Sunt pe cale să apară noi prevederi privind cazierul fiscal!


MFPDupă cum oamenii au fost înzestraţi cu ţinere de minte pentru a nu repeta greşelile şi experienţele negative din trecut, aşa şi autorităţile şi instituţiile au memoria lor, una scriptică sau electronică. Aceasta pentru ca ele să ştie cam la ce s-ar putea aştepta de la oameni. Sau care-au fost greşelile acestora. Acesta e şi rostul cazierului fiscal!

Prin definiţie, cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidenţă şi urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile şi financiare de către contribuabili, în care se ţine evidenţa persoanelor fizice ori juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte sancţionate de către legile fiscale, contabile, vamale şi de către legislaţia disciplinei financiare.

 

 Legislaţia cazierului fiscal va fi primenită!

Pe pagina web a Ministerului Finanţelor a fost publicat un proiect de Ordonanţă de Guvern privind cazierul fiscal, la rubrica “Transparenţă decizională”, pentru ca publicul să-şi poată transmite opiniile sau sugestiile privind acest act normativ în devenire.

Noul proiect legislativ reglementează obligativitatea prezentării certificatului de cazier fiscal în cazul cooptării unor noi membri în cadrul asociaţiilor şi fundaţiilor, în contextul în care aceşti nou-veniţi capătă şi statutul de reprezentanţi legali.

De asemenea, se are în vedere şi reglementarea distinctă a atragerii răspunderii solidare, patrimoniale, cu debitorul declarat insolvent conform Legii privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, pentru creanţele pe care le administrează ANAF-ul.

Conform ultimelor ştiri juridice ar urma ca faptele sancţionate contravenţional cu avertisment să nu se înscrie în cazierul fiscal. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noului act normativ ar urma să fie stabilite toate faptele pentru care se înscriu informaţii în cazierul fiscal al persoanelor şi al celorlalte entităţi. Unităţile teritoriale ale ANAF la nivelul cărora urmează să fie organizat cazierul fiscal vor fi stabilite prin Ordin emis de către preşedintele ANAF.

Va mai fi reglementată şi obligativitatea organizării de către ANAF a istoricului contribuabililor ce au fost scoşi din evidenţa cazierului fiscal. Atenţie! Aceste date vor fi păstrate de către ANAF pentru o perioadă de un deceniu de la data scoaterii din evidenţă şi vor fi întrebuinţate de către organele fiscale în vederea alcătuirii analizei de risc.

Deci, simpla scoatere din evidenţa cazierului fiscal nu înseamnă că a fost totul şters cu buretele. Observând acest lucru îţi vine în minte vorba aceea cu iz de ameninţare spusă de ranchiunoşi: “te-am iertat, dar n-am să  uit!” De reţinut: ANAF-ul nu uită uşor ceea ce reţine… dacă nu-i de bine!

Uneori, poate surveni situaţia în care unui contribuabil aflat în aria de competenţă a altui organ fiscal decât cel într-a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal să-i fie necesară şi să solicite eliberarea certificatului de cazier fiscal. Ei bine, special pentru acest caz, va fi introdusă, după publicarea în “Monitorul Oficial” a noilor prevederi, posibilitatea eliberării certificatului de cazier fiscal, în prezenţa acestuia sau a reprezentantului său legal, de către oricare dintre organele fiscale competente, fără a conta unde se află domiciliul fiscal al contribuabilului respectiv.

Proiectul legislativ realizează şi reglementarea înscrierii inactivităţii fiscale în cazierul fiscal al noilor reprezentanţi legal nominalizaţi, atunci când e menţinută starea de inactivitate fiscală pentru mai mult de un semestru calendaristic de la data înscrierii menţiunii în registrul comerţului sau în evidenţele autorităţilor publice la care sunt înregistrate entităţile ce nu-s datoare să se înscrie la registrul comerţului. Va fi reglementată şi înscrierea inactivităţii fiscale a persoanei juridice sau a entităţii fără personalitate juridică în cazierul fiscal al reprezentanţilor legali ai acestora din perioada în care au apărut situaţiile de declarare a stării de inactivitate.

Potrivit noilor ştiri din contabilitate, recentul proiect de Ordonanţă privind cazierul fiscal prevede extinderea ariei de aplicare a cazierului fiscal luând în considerare prevederile Codului de procedură fiscală referitoare la declararea stării de inactivitate şi la entităţile fără personalitate juridică. Totodată, va fi efectuată şi o menţionare distinctă a organizării cazierului fiscal pentru contribuabilii care au comis fapte sancţionate de către legislaţia contabilităţii.

 

Când va trebui prezentat certificatul de cazier fiscal?

Potrivit unor ştiri juridice de ultimă oră, după publicarea în “Monitorul Oficial” şi intrarea în vigoare a noii ordonanţe, prezentarea certificatului de cazier fiscal va fi inevitabilă:

– la numirea noilor reprezentanţi legali, precum şi-n cazul cooptării unor noi membri în asociaţii şi fundaţii, atunci când aceştia capătă şi calitatea de reprezentanţi legali ai persoanei juridice deja înregistrate, de către aceştia,

– la numirea unor noi reprezentanţi legali, precum şi la cooptarea noilor asociaţi, acţionari sau membri, cu prilejul efectuării majorării de capital social, de către noii reprezentanţi legali, asociaţi, acţionari, membri,

– la înfiinţarea societăţilor, a cooperativelor (agricole) ori a entităţilor fără personalitate juridică, de către asociaţi, acţionari, membri şi reprezentanţii legali sau desemnaţi,

– la solicitarea înscrierii asociaţiilor şi fundaţiilor în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de către asociaţii sau membrii lor fondatori,

– la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părţilor sociale sau a acţiunilor, de către noii asociaţi, acţionari sau membri,

– la autorizarea exercitării unei activităţi independente de către solicitanţi, precum şi-n alte cazuri indicate prin lege.

 

Contribuabilul ideal? Cel “fără cazier” fiscal!

Cazierul fiscal se foloseşte în vederea preîntâmpinării şi a combaterii evaziunii fiscale, precum şi a eficientizării administrării impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri ale bugetului de stat datorate de contribuabili, prin asigurarea accesului la datele ce arată modul de respectare a legislaţiei fiscale, contabile, vamale şi a disciplinei financiare. La nivel central, organizarea şi gestionarea cazierului fiscal se face de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

În cazierul fiscal al persoanelor fizice/juridice şi entităţilor fără personalitate juridică, precum şi al asociaţilor, acţionarilor, membrilor şi reprezentanţilor legali sau desemnaţi ai persoanelor juridice ori ai entităţilor lipsite de personalitate juridică, se înscriu informaţii privind faptele sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi cele privind disciplina financiară.

Toate aceste persoane şi entităţi au (sau ar trebui să aibă!) ca deziderat… un cazier fiscal imaculat. Că doar nimeni nu-şi doreşte să fie sancţionat, ţinut în colimator, suspectat!