Cât de legale sunt pensiile acordate aleșilor locali?


imagine drept civil
Mai este puțin și se dă startul alegerilor locale. Cu mic cu mare vom asculta promisiuni care mai de care, vom primi încurajări și asigurări că va fi mult mai bine și vom duce un trai în care va curge lapte și miere. Și toate astea ca să le dăm votul, pentru că, după ce se văd cu sacii în căruță, uită ca prin farmec toate promisiunile și își văd liniștiți de propria bunăstare.

Sigur că mentalitatea colectivă a poporului este mult mai sensibilă în fața unui candidat care spune cu mâna pe inimă că este sărac și cinstit, că înțelege nevoile celor care se luptă cu grijile vieții cotidiene. Când ai buzunarul plin, este ușor să empatizezi și să dai sfaturi, așa că majoritatea pozează în astfel de personaje.

Ceea ce puțini alegători cunosc este că anul trecut în pragul sărbătorilor de iarnă s-a votat o lege care acordă primarilor, viceprimarilor, președinților și vicepreședinților consiliilor județene care îndeplinesc vârsta standard de pensionare sau pe cea standard redusă, o indemnizație pentru limită de vârstă dacă sunt realeși pentru un nou mandat.

Ce condiții trebuie îndeplinite de aleșii locali pentru a primi această indemnizație?

Grijulii așa cum ne-au obișnuit au avut vreme să voteze aceste amendamente și să fie siguri că pentru a acorda aceste indemnizații se vor găsi bani la buget. S-a decis că această indemnizație pentru limită de vârstă se acordă în limita a 3 mandate și se va calcula ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,55% din indemnizația lunară aflată în plată.

S-au gândit că poate mandatul este incomplet și ar fi păcat ca cel care a părăsit scaunul de ales local să nu primească și el ceva bani, așa că au decis că în aceste cazuri indemnizația pentru limită de vârstă să se calculeze proporțional cu perioada de mandat efectiv exercitată, dar nu mai puțin de un mandat de primar, viceprimar, președinte și vicepreședinte al consiliului județean.

Ca să nu piardă din banii ce li se cuvin doar pentru că poporul i-a ales și ei au acceptat, legea le acordă posibilitatea de a actualiza aceste sume de câte ori se majorează sau se indexează indemnizația brută lunară a celor aflați în exercitarea mandatului. Și, în mod firesc, această indemnizație se va putea cumula cu orice tip de pensie sau cu ale venituri realizate.

S-a stabilit că indemnizația se va suporta de la bugetul de stat și se va acorda începând cu luna următoare depunerii cererii.

S-a decis că nu vor putea primi această indemnizație pentru limită de vârstă cei care au fost condamnați definitiv pentru comiterea în calitate de primar, viceprimar, președinte și vicepreședinte al consiliului județean a infracțiunilor de dare și luare de mită, de trafic de influență și de cumpărare a influenței.

Ceea ce este halucinant este că au prevăzut că aceste prevederi se vor aplica și celor care au avut calitatea de ales local anterior intrării în vigoare a acestei legi, deși este bine cunoscut faptul că legea civilă nu se poate aplica pentru trecut. Dar, probabil, când vine vorba să își voteze sumele de bani pentru propriile buzunare, principiile de drept se evaporă ca prin farmec!

Prevederile acestei legi care acordă privilegii pecuniare și după ce aleșii au statut de fost primar, fost prefect, fost senator, fost ministru, conu Mișu a fost numai fost” (Tudor Mușatescu) a generat sesizare CCR cu privire la constituționalitatea dispozițiilor sale.

Care au fost criticile invocate în fața CCR ?

Principala nemulțumire vizează faptul că aleșii locali beneficiază de un statut privilegiat, iar acest lucru nu justifică retroactivitatea legii civile pentru acordarea indemnizației celor care au calitatea de primar, viceprimar anterior intrării în vigoare a legii.

Legea creează discriminări pentru că de acest beneficiu se va bucura primarul, iar nu și membrii consiliului local sau județean, în schimb se va acorda viceprimarului, președintelui sau vicepreședintelui consiliului local, chiar dacă nu au fost aleși în mod direct.

În plus, legea este redactată confuz lăsând loc la interpretări, în sensul că nu face referire la modul de acordare a indemnizației (trimestrial, lunar etc) și nu precizează dacă o persoană care a deținut două sau mai multe dintre funcțiile enumerate poate beneficia de indemnizație pentru fiecare dintre aceste calități.

Faptul că nu vor primi indemnizație doar cei care au săvârșit cele patru infracțiuni enumerate, lasă posibilitatea acordării acestor sume de bani celor care săvârșesc alte infracțiuni în afara celor specificate.

Ce a decis CCR?

CCR  a pronunțat Decizia 22/2016 care a fost publicată în Monitorul Oficial 160 din 2 martie 2016. S-a constatat că legea cuprinde formulări neclare, lăsând loc la intepretări. Astfel, nu este reglementată situația celor care beneficiază de această indemnizație și sunt condamnați ulterior pentru infracțiuni de corupție săvârșite în timpul exercitării mandatului. În plus, nu este specificat că aceste prevederi se vor aplica și celor care vor fi condamnați, nu doar celor care au fost condamnați.

O altă critică adusă de CCR se referă la faptul că acordarea indemnizației pentru limită de vârstă nu este condiționată și proporțională cu perioada efectiv exercitată dintr-un mandat. Se poate ajunge la situația în care aleșii locali să dețină funcții și să beneficieze de indemnizații a căror valoare să fie determinată prin luarea în calcul a unui mandat complet.

Și CCR a constatat că legea are dispoziții care retroactivează cu privire la cei care au deținut funcții anterior intrării sale în vigoare. Legea nu se poate aplica discreționar pentru trecut, ci pot beneficia de această indemnizație cei care îndeplinesc condițiile legale la data intrării în vigoare a legii.

Știrile juridice arată că modul în care a fost redactată legea a creat un tratament diferit în rândul aleșilor locali indiferent că aceștia sunt aleși prin scrutin de listă sau uninominal.

CCR admite excepția de neconstituționalitate cu privire la legea care acordă această indemnizație specială aleșilor locali având în vedere modul ambiguu în care a fost redactată și faptul că creează discriminare în cadrul aceleași categorii prevăzute de lege.

Mai bine sărac și cinstit decât bogat și om de nimic ?

Deși tot proclamă cinstea și lipsa averii, în realitate, toți urmăresc un singur lucru: să câștige alegerile, să stea cel puțin un mandat într-un loc care să le asigure un trai lipsit de griji.

Ceea ce ar trebui să conștientizeze cei ajunși în funcții înalte este că „șef fiind, trăia ca-n rai/Dar avea un singur bai:/Nu știa cum că șefia/Nu ține cât veșnicia.”  (Petre Onciu) Oricum, realitatea a dovedit că „avem acum în sat primar/Și la județ prefect,/Când vom avea și boi la car, /Atunci va fi perfect.”  (Teodor Pușcu)