Cum se realizează corectarea erorilor materiale din deconturile de TVA?


Administrare FiscalaErorile nu lipsesc din nicio activitate umană, dar adesea problema nu-i atât greşeala în sine, cât consecinţele ei. Erorile minore, dar prea dese, te pot pune într-o lumină neplăcută. Aceasta-i cea mai severă consecinţă a lor.

La sesizarea unei erori serioase, primul gând ce răsare la autorul de bună credinţă este: “cum s-ar putea remedia?” Şi numeroase greşeli se pot corecta… cu condiţia să nu fie identificate tardiv.

O declaraţie de impunere poate fi corectată de către contribuabil sau de plătitor, pe durata termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale. Totodată, declaraţia informativă poate fi corectată de către contribuabil sau plătitor indiferent de perioada la care se referă. Ambele tipuri de declaraţie pot fi corectate prin depunerea unei declaraţii rectificative.

În cazul TVA, corectarea erorilor din deconturi se efectuează în acord cu prevederile Codului fiscal. Acolo scrie, negru pe alb, că erorile materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se rectifică potrivit unei proceduri aprobate prin ordin al preşedintelui ANAF.

În „Monitorul oficial” 926/2015 a fost publicat Ordinul 3604/2015 al preşedintelui ANAF pentru aprobarea instrucţiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoare adăugată.

Iniţiativa corectării îi poate aparţine organului fiscal competent, dar înlăturarea erorilor poate fi solicitată şi de persoana impozabilă. Care este “organul fiscal competent”? Organul fiscal într-a cărui evidenţă s-a înregistrat persoana impozabilă în scopuri de TVA.

Potrivit ultimelor ştiri juridice, pot fi corectate inclusiv erorile provenind din înscrierea în decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară sau erorile de transcriere (ex.: preluarea greşită a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare).

 

În atenţia persoanelor impozabile…

Contribuabilii trebuie să ştie că, în acord cu noile instrucţiuni, rectificarea decontului pe TVA nu va fi cu putinţă pentru perioadele fiscale în care se află în desfăşurare vreo inspecţie fiscală ori în care s-a desfăşurat o astfel de inspecţie. Totuşi, erorile materiale din decontul de TVA pot fi corectate în temeiul unei dispoziţii de măsuri comunicate de organul de inspecţie fiscală.

Erorile materiale din decontul de TVA vor fi corectate de către compartimentul cu atribuţii de rambursare a taxei pe valoarea adăugată al organului fiscal competent. La iniţiativa organului fiscal, corectarea erorilor materiale din decontul de TVA se va efectua lesne, atunci când în decontul depus poate fi identificat tipul erorii. Compartimentul cu atribuţii de rambursare va efectua corectarea din oficiu.

Tot la iniţiativa organului fiscal, erorile materiale pot fi corectate şi atunci când în decont sunt identificate greşeli a căror origine nu poate fi stabilită, caz în care compartimentul cu atribuţii de rambursare va înştiinţa persoana impozabilă, cerându-i să aducă documente justificative, pentru a fi dobândite lămuririle de trebuinţă pentru corectarea erorilor descoperite.

Potrivit recentelor noutati din contabilitate, cel ce doreşte rectificarea erorilor materiale din decontul de TVA are să depună cererea de corectare la registratura organului fiscal competent; ori o va trimite prin scrisoare recomandată. În orice caz, solicitarea va fi acompaniată de documentele necesare justificării erorilor.

În practică, se poate ivi situaţia în care din documentele pe care contribuabilul le-a ataşat cererii nu reiese că solicitarea de rectificare a erorilor materiale e îndreptăţită. În cazurile de acest soi compartimentul cu atribuţii de rambursare a taxei pe valoarea adăugată îi va preciza contribuabilului ce documente trebuie să prezinte şi-l va informa cu privire la locul, data şi ora la care trebuie să se prezinte.

 

Decizia de corectare

Pornind de la propriile constatări sau în baza documentelor prezentate de persoana impozabilă, compartimentul cu atribuţii de rambursare a TVA va alcătui un referat în care va înscrie constatările referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de TVA, dar şi modul de soluţionare, în scopul remedierii erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată. După aceea, plecând de la acest referat, organul fiscal va emite o decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de TVA.

Negreşit, decizia va cuprinde: numele organului fiscal emitent, data la care-a fost emisă şi data de la care-şi produce efectele; datele de identificare a contribuabilului sau plătitorului; obiectul actului administrativ fiscal; motivele de fapt; temeiul de drept; numele şi calitatea persoanelor împuternicite ale organului fiscal; semnăturile persoanelor împuternicite ale organului fiscal şi ştampila organului fiscal emitent (pentru decizia emisă pe suport hârtie); posibilitatea contestării, termenul de depunere a contestaţiei şi organul fiscal la care se poate depune contestaţia; menţiuni privind audierea contribuabilului.

Dacă persoana impozabilă n-a bifat, dintr-o omisiune, caseta corespunzătoare din decontul de TVA din perioada fiscală de raportare, această omisiune poate fi considerată tot eroare materială. În acest caz poate fi cerută remedierea erorii materiale prin depunerea unei declaraţii pe propria răspundere. Din declaraţie va reieşi constatarea situaţiei şi tot prin ea cel în cauză îşi va exprima voinţa de-a îndrepta eroarea materială.

Declaraţia poate fi depusă până la momentul depunerii decontului de TVA corespunzător perioadei fiscale următoare. Nu e admisă mai târziu de termenul legal pentru depunerea decontului. De la momentul depunerii declaraţiei pe propria răspundere va începe să curgă şi termenul de rezolvare a solicitărilor de rambursare a sumei negative, stabilit conform procedurii fiscale.

Prin examinarea datelor puse la dispoziţie de către persoana impozabilă poate reieşi că solicitarea de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată nu-i justificată. În situaţia aceasta, compartimentul de specialitate are să redacteze un referat de constatare, în temeiul căruia are să fie concepută o decizie motivată privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de TVA.

Dacă persoana impozabilă se consideră nedreptăţită prin emiterea deciziei privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de TVA poate avansa o contestaţie către organul fiscal emitent. Are la dispoziţie, în acest scop, 45 de zile de la data comunicării actului.

Bine e să-ţi poţi corecta erorile la timp, astfel încât să nu trebuiască “să plăteşti oalele sparte” şi să nu fii tras la răspundere. Ce-ar putea fi mai minunat decât să-ţi dai seama mereu, la vremea potrivită, unde ai greşit? Un singur lucru: să nu greşeşti deloc.

Totuşi, decât să te crezi infailibil este mai bine… să fii realist!