştiinţarea prealabilă a persoanelor vizate, realizată cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data transmiterii la Biroul de Credit.